S rastúcou snahou navýšiť produkciu elektromobilov, hľadá automobilový priemysel vhodné zdroje pre výrobu batérií, ktoré sú vo všeobecnosti najdrahšími komponentami vozidiel. Ako píše Reuters, cena, dostupnosť, geopolitická situácia aj vplyv na životné prostredie môžu spôsobiť, že materiály ako nikel a kobalt budú čoskoro nahrádzané alternatívou.

Náhrada v podobe LFP

Nikel a kobalt – dnes významnú súčasť batérií elektromobilov – by vo veľkej miere mohli nahradiť lítium-železo-fosfátové akumulátory, známe tiež pod skratkou LFP.

Záujem implementovať LFP do batérií svojich vozidiel už skôr ohlásil líder odvetvia elektromobilov Tesla. Pred časom sa k nemu pridali aj automobilky Toyota a Hyundai.

Snahou automobiliek je v širšom časovom horizonte spracovávať materiály a vyrábať LFP predovšetkým v Severnej Amerike. „LFP je lacnejšie ako kobalt a nikel. Minerály na výrobu sa dajú získať v Severnej Amerike, čo znižuje náklady na dopravu a zvyšuje bezpečnosť dodávok,“ povedal profesor a laureát Nobelovej ceny Stanley Whittingham.

Nižšia cena LFP by mohla viesť k zlacneniu elektromobilov a zvýšeniu ich dostupnosti a popularity. V porovnaní s „klasickými“ batériami takisto umožňuje dlhší dojazd vozidla na jedno nabitie.

Veľké plány s otáznikom

Rastúci záujem o LFP sa prejavuje aj na plánovaných investíciách spoločností do výroby a výrobných zariadení v Severnej Amerike. Iba v Spojených štátoch sa domáce aj zahraničné firmy zaviazali preinvestovať v oblasti LFP vyše 14 miliárd dolárov.

Ako však upozorňuje expertka na batérie Shirley Mengová z University of Chicago, viac ako 90 percent materiálov a komponentov potrebných na výrobu LFP v súčasnosti stále pochádza z Číny. Snaha o navýšenie používania LFP automobilkami, ako sú Tesla či Hyundai, naznačuje, že tieto spoločnosti nebudú tak skoro pripravené vzdať sa čínskych zdrojov, dodala.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia.
Neprehliadnite

Európe hrozí, že prehrá preteky o batérie do elektromobilov, varuje Európsky dvor audítorov