Finančné problémy švédskej spoločnosti Northvolt odhalili zásadnú prekážku v európskych plánoch vybudovať vlastný batériový priemysel na podporu energetickej transformácie. Výroba batérií si vyžaduje obrovské kapitálové investície, roky príprav a čelí nevyhnutným prekážkam, ktoré môžu byť finančne zničujúce, píše Bloomberg.

Spoločnosti ako čínske Contemporary Amperex Technology a BYD, juhokórejské giganty LG Energy Solution, SK On a Samsung SDI či japonská Panasonic Holdings majú v tejto oblasti niekoľkoročný náskok a produkujú väčšinu celosvetovej produkcie. Domnievať sa, že Európa môže rýchlo dobehnúť tento náskok len vďaka investíciám a pracovnej sile, je buď prejavom prehnaného sebavedomia, alebo naivity – alebo oboch.

Z environmentálneho aj logistického hľadiska má zmysel vyrábať batériové články v blízkosti miest, kde sú potrebné. Z politického a energetického hľadiska je pre Európu výhodné mať vlastných šampiónov v oblasti batérií, ako je švédska Northvolt, PowerCo spoločnosti Volkswagen alebo Automotive Cells Company (spoločný podnik Mercedes-Benz Group, Stellantis a TotalEnergies). No v snahe osamostatniť sa niektoré z týchto spoločností možno preceňujú svoje možnosti.

Skoda, Volkswagen, Northvolt, baterie, elektromobil
Neprehliadnite

Európska batériová nádej Northvolt bojuje o prežitie. Nemá peniaze a prepúšťa zamestnancov

Northvolt, ktorý získal približne 10 miliárd dolárov prostredníctvom dlhopisov, akcií a vládnych grantov na výstavbu batériových tovární v Európe aj USA, ohlásil zníženie počtu zamestnancov o 20 percent a spomalenie expanzie v snahe riešiť problémy s likviditou. V júni Automotive Cells Company oznámila, že odkladá výstavbu dvoch európskych tovární, aby mohla skúmať lacnejšie chemické zloženie batérií. PowerCo tiež zvažuje pomalší rozbeh, zatiaľ čo nórsky startup Freyr Battery prešiel manažérskou reštrukturalizáciou a sústreďuje sa na menej kapitálovo náročné príležitosti.

Trhové prostredie tiež nehrá v prospech nováčikov. Ceny batérií klesli kvôli nadprodukcii v Číne a spomalenému dopytu po elektromobiloch. Kým továrne nebudú vyrábať vo veľkom objeme a s minimom chybných článkov, budú výrobcovia bojovať o prežitie. „Toto je veľmi kapitálovo náročné odvetvie s nízkymi maržami a vyžaduje si neuveriteľnú presnosť na dosiahnutie dostatočných výťažkov a kvality,“ uviedol odborník na batérie v spoločnosti CRU Group Sam Adham. „Aj skúsení ázijskí výrobcovia prechádzajú obdobím nábehu, počas ktorého prichádzajú o hotovosť, čo môže byť pre nováčikov neprekonateľná prekážka.“

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Kolabujúci Northvolt si najíma poradenskú firmu Teneo na riešenie krízy s likviditou