Výroba automobilov vlani celosvetovo klesla o 16 percent na menej ako 78 miliónov, a dostala sa tak na úroveň roku 2010. Oznámila to dnes Medzinárodná organizácia výrobcov automobilov (OICA). Najmenej výroba klesla v Číne.
„Rok 2020 zmazal rast posledných desiatich rokov," uviedol predseda organizácie Fu Ping-feng. Odvetvie má podľa neho kvôli pandémii za sebou najhoršiu krízu za dobu svojej existencie.
V Európe vlani výroba áut klesla o 21 percent, v Severnej Amerike o 20 a v Južnej Amerike o 30 percent. V Ázii, ktorá k svetovej produkcii prispieva asi polovicou, sa výroba znížila o desať percent.
Registrácie nových osobných áut vo februári medziročne klesli o 23,34 percenta
Zďaleka najlepšie z ťažkostí, ktoré spôsobila pandémia, vyšla Čína. Tá je najväčším automobilovým trhom sveta, z tvrdého dopadu začiatkom minulého roka sa ale postupne zotavila. Výroba v čínskych závodoch sa tak znížila o dve percentá, uviedla organizácia OICA.
V roku 2019 sa globálne vyrobilo 92,2 milióna osobných a nákladných áut a autobusov, čo znamenalo medziročný pokles o päť percent. Tento rok výrobu sprevádzajú problémy so zásobovaním, odvetviu chýbajú hlavne čipy.
EČV po novom bude viazané na vozidlo, skratka okresu na tabuľke nebude
Čo sa týka globálneho predaja, výrobcovia vlani zaznamenali pokles o 12 percent. Spočiatku čakali pokles o pätinu. „V posledných mesiacoch roka 2020 sa trh postupne zotavoval," upozornil šéf OICA.
V predaji áut vlani panovali v jednotlivých krajinách veľké rozdiely. Na hlavných trhoch predaj klesol o 20 až 30 percent, v Južnej Kórei ale o šesť percent vzrástol.