Zosúladenie národnej právnej úpravy s novými európskymi fiškálnymi pravidlami, najmä previazanie existujúceho inštitútu limitu verejných výdavkov na ukazovateľ čistých výdavkov, je cieľom návrhu novely zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
Ministerstvo financií návrh predložilo do medzirezortného pripomienkového konania.
Čisté výdavky a výdavkové limity
Konsolidácia verejných financií sa bude podľa nových pravidiel odvíjať od plnenia referenčných hraníc verejného dlhu 60 percent HDP a deficitu verejných financií troch percent HDP. Trajektóriu čistých výdavkov stanoví Európska komisia v strednodobom horizonte minimálne štyroch rokov.
„Ukazovateľ čistých výdavkov sa stane operatívnym nástrojom nových pravidiel na zabezpečenie podpory zdravých a udržateľných verejných financií, ako aj podporu udržateľného a inkluzívneho rastu,“ zdôraznil v návrhu rezort.
Vláda alebo na základe jej splnomocnenia minister financií budú môcť v priebehu roka upraviť výdavkové limity jednotlivých kapitol štátneho rozpočtu, a to pri rešpektovaní celkového limitu verejných výdavkov. Celkový limit bude možné prekročiť len za stanovených podmienok, ak bude aktivovaná všeobecná alebo národná úniková doložka.
V súlade s novými fiškálnymi pravidlami má do pôsobnosti ministerstva financií patriť vypracovanie národného strednodobého fiškálno-štrukturálneho plánu, súčasťou ktorého má byť trajektória čistých výdavkov, ako aj súbor reforiem a investícií s využitím základných scenárov nezmenených politík.
Tento plán bude schvaľovať vláda, ktorá ho následne predloží Národnej rade. Rozpočet verejnej správy sa má realizovať a zostavovať v súlade s týmto plánom, vysvetlil predkladateľ.
Hodnotenie plnenia limitu
Ministerstvo financií má po novom vypracovávať ročnú správu o pokroku, ktorá bude hodnotiť plnenie národného strednodobého fiškálno-štrukturálneho plánu, vrátane plnenia limitu verejných výdavkov.
Rezort v novele navrhuje tiež upraviť pôsobnosť Rady pre rozpočtovú zodpovednosť vo vzťahu k vypracovaniu hodnotenia správy o pokroku a analýzy faktorov ovplyvňujúcich prípadnú odchýlku od trajektórie čistých výdavkov.
„S cieľom zabezpečiť dodržanie limitu verejných výdavkov sa navrhuje zmena lehoty použitia prostriedkov štátneho rozpočtu rozpočtovaných formou bežných výdavkov a kapitálových výdavkov. Bežné a kapitálové výdavky štátneho rozpočtu budú mať, na rozdiel od doterajšej právnej úpravy, rovnakú lehotu použitia, a to do konca rozpočtového roka, na ktorý boli rozpočtované,“ priblížil predkladateľ.
V súvislosti s potrebou zostavovať a realizovať rozpočet verejnej správy v súlade s výdavkovým limitom budú mať všetky subjekty, ktorých výdavky sú súčasťou rozpočtu verejnej správy a na ktoré sa vzťahuje tento limit, povinnosť zostavovať a upravovať rozpočet v informačnom systéme rezortu.
Zníženie rezerv v rozpočte
Návrh novely reaguje aj na skúsenosti a potreby z aplikačnej praxe. Znížiť sa má napríklad počet rezerv v štátnom rozpočte. Po novom majú byť iba tri, a to rezerva vlády, rezerva predsedu vlády a rezerva na riešenie negatívnych vplyvov vývoja rozpočtového hospodárenia.
Právna norma upravuje, kde sa rozpočtujú jednotlivé rezervy, kto bude rozhodovať o ich použití a akým spôsobom bude zabezpečená transparentnosť pri tvorbe a použití rezerv.
Predkladateľ navrhuje účinnosť novely od 1. augusta tohto roka, aby sa nové pravidlá mohli využiť pri zostavení najbližšieho rozpočtu verejnej správy na roky 2025 až 2027.