Cieľom voľných dní je oddych a načerpanie energie. Túto zdanlivo jednoduchú poučku mnoho pracovníkov ignoruje a do práce sa vracajú unavení.
Dovolenku totiž trávia dvíhaním telefónov a kontrolovaním emailov, čo prispieva k zhoršeniu výkonnosti a psychickým problémom.
Odborníčka v oblasti personalistiky Marlo Lyonsová pre Harvard Business Review preto uviedla štyri pravidlá, na ktoré by mal pred dovolenkou myslieť každý.
Zodpovedné plánovanie
Po schválení dovolenky by sa mali zamestnanci otvorene s nadriadeným a kolegami porozprávať o tom, kto ich počas dovolenky zastúpi. Je dobré, aby všetci vedeli, aké projekty má kolega rozpracované a koho majú kontaktovať v prípade problémov.
Pozor na zadania na pohovoroch. Môže sa za nimi skrývať práca zadarmo
Zamestnanec by mal ostatným členom tímu oznámiť, že nebude dostupný ani na pracovnom či osobnom telefóne. Zabudnúť by nemal ani na automatický email o tom, že čerpá dovolenku.
Pripomienka dovolenky
Pracovník na dlhšiu dovolenku nenastupuje väčšinou zo dňa na deň. Väčšinou ju má nahlásenú niekoľko týždňov alebo mesiacov dopredu.
Preto je vhodné manažérovi a kolegom blížiacu sa dovolenku pripomenúť, napríklad emailom alebo vyznačením voľných dní vo firemnom kalendári. Najmä vo väčších firmách nie je reálne od riadiacich pracovníkov očakávať, že si budú pamätať všetky dátumy.
Informovanie klientov
Automatický email môže nepríjemne prekvapiť nielen kolegu, ale aj zákazníka či obchodného partnera. Preto by ich mali pracovníci o svojej neprítomnosti informovať. Platí to najmä v prípade porád alebo stretnutí, ktoré sa dajú presunúť, alebo nahrať.
Klamú a bránia povýšeniu. Toxickí kolegovia ničia život šiestimi spôsobmi
Pracovníkom tak po návrate z dovolenky nebudú chýbať dôležité informácie. Klienti by v rámci emailu alebo telefonátu mali dostať informácie o tom, koho v prípade problémov kontaktovať a ako bude spolupráca po návrate z dovolenky pokračovať.
Jasné automatické emaily
Nepresné alebo diplomatické formulácie, ako napríklad „Kontaktujte ma v prípade núdze“ vedú k nedorozumeniam a zničenej dovolenke. Príjemca automatickej emailovej odpovede by mal hneď pochopiť, že sa odosielateľ bude práci venovať až po návrate.
Vhodné je vyznačiť presný dátum, ako aj upozorniť na nedostupnosť na iných komunikačných kanáloch, napríklad textových správach či sociálnych sieťach. Núdzové prípady by mal riešiť na to určený pracovník, ktorého kontakt je v emaily jasne vyznačený.