Automobilka Volkswagen aj napriek eskalujúcim protestom odborov trvá na prepúšťaní a zatváraní tovární v Nemecku, povedal šéf kmeňovej značky Thomas Schäfer.
Plány Volkswagenu
„Akékoľvek riešenie musí v konečnom dôsledku znížiť nadbytočnú kapacitu aj náklady. Nemôžeme na to len nalepiť náplasť a ťahať to ďalej. To by sa nám neskôr poriadne vypomstilo,“ povedal Schäfer. Väčšinu plánovaného znižovania počtu pracovných miest, ktoré spoločnosť nevyčíslila, možno podľa Schäfera síce dosiahnuť bežným úbytkom zamestnancov a predčasným odchodom do dôchodku, to ale nebude stačiť.
„Trvalo by to príliš dlho. Nemá zmysel odkladať reštrukturalizáciu až do roku 2035. Dovtedy by nás konkurencia nechala za sebou.“ Zdôraznil, že reštrukturalizácia by mala byť hotová skôr do troch ako do štyroch rokov.
Schäferove slová prehlbujú konflikt s odbormi, ktoré od decembra hrozia štrajkmi v automobilke. Žiadajú, aby na rokovania o platoch a kapacitách predložila spoločnosť riešenia, ktoré vylučujú zatvorenie tovární aj výrazné prepúšťanie.
Podľa Schäfera v súčasnosti neexistuje nádej, že by sa dopyt v Európe výrazne zotavil. Poznamenal, že náklady na pracovnú silu v nemeckých závodoch Volkswagenu sú asi dvakrát vyššie ako v jeho fabrikách v južnej a východnej Európe.
Problémy výroby aj dodávateľov
Šéf značky uviedol, že pokračujúce úsporné snahy viedli k pozitívnemu vplyvu na zisk vo výške približne 7,5 miliardy eur, a dodal, že treba ušetriť ďalšie štyri miliardy eur.
Napätá situácia je aj v dodávateľskej spoločnosti Bosch. Aby znížila náklady, zruší tisícky pracovných miest, okreše aj pracovný čas a mzdy niektorých zamestnancov.