V rozhovore sa dočítate:
- akými kanálmi cielia na voličov svoje posolstvá politické strany
- do akej miery vedia zbierať dáta o voličoch
- ako ovplyvnili sociálne siete politickú kampaň
- aká je hlavná úloha politického marketéra v kampani
- prečo ho neprekvapí, keď Smer vo voľbách dosiahne iba 12 percent
- prečo ukončil spoluprácu v Sieti Radoslava Procházku vo volebnej kampani pred štyrmi rokmi
Vo vašej knihe opisujete príbeh strany, ktorá disponuje prístrojom s názvom Virtus. Má k dispozícii všetky informácie o voličoch zo všetkých sociálnych sietí a vie perfektne cieliť politické posolstvá. Stane sa z tejto fikcie realita?
Ide o zveličený príbeh, v ktorom má jedna politická strana dostupné všetky dáta zo všetkých sociálnych sietí a všetkých digitálnych stôp, ktoré za sebou na internete zanechávame. Myslím si, že keby niekto chcel, tak už aj dnes ich vie o konkrétnom človeku získať. Dnes má nejaké dáta banka, nejaké ma Google, nejaké dáta má Facebook. Ak by si ich mala vyhľadať tajná služba o jednom človeku, pravdepodobne by to dokázala. Ak by niekto skúšal získať všetky dáta o všetkých ľuďoch, dnes to ešte asi nie je reálne.
Kedy to bude reálne?
Dúfam, že nikdy. V knihe píšem o Sieti, ktorá v sebe zahŕňa všetky funkcionality sociálnych sietí a iných digitálnych platforiem. Napríklad najväčšia čínska sociálna sieť WeChat má v sebe aj zoznamku, nakupovanie a tak ďalej. V západnom svete majú naše dáta porozdeľované rôzne firmy. Logika však vraví, že sa to raz všetko môže zlúčiť.
Chceli ste knihou varovať pred množstvom dát, ktoré za sebou zanechávame?
Áno. Ide o varovanie, ktoré sa, dúfam, nenaplní. Je to môj pohľad na to, kam by súčasný vývoj v oblasti sociálnych sietí mohol dospieť.
Radovan Choleva Zdroj: Maňo Štrauch
Nepredpokladám, že po prečítaní knihy sa ľudia začnú odhlasovať z Facebooku. Ak by sme však smerovali do stavu, že bude existovať softvér, ktorý bude mať o nás k dispozícii všetky dáta, možno si niekto spomenie, že som o tom písal. Myslím si, že niekto v budúcnosti bude cítiť nutkanie to zneužiť na získanie absolútnej moci. Možno raz budú technologickí giganti rozhodovať voľby. Politici, ktorí nás majú zastupovať, budú menej podstatní ako majitelia týchto technológií.
Čo vie dnes človek spraviť, aby sa vyhol politickej kampani na sociálnych sieťach?
Na Facebooku sa dá
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?