Ukážkou toho, ako spružniť ťažkopádne podnikanie a zanechať za sebou konkurenciu, je predajca kuracích sendvičov Popeyes, pôsobiaci v USA a Kanade. Začal s prestavbou svojich kuchýň, vytvoril intuitívne pracovné prostredie, pridal automatickú výrobu cesta a dokonca prepracoval škatule, aby sa dali ľahšie zatvárať, informuje Bloomberg.
Reťazec si zakrátko získal zákazníka, prerazil s online objednávkami, aktuálne pôsobí na 4 300 miestach po celom svete, čím sa dostal na asi jednu desatinu veľkosti McDonald’s.
Päťdesiatročná tradícia
Popeyes založili ako jedinú reštauráciu s vyprážaným kuracím mäsom v roku 1972 v Louisiane; o tri desaťročia neskôr ročné tržby prekročili hranicu miliardy dolárov. V roku 2017 reťazec predali za 1,8 miliardy dolárov spoločnosti Restaurants Brands International, ktorá zároveň vlastní Burger King, Tim Hortons a Firehouse Subs.
Popeyes prerazil v auguste 2019, keď na Twitteri zverejnil, že predáva vyprážané kurča v žemli. Konkurenčný Chick-fil-A odpovedal, že má „originál“, nasledovala prestrelka prostredníctvom internetových odkazov; celkovo išlo o viac ako 72-tisíc repostov. Ľudia stáli v rade celé hodiny, aby si pochutili na kuracom sendviči. Popeyes očakával, že predajné miesta ich budú každý deň predávať okolo 60; niektoré chrlili aj tisícku.
„Vôbec sme netušili, čo to urobí,“ povedala šéfka kulinárskych inovácií Popeyes Amy Alarconová. „Mali sme jedného dodávateľa pečiva. Mali sme možno dve prevádzky na spracovanie hydiny, aby sme urobili filety tak, ako sme chceli.“
Pandémia všetko sťažila
Potom v roku 2021 pandémia opäť sťažila vybavovanie objednávok v dôsledku prerušenia dodávateľského reťazca a nedostatku pracovníkov, čo zasiahlo Popeyes tvrdšie ako klasické reťazce hamburgerov. Medzitým konkurenti vrátane KFC uviedli na trh svoje vlastné nové vyprážané kuracie sendviče. Bolo treba konať.
Prevádzkovatelia z Popeyes vytvorili modelovú kuchyňu s piatimi postupne usporiadanými modulmi so všetkými potrebnými nástrojmi a prísadami. Mini tlačiarne chrlia nálepky, ktoré sa dajú pripevniť na tašky alebo škatule s podrobnosťami objednávky – klasický kurací sendvič, žiadne uhorky či extra majonéza.
Tento typ kuchyne je už bežný vo svete rýchleho občerstvenia vrátane sesterskej značky Burger King. Popeyes testuje vylepšené nastavenie na štyroch miestach a plánuje rozšírenie pilotnej prevádzky na 30 do konca roka. Efektívnejšie kuchyne sú kľúčom k cieľu zvýšiť zisky v priemere na 300-tisíc dolárov do konca roku 2025 z 210-tisíc v minulom roku.
Najväčšia výzva
Popeyes otvoril rekordný počet miest v rokoch 2021 a 2022, potvrdila Jourdan Daleoová, ktorá vedie franchising v Popeyes. Začiatkom tohto roka podpísala zmluvu na 1 700 reštaurácií v Číne počas nasledujúcich desiatich rokov.
Najväčšou výzvou je však presvedčiť ďalších franšízantov, že generálna oprava prinesie dlhodobé výhody a oplatí sa do siete investovať, povedal Joshua Long, analytik spoločnosti Stephens. Dodal, že Popeyes si takisto musí byť istý, že vylepšenia budú fungovať vo veľkom rozsahu a nielen v laboratóriu alebo počas testu.