Bývalý minister spravodlivosti Viliam Karas kritizuje spôsob novelizácie Trestného zákona i mieru znižovania trestných sadzieb. Vládou schválená legislatíva podľa neho nezlepšuje ani postavenie poškodených a nekladie dôraz na nápravu páchateľa.

„Ak by ste chceli zmeniť hociktorú ministerskú vyhlášku, procesný postup bude oveľa dlhší, komplikovanejší a vyjadrí sa k nemu viac orgánov, ako to bolo v prípade navrhovanej zmeny trestného kódexu,“ uviedol Viliam Karas. Návrh na skrátené legislatívne konanie považuje za šokujúci.

Modernizácia trestnej politiky

Novela Trestného zákona rieši podľa neho otázku modernizácie trestnej politiky štátu len veľmi čiastkovo.

„Znižovanie trestných sadzieb skutočne potrebujeme, pretože súčasné nastavenie je naozaj neprimerané. Predložený návrh však ide ďaleko nad rámec odborného konsenzu. S kompromisom, ktorý sa podarilo dosiahnuť počas môjho pôsobenia na ministerstve, to už nemá nič spoločné,“ upozornil Viliam Karas. Poukázal tiež na to, že nie je zrejmé, ako by ovplyvnili navrhované zmeny vnútornú bezpečnosť štátu. V rámci trestnej politiky musí byť podľa neho na jednej strane zachovaná miera primeraného a spravodlivého trestu, na druhej strane ochrana spoločnosti.

Podotkol, že vládna novela rezignovala na skutočnú restoratívnu justíciu. „Ak sa chce Slovensko posunúť smerom k modernej trestnej politike, nestačí len mechanicky znížiť sadzby, ale musí sa viac akcentovať na restoratívne prvky, ako sú definované medzinárodnými dokumentami. Tieto dokumenty kladú dôraz nielen na samotné potrestanie páchateľa, ale predovšetkým na zhojenie následkov, ktoré jeho trestný čin spôsobil a na nápravu páchateľa,“ ozrejmil exminister spravodlivosti a člen expertného tímu KDH.

Zrušenie Úradu špeciálnej prokuratúry

V prípade navrhovaného zrušenia Úradu špeciálnej prokuratúry chýba Viliamovi Karasovi vecná diskusia o napĺňaní cieľov, pre ktoré bola špeciálna prokuratúra zriadená. „Jeden-dva články na nejakých webových portáloch, niekoľko tlačových konferencií alebo niekoľko nálezov Ústavného súdu, ktoré samy osebe nekonštatujú neústavnosť alebo neopodstatnenosť tohto orgánu, nemôžu byť základom na rušenie inštitúcie, ktorá má dlhoročnú existenciu a výsledky,“ podotkol.

Zamýšľa sa aj nad absenciou prechodného obdobia, ktoré by umožnilo technickú, administratívnu a personálnu prípravu. „Určite existujú aj dobré dôvody na zákonné úpravy a doladenie fungovania špeciálnej prokuratúry. No spôsob, akým sa to robí, je podľa môjho názoru ešte radikálne chybnejší ako pri súdnej mape,“ zdôraznil.

Novelu Trestného zákona, ktorou sa menia viaceré právne normy, odsúhlasila vláda na minulotýždňovom rokovaní. Súčasťou legislatívneho balíka je aj zrušenie Úradu špeciálnej prokuratúry. Vládny kabinet navrhol parlamentu prerokovať legislatívu v skrátenom legislatívnom konaní.

Ďalšie dôležité správy

EBE 18 Segedín - Na snímke slovenský minister vnútra Matúš Šutaj Eštok počas tlačovej konferencie po stretnutí ministrov vnútra Vyšehradskej štvorky (Česká republika, Maďarsko, Poľsko a Slovensko), Rakúska a Nemecka v maďarskom Segedíne v pondelok 27. novembra 2023. FOTO TASR/AP


Slovakia's Interior Minister Matus Sutaj Estok attends a press conference after meeting of Interior Ministers of Visegrad Group (Czech Republic, Hungary, Poland, and Slovakia), Austria and Germany, in Szeged, Hungary,
Neprehliadnite

Minister Matúš Šutaj Eštok je za zrušenie ÚŠP, Roman Mikulec na to nevidí dôvod