Flotila lodí spoločnosti Cargill prepraví každý rok 225 miliónov ton nákladu po celom svete na stovkách mamutích plavidiel. Jedna z jej nákladných lodí je čiastočne poháňaná vetrom, informuje Bloomberg. Ide o Pyxis Ocean, loď s hmotnosťou 80-tisíc ton, ktorá práve dokončila svoju prvú plavbu zo Šanghaja do Singapuru.
Cargill si túto loď prenajal a dúfa, že pomocou staronovej technológie naberie kurz smerom k zelenšej budúcnosti. Použitie pevných plachiet WindWings má za cieľ znížiť spotrebu paliva, a tým aj uhlíkovú stopu pri preprave ťažkých komodít. Ak test dopadne dobre, Cargill dúfa, že podobné plachty pridá ďalším desiatim plavidiel. „Vďaka tomu bude preprava oveľa dostupnejšia,“ povedal prezident námornej prepravy spoločnosti Cargill Jan Dieleman. „Vietor je zadarmo,“ dodal.
Podľa najnovšej štúdie Medzinárodnej námornej organizácie o skleníkových plynoch priemysel vypustí do atmosféry každý rok toľko oxidu uhličitého ako 283 uhoľných elektrární. Lodná doprava je pod rastúcim tlakom na zníženie emisií. Odklon od ropných produktov je však veľkou logistickou výzvou, ktorá je finančne mimoriadne náročná. Drvivá väčšina svetovej flotily využíva konvenčné palivo vyrobené z ropy, bez ktorej sa nezaobídu ani nové lode.
Ušetrené tony paliva
Cargill tvrdí, že jednou z výhod pevných plachiet, ako sú WindWings, je, že ich možno namontovať nielen na nové, ale aj na existujúce plavidlá. Vyrobila ich spoločnosť Yara Marine Technologies. Projekt získal časť financií z Európskej únie. Ďalšie finančné podrobnosti spoločnosť nezverejnila.
„V tomto desaťročí je energetická efektívnosť najdôležitejšou vecou, ktorú musíte urobiť pre svoj vozový park,“ povedal technologický riaditeľ centra spoločnosti Maersk Mc-Kinney Moller pre neziskovú prepravu s nulovým obsahom uhlíka Claus Graugaard. Na trase s priemernou dĺžkou môže každá plachta WindWing ušetriť 1,5 tony paliva získaného z ropy denne. Pyxis Ocean, ktorá má dve plachty, môže ušetriť približne 1 095 ton ročne.
Globálny regulačný orgán pre lodnú dopravu si nedávno stanovil nové ambície na zníženie emisií skleníkových plynov v tomto odvetví a v rámci toho dosiahnutie čistej nuly približne do roku 2050. Európska únia zašla ešte ďalej, lodnú dopravu zahrnula od budúceho roka do svojho systému obchodovania s emisiami.
„Sme zvyknutí ísť najkratšou cestou,“ povedal J. Dieleman. „Teraz možno budeme chcieť ísť cestou, kde je viac vetra,“ dodal.