Na okraji Tournai, ospalého stredovekého mesta v mierne zvlnenej krajine francúzsky hovoriacej časti Belgicka, stojí schovaný za plotom nenápadný šedý hangár.
Vnútri sú rady tankov Leopard 1 nemeckej výroby a ďalších ťažkých bojových vozidiel - v niektorých prípadoch ide o rovnaké typy zbraní, ktoré by si rada zaobstarala ukrajinská armáda.
Zrejme najväčší súkromný sklad tankov v Európe
Hangár patrí belgickej zbrojnej spoločnosti OIP a ukrýva jednu z najväčších súkromných zbierok bojovej techniky v Európe. ,,Mnohé z týchto tankov tu stoja už roky. Dúfajme, že teraz nastal čas, aby sa konečne dočkali nejakej akcie na Ukrajine," hovorí pri prehliadke hangáru Freddy Versluys, šéf OIP.
,,Tu máme 50 tankov Leopard 1," hovorí. ,,Máme tiež 38 nemeckých tankov Gepard, 112 rakúskych ľahkých tankov SK-105 a 100 talianskych tankov VCC2 a 70 obrnených transportérov M113," dodáva Versluys, ktorý dlhé roky pôsobí vo vojenskom sektore. Celkom má jeho firma na sklade asi 500 obrnených vozidiel, čo je podľa Versluysa ,,pravdepodobne najväčší súkromný arzenál tankov v Európe".
Po absolvovaní vojenskej služby pracoval Versluys deväť rokov v sekcii belgickej armády, ktorá mala na starosti kontrolu kvality tankov a munície. V roku 1989 nastúpil do firmy špecializovanej na optické zariadenia OIP. Nakoniec v nej založil dcérsku spoločnosť OIP Land Systems, ktorá vykupovala staré vojenské vybavenie v nádeji, že po ňom bude raz opäť dopyt.
,,Všetko, čo tu robíme, je legálne, postupujeme podľa predpisov a máme všetky potrebné licencie," hovorí. Na otázku, či sa považuje za ,,obchodníka so zbraňami", krčí ramenami.
Veľký, veľký risk
Pri prechádzke úzkymi, dláždenými uličkami a bulvármi Tournai je zložité si predstaviť, že je také množstvo zbraní vzdialené len 15 minút chôdze odtiaľ.
Versluys väčšinu súčasných zásob nakúpil počas posledných dvoch desaťročí, pričom tanky získaval priamo od európskych vlád, ktoré znižovali svoje výdavky na obranu.
Od rozpadu Sovietskeho zväzu sa európske štáty snažili nahrádzať niektoré ťažké a na údržbu nákladné tanky z dôb studenej vojny ľahšími vozidlami, ktoré sú užitočnejšie pre kratšie mierové misie vo svete. Škrty vo výdavkoch na obranu urýchlila hospodárska kríza v roku 2008 a v roku 2014, keď ruský prezident Vladimír Putin anektoval ukrajinský polostrov Krym, dosiahli európske vojenské výdavky historického minima.
Versluys v jednom zo svojich väčších nákupov zaobstaral 50 tankov Leopard 1, ktoré belgická vláda v roku 2014 vyradila z prevádzky, za 37 000 eur za kus. ,,Bola to trhová cena vzhľadom na vtedajšiu geopolitickú situáciu," hovorí. ,,Ale nákup týchto vyradených tankov bol pre nás obrovským hazardom. Veľký, veľký risk," upozorňuje.
Leopard 1 pochádza zo 60. rokov a je ľahší a menej výkonný ako novšie tanky Leopard 2, ktoré Nemecko v počte 14 kusov minulý týždeň odsúhlasilo poslať na Ukrajinu. Podľa nemeckých predstaviteľov by ale aj staršia verzia mala byť schopná čeliť ruským tankom.
Pol milióna za tank?
Versluys dlhé roky nemohol tanky Leopard 1 ani Gepard predávať do zahraničia, pretože nemecké zákony vyžadujú pre reexport vojenskej techniky súhlas Berlína. Nedávny súhlas kancelára Olafa Scholza s dodávkami tankov Leopard 2 Ukrajine však otvoril možnosti ďalším európskym krajinám, aby nasledovali príklad Nemecka.
Ruská invázia na Ukrajinu a následná bezprecedentná západná vojenská podpora Kyjevu už Versluysa prinútila predať 46 ľahkých obrnených vozidiel M113 do Británie, ktorá ich potom v rámci svojho vojenského balíčka odovzdala Ukrajine.
Belgicko, ktorého armáda teraz nedisponuje žiadnymi tankami, preveruje možnosti spätného odkúpenia leopardov, ktoré predtým Versluysovej spoločnosti sama predalo. Belgická ministerka obrany Ludivine Dedonderová minulý týždeň uviedla, že začala rokovania s OIP, ale obvinila firmu, že sa snaží na predaji ,,obrovsky zarobiť".
,,Rokovania stále prebiehajú, ale nehodlám zaplatiť pol milióna za tank, ktorý nie je ani zďaleka pripravený na boj," povedala Dedonderová belgickým médiám.
Versluys poprel, že by ho belgická vláda oslovila, a uviedol, že je ťažké odhadnúť cenu, za ktorú by tanky predal. ,,Nemá zmysel teraz hovoriť o cenách, pretože musíme preveriť stav každého tanku a čo treba modernizovať," hovorí.
Zdôrazňuje, že pripraviť tank na použitie na Ukrajine môže trvať mesiace a náklady na jeho renováciu môžu dosiahnuť až jeden milión eur. ,,Potrebujú nový motor, tlmiče, najnovšiu radarovú technológiu - zoznam je dlhý."
Versluys uvádza, že ho nedávno oslovil ukrajinský štátny vývozca a dovozca zbraní ohľadom možnosti nákupu jeho tankov. Od oznámenia Nemecka o vývoze leopardov bol podľa svojich slov v kontakte aj so Spoločnými expedičnými silami (JEF), skupinou severoeurópskych štátov vedenou Britániou.
,,Sme otvorení všetkým možnostiam," hovorí Versluys. ,,Ale cena musí byť spravodlivá, nie sme charita."
Rád by ich videl na Ukrajine
A hoci Nemecko zrušilo zákaz vývozu leopardov, ďalšie prekážky zostávajú. OIP stále nemôže predať svoje veľké zásoby ľahkých tankov SK-105 rakúskej výroby, Viedeň totiž vývoz neschvaľuje.
,,Je to veľká škoda, pretože sú v dobrom stave a dajú sa ľahko pripraviť," hovorí.
V Bruseli sa vedú debaty o tom, či vyradenie tankov nebolo krátkozraké. ,,Pri spätnom pohľade je príliš jednoduché povedať, že zbaviť sa tankov bola chyba," hovorí Joe Coelmont, bývalý dôstojník belgickej armády a teraz vedúci pracovník belgického kráľovského inštitútu obrany.
,,Po páde Sovietskeho zväzu bolo jednoducho nepredstaviteľné, že by v Európe došlo k bitkám v štýle druhej svetovej vojny. Vzhľadom na škrty vo vládnom obrannom rozpočte sa armáda musela rozhodnúť a zníženie počtu starších a drahých tankov bolo najlogickejšou voľbou."
V hangári medzitým Versluys odmieta obvinenia niektorých Belgičanov, že sa snažia na vojne zarobiť. ,,Každý si myslí, že zarábame veľa peňazí, ale pozrite sa okolo seba, zatiaľ je hangár plný," hovorí. ,,Tie tanky sme vzali, keď ich nikto nechcel. Teraz by som ich veľmi rád videl na Ukrajine," dodáva.