Po kratšom období poklesu sa e-commerce dostáva opäť do fázy rastu. Popularita nakupovania cez internet stúpa a potvrdzujú to aj čísla spoločnosti Upgates, podľa ktorých zaznamenalo vo štvrtom kvartáli roku minulého roka až 72 percent e-shopov stagnáciu alebo medziročné zvýšenie tržieb.
Napriek dlhodobému rastu odvetvia však stále platí, že väčšina podnikateľov má elektronický obchod skôr ako bočný príjem.
„Celkové tržby našich e-shopov na Slovensku dosiahli v roku 2023 hodnotu 44 miliónov eur, pričom priemerná ročná tržba na jeden elektronický obchod predstavuje približne 57-tisíc eur. Medián je však len 7 000 eur. V Českej republike dosiahli naše obchody celkové tržby takmer 160 miliónov eur, pričom priemerná tržba na jeden e-shop je takmer 100-tisíc eur. Medián je však len 8 000 eur,“ uviedol Michal Bentazky zo spoločnosti Upgates, ktorá poskytuje riešenia pre elektronické obchody.
Upgates odhaduje, že na Slovensku mal celý e-shopový trh tržby okolo dvoch miliárd eur. Polovicu z nich pritom tvoria e-commerce giganti.
„Hovoríme tu približne o dvoch desiatkach najväčších elektronických obchodov, pričom druhá polovica tržieb je generovaná zvyšnými 15-tisíc menšími predajcami. To potvrdzujú aj naše analýzy, podľa ktorých je síce priemerná ročná tržba slovenského e-shopu 57-tisíc eur, no medián je len 7 000 eur," doplnil Benatzky.
Demonštruje to podľa neho výrazný nepomer medzi najväčšími hráčmi a zvyškom trhu a súčasne potvrdzuje, že väčšina majiteľov na Slovensku a v Českej republike má e-shop skôr ako doplnkový príjem.