Ústavný súd SR minulý týždeň vo štvrtok odložil vykonateľnosť rozhodnutia Protimonopolného úradu z októbra 2006, podľa ktorého malo šesť stavbárov zaplatiť za kartel pokutu 44,8 milióna eur. Skanska, Betamont a Inžinierske stavby peniaze už zaplatili, Strabag, Doprastav a Mota-Engil nie. Tieto tri firmy spolu dlhujú 32,7 milióna eur.
Ústavný súd odložil vykonateľnosť pokuty na návrh spoločností Strabag, Betamont, Mota-Engil a Inžinierske stavby. V praxi ovplyvní verdikt len dve firmy: Strabag, ktorý zatiaľ nemusí zaplatiť 12,2 milióna eur, a spoločnosť Mota-Engil, ktorá zatiaľ nemusí zaplatiť 13,9 milióna eur.
Doprastav síce pokutu tiež ešte nezaplatil, ale spoločnosť je v reštrukturalizácii a jej správca pokutu poprel, teda tak či tak by ju neplatil.
Verdikt podľa názoru právnika nemôžu využiť hriešnici, ktorí už pokutu zaplatili, aby získali peniaze naspäť. „Keď sa pokuta zaplatila v čase, keď bolo rozhodnutie právoplatné a vykonateľné, tak pokuta bola zaplatená zákonne a nemala by byť vrátená len preto, že vykonateľnosť [rozhodnutia o pokute] bola neskôr odložená,“ ozrejmuje partner advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c Andrej Leontiev.
Aktuálny verdikt Ústavného súdu neovplyvní ani prebiehajúce tendre, kde sú prihlásení pokutovaní stavbári. Všetkým firmám totiž už podľa Úradu pre verejné obstarávanie uplynula dištančná doba, počas ktorej nemohli súťažiť o verejné zákazky.
Aké pokuty dostali za kartel | ||
Pokuta (v korunách) | Pokuta (v eurách) | |
Betamont | 3 951 000 | 131 149,17 |
Inžinierske stavby | 91 124 000 | 3 024 762,66 |
Doprastav | 197 812 000 | 6 566 155,48 |
Skanska DS | 270 496 000 | 8 978 822,28 |
Strabag | 367 731 000 | 12 206 432,98 |
Mota-Engil | 418 176 000 | 13 880 900,22 |
Spolu | 1 349 290 000 | 44 788 222,80 |
PRAMEŇ: Rozhodnutie Rady PMÚ SR zo 16. 10. 2006 |
Precedens v prospech stavbárov existuje
Na Ústavný súd sa obrátili všetci šiesti pokutovaní stavbári, ich argumenty sa zhodujú. Sťažujú sa, že Najvyšší súd SR sa nekriticky uspokojil s vyšetrovaním Protimonopolného úradu, hoci dôkazy o karteli neboli presvedčivé.
Usvedčujúcim dôkazom je analýza ponúk, s ktorými stavbári v roku 2004 súťažili o zákazku na stavbu osemkilometrového úseku D1 medzi Mengusovcami a Jánovcami. Mnohé ceny sa podľa Protimonopolného úradu zhodovali na desatinné miesta. „[Úradom] vykonaná analýza jednotkových cien preukázala neštandardnú zhodu,“ vyriekli sudcovia Igor Belko, Milan Gavalec a Elena Berthotyová z Najvyššieho súdu, keď 30. decembra 2013 pokutu za kartel potvrdili.
Stavbári namietajú aj zloženie senátu, ktorý ich za kartel odsúdil. Keď v roku 2009 stavbári napadli pokutu na Najvyššom súde, počítač náhodne pridelil žalobu sudcom Igorovi Belkovi, Zdenke Reissenaurovej a Alene Polačkovej, ale tí nakoniec rozsudok nevyniesli.
Štefan Harabin ako predseda Najvyššieho súdu v roku 2009 nahradil sudkyne Z. Reissenaurovú a A. Polačkovú sudcami M. Gavalcom a E. Berthotyovou. Túto zmenu možno vnímať aj ako reakciu Š. Harabina voči M. Gavalcovi a E. Berthotyovej, ktorí patria spolu s I. Belkom medzi jeho kritikov.
Ústavný súd skúmal zmeny v tomto senáte už začiatkom leta. V prípade Cargo proti Protimonopolný úrad rozhodol, že Š. Harabin menil sudcov svojvoľne a „Najvyšší súd porušil základné právo spoločnosti Cargo nebyť odňatý zákonnému sudcovi“.
Ide o ústavné právo, ktoré ľuďom i firmám garantuje, že o ich žalobe bude rozhodovať náhodne vybratý sudca a neskôr sa už nebude svojvoľne meniť. V tomto prípade Ústavný súd zrušil rozsudok, podľa ktorého mala železničná spoločnosť Cargo platiť pokutu 2,5 milióna eur a Najvyššiemu súdu prikázal, aby pokutu posúdil opäť, ale teraz už v senáte zloženom zo zákonných sudcov – I. Belka, Z. Reissenaurovej a A. Polačkovej.
Sťažnosť Doprastavu odmietli
O sťažnostiach štyroch stavebných spoločností - Skanska Strabag, Betamont, Mota-Engil a Inžinierske stavby - rozhodujú ústavní sudcovia Lajos Mészáros, Sergej Kohut a Ladislav Orosz. L. Orosz predsedal senátu, ktorý zrušil pokutu pre Cargo a výmenu sudcov Š. Harabinom označil za svojvoľnú. To môže naznačovať, že stavbári v tomto senáte uspejú a prípad sa vráti naspäť na Najvyšší súd.
Doprastav toľko šťastia nemal, jeho sťažnosť proti pokute za kartel odmietol Ústavný súd ešte 12. novembra. Rozhodovali vtedy ústavní sudcovia Peter Brňák, Marianna Mochnáčová a Milan Ľalík. Prečo sťažnosť Doprastavu odmietli, nevedno, odôvodnenie rozhodnutia zatiaľ Ústavný súd nezverejnil. „Rozhodnutie s odôvodnením ešte nebolo doručené účastníkom konania,“ povedala koncom novembra pre TREND.sk hovorkyňa súdu Anna Pančurová. Doprastav stanovisko neposkytol.
Na Ústavnom súde je ešte aj sťažnosť stavebnej spoločnosti Skanska, ktorá za kartel v tendri na úsek D1 zaplatila 8,98 milióna eur. Jej sťažnosťou sa zaoberajú sudcovia Ľubomír Dobrík, Jana Baricová a Rudolf Tkáčik a zatiaľ o nej nerokovali ani predbežne.