Univerzity zaznamenali v posledných desaťročiach boom. V súčasnosti na celom svete zamestnávajú približne 15 miliónov výskumníkov, pričom v roku 1980 to boli ešte len štyri milióny. Vlády zvýšili výdavky v tomto sektore, uvádza The Economist. Zdôvodnenie rýchlej expanzie sa čiastočne riadi zdravými ekonomickými zásadami. Univerzity majú produkovať intelektuálov a vedecké objavy, ktoré môžu využiť podniky, vlády aj obyčajní ľudia. Nápady sú verejne dostupné a sú pre všetkých. Teoreticky by preto univerzity mali byť základným zdrojom rastu produktivity.

V praxi sa však veľký rozmach vysokoškolského vzdelávania rovná opaku, teda spomaleniu produktivity. Zatiaľ čo v 50. a 60. rokoch 20. storočia rástla hodinová produktivita v bohatom svete o štyri percentá ročne, v desaťročí pred pandémiou bolo normou už len jedno percento. Dokonca ani vlna inovácií v oblasti umelej inteligencie nič nezmenila – rast produktivity zostáva slabý, podľa hrubého odhadu menej ako jedno percento ročne. Nový článok piatich ekonómov Ashisha Aroru, Sharon Belenzonovej, Larisy C. Cioacaovej, Liay Sheerovej a Hansena Zhanga naznačuje, že prudký rast univerzít a stagnujúca produktivita bohatého sveta môžu predstavovať dve strany jednej mince.

Dôvod treba hľadať v histórii. V povojnovom období hralo vysoké školstvo v oblasti inovácií len skromnú úlohu. Podniky nemali inú možnosť, než rozvíjať nápady po vlastnej linke. Zlatý vek podnikového laboratórneho výskumu sa skončil, keď sa v 70. a 80. rokoch uvoľnila politika hospodárskej súťaže. Presun na univerzitnú pôdu presvedčil mnohých šéfov firiem, že už nemusia míňať peniaze sami.

Nová štúdia ekonómov na čele s A. Arorom naznačuje, že pokiaľ ide o zvýšenie produktivity, starý model vedeckého bádania vo veľkých podnikoch fungoval lepšie ako systém vedený univerzitami. Autori čerpajú z obrovského množstva údajov, ktoré pokrývajú všetko od počtu doktorandov až po analýzu citácií. Vo všeobecnosti zistili, že vedecké objavy pochádzajúce z verejných inštitúcií „vyvolávajú v zavedených korporáciách malú alebo žiadnu odozvu“, a to aj v priebehu niekoľkých rokov. Štúdie pochádzajúce z univerzitných laboratórií často nemajú vplyv na dianie v korporáciách, ich patenty alebo počet vedcov, ktorých zamestnávajú. A to sa odráža aj na produktivite celej ekonomiky.

Ďalšie dôležité správy

FILE- In this Aug. 30, 2012, file photo, a tour group walks through the campus of Harvard University in Cambridge, Mass. A report released Tuesday, Jan. 26, 2016, shows a drop in college endowment growth during the school year ending June 30, 2015, after two years of strong gains. Harvard University stayed atop the list, followed by Yale University and the University of Texas system. At nearly 300 colleges in the study, endowments shrank last year.  (AP Photo/Elise Amendola, File)
Neprehliadnite

Harvard môže zabudnúť na ďalšie milióny. Miliardári odmietajú dotovať elitné univerzity USA