Európska komisia navrhuje odložiť sprísnenie pobrexitových pravidiel pre obchod s elektromobilmi. Uviedla to vo svojom oznámení.
Elektromobily obchodované medzi Britániou a Európskou úniou by tak boli počas ďalších troch rokov počnúc začiatkom roka 2024 naďalej oslobodené od ciel. Komisia navrhuje tiež vyčleniť ďalšie tri miliardy eur na podporu výroby batérií v Európskej únii, aby sa znížila jej závislosť na batériách a materiáloch z Číny.
Obavy z hospodárskeho vplyvu
Komisia chce predísť tomu, aby vstúpili do platnosti desaťpercentné clá na elektromobily prevážané po vystúpení Británie z EÚ cez kanál La Manche a určené na predaj v Spojenom kráľovstve.
Obavy týkajúce sa hospodárskeho vplyvu tohto kroku už skôr vyjadril automobilový priemysel. Brexitové pravidlá počítali so zdanením v prípade, že v autách bude nadlimitný podiel súčiastok vyrobených mimo Európy.
V čase, keď v roku 2020 išlo o zavedenie ciel, podľa EK nebolo možné predvídať, že príde vojna na Ukrajine alebo pandémia, uviedla agentúra DPA. Európsky batériový priemysel sa pre pandémiu a vojnu rozvíjal pomalšie, ako sa očakávalo.
Možná strata konkurencieschopnosti
Britskí výrobcovia automobilov sa obávajú, že kvôli clám prestanú byť od budúceho roka konkurencieschopní na unijnom trhu, ktorý je pre ich export veľmi dôležitý. Ak by sa výber ciel neodložil, zasiahol by v budúcnosti aj nemecký výrobca automobilov.
Lopta je teraz na strane členských štátov EÚ, ktoré musia návrh schváliť kvalifikovanou väčšinou. Na to je potrebný súhlas aspoň 15 z 27 členských štátov. Tie zároveň musia zastupovať najmenej 65 percent obyvateľov EÚ.