Niektoré krajiny vytvárajú dôležité prepojenie v globálnej ekonomike, ktorá je v poslednom čase výrazne roztrieštená. Bloomberg Economics v spolupráci s Bloomberg Businessweek vybrali päť krajín,
ktoré vykrývajú tie najdôležitejšie geopolitické zlomové línie: Vietnam, Poľsko, Mexiko, Maroko a Indonézia.

Spolu sa v roku 2022 podpísali pod tvorbu HDP v hodnote štyroch biliónov dolárov. Napriek svojej veľmi odlišnej politike a minulosti si vyslúžili pomenovanie konektory medzi USA a Čínou, prípadne Čínou, Európou a inými ázijskými ekonomikami.

Od roku 2017 prilákali o niečo viac ako desať percent alebo 550 miliárd dolárov zo všetkých takzvaných investícií na zelenej lúke, teda tých, ktoré podnikajú zahraničné spoločnosti pri zakladaní alebo rozširovaní svojich prevádzok v inej krajine.

Ekonómovia z Banky pre medzinárodné zúčtovanie (BIS) analyzoval údaje od viac ako 25-tisíc spoločností a zistili, že dodávateľské reťazce sa predlžujú. Mnohé krajiny odchádzajú z Číny a často presúvajú výrobu do krajín, ktorých ekonomiky sú už vysoko integrované s tou čínskou, ako je napríklad Vietnam. Mexiko, kde investície čínskych výrobcov v posledných rokoch výrazne narástli, sa takisto stáva dôležitým článkom v obchode medzi USA a Čínou. Nie je to teda tak, že by sa ekonomiky USA a Číny oddeľovali – len sa spájajú na rôznych iných miestach.

To však neznamená, že je všetko v poriadku. Chudobné štáty budú v dôsledku toho trpieť viac ako bohaté. Spotrebitelia pocítia vedľajší efekt vo forme drahšieho tovaru, centrálne banky budú bojovať s trvalejšou infláciou, keďže miešanie dodávateľských reťazcov zvyšuje výrobné náklady.

Pätica krajín, ktoré Bloomberg označil za konektory globálnej ekonomiky:

Vietnam: Jemná rovnováha

Príkladom je továrenský komplex Foxconn Technology Group v hodnote miliardy dolárov, ktorý bude chrliť MacBooky od Apple. Vyrastá na bývalých ryžových poliach v severnom Vietname. Za riekou Cau buduje svoj závod čínska spoločnosť GoerTek, ktorá vyrába slúchadlá AirPods.

Vďaka kombinácii nízkych nákladov na pracovnú silu, zlepšujúcej sa infraštruktúry a rozširujúceho sa zoznamu obchodných dohôd Vietnam prilákal množstvo dodávateľov Apple, medzi nimi aj spoločnosti Luxshare a Pegatron.

Do USA smeruje približne tretina vietnamského vývozu, zatiaľ čo Čína je najväčším dodávateľom materiálov pre vietnamských výrobcov, od strojov až po materiály na výrobu odevov.

Vietnam v septembri formálne zlepšil vzťahy s USA, dosiahol štatút „komplexné strategické partnerstvo“, ktorý bol predtým vyhradený pre pár vyvolených ako Čína a India. Spojené štáty v septembri oznámili snahu pomôcť Vietnamu pri rozvoji rodiaceho sa polovodičového priemyslu.

Poľsko: Budúca batériová veľmoc

Keď poľská vláda minulý rok oznámila, že krajina vybuduje vlastnú značku elektrických vozidiel s názvom Izera, bolo to jasným signálom, že národ neplánuje byť len výrobným centrom západoeurópskych automobiliek. Štátna spoločnosť ElectroMobility Poland podpísala v roku 2022 dohodu s čínskou Geely Holding Group o dodávke technológie pre tento projekt. Výroba modelov hatchback a SUV sa má začať koncom roka 2025 v závode, ktorý sa nachádza v srdci ťažby uhlia v Sliezsku.

Poľsko už má dobre vybudované väzby na európsky automobilový priemysel a takí giganti ako Volkswagen a Mercedes-Benz zakladajú v krajine závody na výrobu elektrických vozidiel. Zahraničné investície v posledných rokoch prudko vzrástli, pričom významná časť investícií na zelenej lúke vo výške 125,1 miliardy dolárov, ktoré Poľsko prilákalo od roku 2017, pochádza zo vzdialenejších oblastí.

Poľsko je v celosvetovom rebríčku výroby batérií len za Čínou, kde sídlia spoločnosti ako LG Chem, Northvolt, SK Innovation a Umicore. Dodávky lítium-iónových batérií vyrobených v Poľsku vlani dosiahli 38 miliárd zlotých (8,51 miliardy eur), podľa oficiálnych údajov to predstavuje 2,4 percenta celkového vývozu.

Päť rokov fungujúca továreň na lítium-iónové batérie spoločnosti LG Energy Solution vo Vroclave v juhozápadnej časti krajiny je najväčším zariadením svojho druhu v Európe a zamestnáva viac ako sedemtisíc ľudí. Po dokončení rozšírenia v hodnote 500 miliónov eur v roku 2025 bude továreň ročne vyrábať dostatok batérií na napájanie jedného milióna elektromobilov.

Mexiko: Bočné dvere do USA

Tento rok Mexiko zatienilo Čínu ako najväčšieho vývozcu tovaru do USA. Od roku 2017 hodnota mexického dovozu z Číny rastie v nominálnom vyjadrení rýchlejšie ako vývoz do USA.

Dôvodom je skutočnosť, že mnohí výrobcovia, ktorí v súčasnosti otvárajú závody v pohraničných štátoch Mexika, sú čínske spoločnosti, ktoré predávajú všetko od automobilových dielov až po nábytok so zameraním na americký trh. Mexická asociácia súkromných priemyselných parkov uskutočnila prieskum medzi svojimi členmi začiatkom tohto roka a zistila, že očakávajú, že v priebehu nasledujúcich dvoch rokov bude jedna z piatich nových firiem, ktoré v krajine zakladajú biznis, čínska.

TDI Manufacturing Mexico, odnož čínskeho dodávateľa chladiacich systémov pre automobily a ťažké stroje Shandong Yinlun Machinery, otvorila v apríli závod v priemyselnom parku Hofusan, neďaleko Monterrey, kde sú všetci nájomníci čínskeho pôvodu.

Kalifornská dcérska spoločnosť čínskeho výrobcu Yinlun podľa svojho prezidenta a výkonného riaditeľa Scotta Chena pozorne vnímala rast nákladov práce v USA a zvýšenie nákladov na dovoz tovaru z Číny. Preto sa spoločnosť rozhodla v roku 2021 investovať 20 miliónov dolárov do výstavby závodu v Mexiku, aby mohla poskytovať služby klientom, medzi ktorých patria Caterpillar, General Motors a John Deere.

Maroko: Pakty o voľnom obchode sa vyplácajú

Maroko, ktoré je domovom najväčších svetových zásob fosfátov, sa stáva dôležitým hráčom v transformácii globálneho automobilového priemyslu. Minerál je kľúčovou zložkou lítium-železo-fosfátových batérií, rýchlo rastúcej palety nabíjateľných článkov používaných v elektromobiloch.

Krajina už má rýchlo sa rozvíjajúci automobilový sektor so závodmi vlastnenými spoločnosťami Renault a Stellantis, ktoré chrlia tisíce áut denne, podporované desiatkami etablovaných amerických dodávateľov vrátane firiem Southfield, Lear a Commercial Vehicle Group, ktoré tento rok oznámili plány expanzie.

V roku 2022 bolo v Maroku ohlásených 15,3 miliardy dolárov na nové projekty továrne na zelenej lúke financované zahraničnými investormi, takmer toľko ako za päť predchádzajúcich rokov dokopy. A tento trend nevykazuje žiadne známky spomalenia.

V máji čínska Gotion High-Tech podpísala s kráľovstvom dohodu o vybudovaní továrne na batérie v hodnote 6,4 miliardy dolárov, ktorá by bola jednou z najväčších na svete. V septembri spoločnosť CNGR Advanced Material, čínsky výrobca batériových komponentov, oznámil, že projekt môže mať hodnotu až dvoch miliárd dolárov.

Indonézia: Hľadanie protiváhy

Indonézia aktívne oslovuje spoločnosti z USA aj Číny, aby naplnili víziu prezidenta Joko Widoda vybudovať kompletný dodávateľský reťazec elektrických vozidiel. Tesla a Volkswagen odpovedali na výzvu, aby investovali s cieľom vyvážiť dominanciu čínskych spoločností v rafinácii niklu a výrobe batérií. To už prinieslo jedinečné korporátne vzťahy naprieč geopolitickými blokmi. V marci spoločnosť Ford Motor podpísala dohodu s čínskou spoločnosťou Zhejiang Huayou Cobalt a brazílskou spoločnosťou Vale o dodávkach niklu, kovu používaného pri výrobe batérií pre elektromobily.

S množstvom prírodných zdrojov a 270-miliónovou populáciou Indonézia stavia na to, že je príliš dôležitá, aby bola nútená vyberať si medzi dvoma najväčšími svetovými ekonomikami.
Priemyselný park Batang v strednej Jáve je domovom mnohých amerických spoločností vrátane niektorých, ktoré sa presťahovali z Číny, ako napríklad výrobca solárnych svietidiel Alpan.

Napriek tomu sa bilancia amerických a čínskych investícií v priebehu rokov stále viac rozširuje, pričom čínske priame zahraničné investície v prvej polovici roku 2023 mali dvojnásobnú hodnotu v porovnaní s americkými.

Ďalšie dôležité správy

Skoda, Volkswagen, Northvolt, baterie, elektromobil
Neprehliadnite

Švédska spoločnosť Northvolt postaví v Kanade gigafabriku na batérie