Emisný automobilový škandál „dieselgate“ z roku 2015 odhalil existenciu rušivých zariadení, ktoré autám počas emisných testov na chvíľu umožňujú zapnúť kontrolu znečisťovania a prepnúť motor do úspornejšieho režimu, píše portál Politico.
Zo správy neziskovej organizácie Medzinárodná rada pre čistú dopravu (ICCT) vyplynulo, že úrovne emisií vyprodukovaných 77 percentami európskych naftových áut svedčia o prítomnosti zakázaného softvéru na podvádzanie pri emisných testoch.
Podľa štúdie, ktorá zozbierala údaje z 1 400 oficiálnych vládnych testov v kontrolovanom prostredí, až 77 percent naftových áut patriacich pod normu Euro 6 a 85 percent starších vozidiel patriacich pod Euro 5 v rámci testov dosiahlo „podozrivé“ výsledky. Množstvo nimi vypusteného oxidu dusnatého naznačuje použitie zakázaného rušivého zariadenia.
K objaveniu tohto zariadenia došlo v roku 2015 vďaka takzvanému „dieselgate“ škandálu, v rámci ktorého nemecká automobilka Volkswagen priznala, že pri emisných testoch v Spojených štátoch podvádzala. Podobným obvineniam následne čelili aj ďalšie automobilky, menovite Daimler, Renault či Fiat.
Súdny dvor EÚ v decembri 2020 rozhodol o nezákonnosti rušivého zariadenia.