Celosvetový predaj luxusného tovaru pre osobné potreby, ako sú odevy, doplnky a kozmetické výrobky, v tomto roku čaká skôr stagnácia. Pri konštantných výmenných kurzoch by mohol vykázať rast, ktorý však medziročne neprekročí štyri percentá. To bude najslabší výkon od roku 2020, teda od začiatku pandémie. Za tohtoročný slabý rast bude zodpovedná hlavne Čína, kde sa najbohatší ľudia vyhýbajú okázalému predvádzaniu sa. Vyplýva to zo správy, ktorú zverejnila spoločnosť Bain & Company.
Náznaky oživenia sa objavili v Spojených štátoch, kde ťahajú rast hlavne bohatší zákazníci. Mladší a menej majetní ľudia nákupy naďalej odkladajú. V Európe a Japonsku podporuje predaj luxusného tovaru návrat zahraničných zákazníkov. Spomalenie rastu dopytu po luxusnom tovare je najvýraznejšie v Číne, kde ekonomická neistota dolieha na strednú triedu. Tých, ktorí si luxus stále môžu dovoliť, potom neistota núti k opatrnosti, aby neboli príliš okázalí. V prostredí nezamestnanosti, sociálnej a ekonomickej krízy totiž bohatší Číňania, ktorí začali znovu cestovať, míňajú mimo svoju vlasť.
„Prvýkrát v histórii máme v Číne takzvanú hanbu za luxus,“ uviedla partnerka firmy Bain Federica Levatová. Trh je podľa nej teraz v štádiu stagnácie. Správa posilní obavy investorov, že sa dopyt po luxusnom tovare v Číne neodrazí od dna. Tieto obavy v poslednom roku spôsobili pokles cien akcií firiem LVMH a Kering, vlastníka značky Gucci, upozornila agentúra Reuters. Správa však tiež podporí očakávania, že značkám na hornom konci trhu, ako je Hermés, sa bude za súčasných podmienok dariť lepšie.
Namiesto toho, aby sa zákazníci hrnuli do nákupných centier, dohadujú si súkromné stretnutia a volia skôr nenápadnú a diskrétnu módu ako viditeľne okázalý tovar, uviedla tiež Levatová. Predpovedala však, že tento trend, ktorý úzko súvisí so špecifickou ekonomickou situáciou, nemusí trvať dlho.