Sektor s luxusným tovarom by mohol už tento rok pocítiť výraznejšie oživenie z koronakrízy vďaka ľuďom z Číny a Spojených štátov, ktorí už nakupujú. Konzultačná spoločnosť Bain & Co vidí 30-percentnú pravdepodobnosť v tom, že tržby z predaja luxusných kabeliek, odevov a šperkov sa už tento rok vrátia alebo prekročia úroveň z roku 2019, kedy predstavovali 280 miliárd eur. Všetko bude závisieť od toho, ako rýchlo sa bude očkovať a ako dlho sa bude z krízy spamätávať turistika.
Pravdepodobnejší je scenár, že plné oživenie sa dostaví až v budúcom roku, čo je ale aj tak rýchlejšia obnova pre sektor luxusného tovaru, než Bain očakával v novembri. Vtedy firma uviedla, že to môže trvať až do roku 2023, než sa luxusnému sektoru podarí postaviť sa znova na nohy. Vlani tržby klesli prvýkrát od roku 2009, pretože obchody museli zatvoriť kvôli pandémii a medzinárodný cestovný ruch sa prakticky zastavil. Zdá sa ale, že kríza nemala trvalý vplyv na záujem spotrebiteľov utrácať za luxusný tovar.
Cenová rely pri komoditách by mohla byť len dočasným pohybom
K prudkému zotaveniu tržieb v prvom štvrťroku pomohol rast tržieb v Číne, ktorá je najväčším trhom pre luxusný tovar na svete, a nad očakávanie silné oživenie v USA vďaka veľkému stimulačnému programu. „Trh v USA bol nečakaným svetlým bodom," uviedli analytici firmy Bain. Európa naopak zaostáva kvôli pomalšiemu očkovaniu a kvôli obmedzeniu cestovného ruchu.
Rýchlosť oživenie je však nerovnomerná. Najväčšie skupiny v odvetví, ako je LVMH, Hermes a Kering, už sú nad úrovňou roku 2019. Menšie značky, ako napríklad Ferragamo a Tod 's, ale stále zaostávajú. Luxusné značky nie sú tradične príliš ochotné predávať cez internet. Kríza ich však donútila plne využiť elektronický obchod, ktorý by sa tak mohol v najbližších rokoch stať hlavným kanálom pre nákupy luxusného tovaru. Bain upozorňuje, že ako sa ľudia presunuli na vidiek a začali pracovať z domova, tržby v menších mestách si často viedli lepšie ako v hlavných centrách luxusu, ako je New York a Miláno.
Oživenie tržieb zatiaľ ťahajú hlavne kabelky, kožené výrobky a šperky. Spolu so zmiernením karanténnych opatrení a uvoľnením zákazov pohybu sa očakáva, že sa zvýšia aj výdavky za odevy, kozmetiku a parfumy, uviedla agentúra Reuters.