Trh s luxusným tovarom v Číne v minulom roku klesol o desať percent. Prerušil tak sériu vysokého rastu, ktorá trvala päť rokov. Politika nulovej tolerancie choroby covid-19 a spomaľujúca sa ekonomika mali negatívny vplyv na výdavky spotrebiteľov. Vyplýva to zo správy, ktorú zverejnila výskumná spoločnosť Bain & Company.
V rokoch 2019 až 2021 pritom čínsky trh s luxusným tovarom rástol o 42 percent ročne a medzi rokmi 2016 až 2019 stúpli tržby o 26 percent, upozornila firma Bain. Situácia sa však vlani zmenila po tom, ako Čína tvrdo zasiahla proti šíreniu choroby covid-19. Regulačné zásahy štátu mali vplyv aj na realitný sektor. Takisto sa zvýšila nezamestnanosť.
Bain & Company upozornila, že vlani boli v rôznej miere zasiahnuté všetky kategórie luxusného tovaru. Kategórie s vysokým predajom cez internet, ako luxusná kozmetika, zaznamenali jednociferný percentuálny pokles. Najviac sa prepadol trh s hodinkami, kde sa predaj medziročne znížil o 20 až 25 percent. Kategória móda a životný štýl zaznamenala pokles o 15 až 20 percent a predaj šperkov a koženého tovaru o desať až 15 percent.
Podľa firmy Bain & Company je pravdepodobné, že rozhodnutie Pekingu zrušiť politiku nulovej tolerancie covidu-19 na začiatku decembra pomôže obnoviť v tomto roku rast, pretože sa zlepší návštevnosť obchodných centier a nálada spotrebiteľov.
„Očakávame, že niekedy medzi prvou a druhou polovicou roka 2023 dosiahneme úroveň tržieb z roku 2021," uviedol partner firmy Bain & Company Wej-Wej Sing. Upozornil však, že naďalej zostávajú určité riziká. Luxusné značky musia vyriešiť najmä cenové rozdiely medzi Čínou a Európou, kým sa obnoví medzinárodné cestovanie, uviedla agentúra Reuters.