Trh s luxusným tovarom v Číne v minulom roku klesol o desať percent. Prerušil tak sériu vysokého rastu, ktorá trvala päť rokov. Politika nulovej tolerancie choroby covid-19 a spomaľujúca sa ekonomika mali negatívny vplyv na výdavky spotrebiteľov. Vyplýva to zo správy, ktorú zverejnila výskumná spoločnosť Bain & Company.

V rokoch 2019 až 2021 pritom čínsky trh s luxusným tovarom rástol o 42 percent ročne a medzi rokmi 2016 až 2019 stúpli tržby o 26 percent, upozornila firma Bain. Situácia sa však vlani zmenila po tom, ako Čína tvrdo zasiahla proti šíreniu choroby covid-19. Regulačné zásahy štátu mali vplyv aj na realitný sektor. Takisto sa zvýšila nezamestnanosť.

Bain & Company upozornila, že vlani boli v rôznej miere zasiahnuté všetky kategórie luxusného tovaru. Kategórie s vysokým predajom cez internet, ako luxusná kozmetika, zaznamenali jednociferný percentuálny pokles. Najviac sa prepadol trh s hodinkami, kde sa predaj medziročne znížil o 20 až 25 percent. Kategória móda a životný štýl zaznamenala pokles o 15 až 20 percent a predaj šperkov a koženého tovaru o desať až 15 percent.

Podľa firmy Bain & Company je pravdepodobné, že rozhodnutie Pekingu zrušiť politiku nulovej tolerancie covidu-19 na začiatku decembra pomôže obnoviť v tomto roku rast, pretože sa zlepší návštevnosť obchodných centier a nálada spotrebiteľov.

„Očakávame, že niekedy medzi prvou a druhou polovicou roka 2023 dosiahneme úroveň tržieb z roku 2021," uviedol partner firmy Bain & Company Wej-Wej Sing. Upozornil však, že naďalej zostávajú určité riziká. Luxusné značky musia vyriešiť najmä cenové rozdiely medzi Čínou a Európou, kým sa obnoví medzinárodné cestovanie, uviedla agentúra Reuters.

Ďalšie dôležité správy

Čína vlani zaznamenala pokles počtu obyvateľov, prvýkrát za viac než 60 rokov
Neprehliadnite

Čína chce podporiť spotrebiteľský dopyt. Peniaze na ruku to však nebudú