Výrobca elektrických autobusov Proterra mal podporu od amerického prezidenta Joea Bidena, zmluvy so 135 dopravnými podnikmi a príjmy vo výške 309 miliónov dolárov. Napriek tomu však po takmer 20 rokoch nedokázal dosiahnuť zisk a minulý týždeň vyhlásil bankrot. Informuje o tom Bloomberg.
„Uisťujeme vás, že v odvetví elektrických vozidiel bude viac bankrotov vrátane niektorých verejných spoločností,“ povedal analytik Pavel Molchanov zo spoločnosti Raymond James & Associates, ktorá sa zaoberá správou majetku. „Je to len otázka času,“ dodal.
Výrobca autobusov s nulovými emisiami zo sanfranciskej Bay Area je jednou z najväčších obetí v oblasti elektromobility za posledné roky. Spoločnosť Proterra uviedla „trhové a makroekonomické protivetry“ ako dôvody pre vyhlásenie bankrotu; aktíva a pasíva má v hodnote najmenej 500 miliónov dolárov. „Existuje súbeh faktorov, ktoré nás dohnali až sem,“ povedal hovorca spoločnosti Shane Levy.
Automobilový priemysel vynaložil miliardy na výrobu EV, pričom vlády na celom svete stanovujú čoraz prísnejšie emisné limity a mandáty na urýchlenie prechodu na elektromobilitu. Dosiahnutie ziskovosti však zostáva obrovskou výzvou pre tradičných výrobcov automobilov aj pre novšie spoločnosti.
„Pokiaľ ide o elektrifikáciu vozidiel, technológia sa dostatočne zlepšila na to, aby radikálne znížila vstupné náklady,“ povedal výskumný pracovník z University of Texas v Austine’s Energy Institute David Tuttle. „Je tu však určité okno, v ktorom musíte získať správny vzorec a dostať sa ku cash flow, pretože ide o trh s vysokou intenzitou a vysokými kapitálovými nákladmi na výrobu veľkých vozidiel.“
Začalo sa to dobre
Proterra bola uvedená na trh v roku 2004 ako výrobca elektrických autobusov a potom expandovala do batériových systémov a výroby pohonných jednotiek, ako aj do nabíjacej infraštruktúry. Zakladateľ Ryan Popple, ktorý pôsobil ako výkonný riaditeľ v rokoch 2014 až 2020, bol pred odchodom zo spoločnosti oslavovaný ako vychádzajúca hviezda v odvetví elektrických vozidiel. (Zomrel v roku 2021.)
Spoločnosť vstúpila na burzu v júni 2021 po zlúčení s účelovou akvizičnou spoločnosťou. Jej hodnota bola v čase uzavretia obchodu 1,6 miliardy dolárov.
Proterra od roku 2010 dodala dopravcom viac ako tisíc elektrických autobusov. V roku 2022 vygenerovala tržby 309,4 milióna dolárov, čo je o 24 percent viac ako v predchádzajúcom roku. Spoločnosť získala v roku 2020 pôžičku vo výške desať miliónov dolárov z Programu ochrany platieb, ktorú jej odpustili v máji 2022.
J. Biden sa v roku 2021 zúčastnil virtuálnej prehliadky spoločnosti, ocenil Proterru ako lídra v sektore elektrických vozidiel uprostred plánov na elektrifikáciu americkej flotily tranzitných a školských autobusov. „Verím americkému podnikaniu,“ povedal šéf bieleho domu.
Bez zisku
Ale zisk nikdy neprišiel. V prvej polovici roku 2023 spoločnosť Proterra vygenerovala príjmy vo výške približne 165 miliónov dolárov v porovnaní s 1,4 miliardami nesplatených dlhov k júnu, čo vyplýva z jej posledného štvrťročného výkazu ziskov. Konkurz teraz poskytuje spoločnosti ochranu pred veriteľmi, zatiaľ čo firma pripravuje plán, ako ich splatiť.
Trh s elektrickými autobusmi je oveľa menší ako v prípade iných modelov stredne ťažkých a ťažkých nákladných vozidiel s nulovými emisiami. Podľa BloombergNEF v roku 2022 vyšlo na cesty v USA a Kanade približne 750 vozidiel, čo je pokles z maxima tisíc autobusov v roku 2020.
Tradiční výrobcovia automobilov s plnšími mešcami ako napríklad Daimler, Volvo a Ford, si môžu dovoliť investovať do vývoja EV, pretože väčšinu svojich príjmov získavajú z predaja vozidiel s naftovým a benzínovým pohonom. Ale mnoho startupov s elektrickým pohonom a spoločností v počiatočnom štádiu, ako je Proterra, zápasí s nedostatkom cash flow.