Nakupovanie na internete sa stalo pre slovenských zákazníkov bežnou súčasťou každodenného života. Z najnovšieho prieskumu Mastercard vyplýva, že až 92 percent ľudí pravidelne nakupuje v e-shopoch, pričom priemerný zákazník uskutoční dva nákupy mesačne. „Najobľúbenejší spôsob platby je karta, pomocou ktorej najčastejšie nakupuje 69 percent zákazníkov,“ uviedol prieskum.
Pohodlie a jednoduchosť
Zákazníci oceňujú pohodlie, ktoré im nakupovanie online ponúka a rovnako očakávajú aj jednoduchý proces platby. „Slovákom napríklad vadí, keď musia hľadať svoju kartu v peňaženke a potom ručne zadávať údaje do platobnej brány,“ uviedla Jana Lvová, generálna riaditeľka spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku a dodala, že na vzostupe sú digitálne peňaženky a moderné platobné metódy ako „Click to Pay“. Tieto metódy umožňujú rýchlu a bezpečnú platbu online bez nutnosti zdĺhavého odpisovania údajov z platobnej karty. „V roku 2020 pomocou digitálnych peňaženiek platilo 12 percent zákazníkov, dnes už je to 32 percent,“ informoval Mastercard.
Lvová potvrdila, že ich cieľom je poskytnúť zákazníkom komfort pri platení na internete podobne ako v kamenných obchodoch. „Tokenizáciu, teda nahradzovanie kariet v online prostredí ich zabezpečenými digitálnymi odtlačkami, sme zaviedli už pred desiatimi rokmi. Tento trend sa postupne stáva štandardom, keďže zákazníkom prináša bezpečnosť, rýchlosť a pohodlie,“ hovorí Lvová. Tokenizácia zvyšuje bezpečnosť platieb tým, že citlivé dáta platobnej karty nahradí jedinečným identifikátorom, takzvaným tokenom. Tento proces chráni skutočné údaje karty pred zneužitím a znižuje riziko podvodov.
Rozširovanie tokenizácie
Mastercard plánuje do roku 2030 dosiahnuť v Európe stopercentnú tokenizáciu online elektronického obchodu. „Tento cieľ je súčasťou globálnej snahy úplne odstrániť nutnosť ručného zadávania údajov platobnej karty, čím bude elektronický obchod nielen bezpečnejší, ale aj dostupnejší,“ dodala spoločnosť.
Prieskum tiež ukázal, že rastie obľúbenosť nakupovania priamo z mobilných aplikácií, ktoré využívajú štyria z desiatich zákazníkov. Naopak, klesá počet ľudí, ktorí si objednávajú tovar na dobierku, pričom tí, ktorí túto možnosť volia, platia kartou, nie hotovosťou. Medzi dôvody pre voľbu dobierky patrí nedôvera ku konkrétnemu obchodníkovi a možnosť platiť za tovar až pri jeho doručení.