V ankete TREND Barometer sme sa pýtali respondentov, či využili alebo zvažujú marketingovú spoluprácu s influencermi. Elektronicky hlasovalo medzi stredou 24. apríla 2024 a nedeľou 28. apríla 2024 celkovo 45 vybraných osobností slovenskej ekonomiky.
Áno, už sme spolupracovali s veľmi dobrými výsledkami
Mikuláš Gazda, predseda predstavenstva, Agendy
Áno, len pri jasne merateľnej spolupráci. Táto chyba sa častejšie vyskytuje pri malých biznisoch, ktoré majú minimálne alebo žiadne skúsenosti s influencer marketingom. Dohodne sa spolupráca, ktorá nemá vopred určené ciele a následne je veľmi náročné vyhodnotiť či išlo o úspešnú alebo neúspešnú reklamu. Je dôležité stanoviť si, čo je cieľom spolupráce a ako jej úspešnosť budeme merať. Zadáme, či máme záujem o zväčšenie fanúšikovskej základne. Chceme zbierať e-maily do newsletterov alebo sa snažíme podporiť predaj našich produktov či služieb? Vyberieme si svoj hlavný cieľ a zvolíme si, ako ho budete merať. Len tak dokážeme získať objektívne výsledky, ktoré nám ukážu, čo fungovalo a čo nie.
Martin Šmigura, local partner, WOOD & Company
Spolupracujeme, ale na základe precízneho výberu. V prvom rade nám ide o dôveryhodnosť a kvalitu práce s faktami. V Čechách máme dlhodobú spoluprácu s youtuberom Kovym. Keďže sa venuje kvalitnému infotainmentu, dáva nám to zmysel v spojení s témou investičnej gramotnosti pre mladšie publikum. Na Slovensku spolupracujeme s kanálom Ekonómia ľudskou rečou, orientovaným na ekonómiu a financie.
Martin Kultan, generálny riaditeľ, Dôvera zdravotná poisťovňa
Influencer marketing funguje. Samozrejme, pri dobrom nastavení a pri správnej cieľovej skupine. Ak sa chceme dostať bližšie ku klientom, je to jedna z možných ciest.
Lukáš Kmenta, country manažér, HBS pre Česko a Slovensko
Štandard dneška je byť on-line. Najťažšie je nájsť toho správneho „influencera“ ktorý je dôveryhodný a má kredit. Influencerom sa totiž dnes označuje každý druhý tvorca obsahu na internete. Konkurencia v tomto odbore je obrovská a kvalita obsahu kolísavá.
Marek Polic, garant projektov, KROS
Relatívne pravidelne spolupracujeme s influencermi. Občas to dopadne výborne v zmysle komerčnom alebo v zmysle budovania PR a značky. Niektoré spolupráce zas nevyšli podľa očakávaní. Myslím si, že v tejto dobe je to normálny a bežný spôsob, ako podporiť obchodno - marketingové aktivity.
Simona Bubánová-Tauchmanová, konateľka, CD-Creative Department,
Samozrejme, že pracujeme aj s influencermi, predstavujú celkom legitímny a dôležitý komunikačný kanál. Pri voľbe stratégie je dôležité zvážiť, s akým influencerom, teda s akými hodnotami, chceme spájať značku, ktorú propagujeme.
Štefan Mácsadi, predseda, COOP Jednota Nové Zámky
Hana Nováková, generálna riaditeľka, Envi-pak
Robert Spišák, predseda predstavenstva, AZC
Uvažujeme o tom, je to neprehliadnuteľný trend
Milín Kaňuščák, konateľ, Kami Profit
Spolupráca s relevantnými a dôveryhodnými influencemi pomáhajú developerskej firme budovať si pozitívnu reputáciu. Influencer dokáže šíriť kladné recenzie a skúsenosti s projektami firmy, čím posilňuje jej dôveryhodnosť v očiach potenciálnych klientov. Influencer dokáže generovať vysokú mieru záujmu publika, čo vedie k väčšej interakcii s firmou na sociálnych sieťach a webových stránkach. Rozhodne je pre stavebno-developerskú firmu efektívnym nástrojom a moderným trendom.
Ivan Štefina, CEO, Repetito, 3peaks
Aktuálne zvažujeme marketingovú spoluprácu s influencermi, ktorí sú zameraní na ekologické témy a udržateľnosť. Plánujeme spolupracovať s takými influencermi, ktorí síce nemajú obrovský počet sledovateľov, ale ich komunita je veľmi zapojená a zdieľa rovnaké hodnoty a záujmy. Dôležité pre nás je, že tieto osobnosti sú apolitické a sústredia sa na propagáciu udržateľného životného štýlu a ekologických riešení, čo úzko súvisí s našou značkou a hodnotami. Veríme, že takáto spolupráca prinesie autentický a efektívny spôsob, ako osloviť našu cieľovú skupinu a zároveň podporiť dôležité ekologické iniciatívy.
Branislav Rentka, CEO, m:zone
Ján Sabol, člen, Generálna rada Združenia podnikateľov Slovenska
Ani nie, aj súčasné problémy okolo tejto témy nás odrádzajú
Michal Rybárik, predseda, Telekomunikačná únia SR
Anna Hudáková, business & HR consultant
Stanislav Hreha, predseda dozornej rady, Východoslovenská vodárenská spoločnosť
Nie, takáto spolupráca pre nás nie je správnym krokom
Peter Stadler, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Wealth Effect Management
Väčšina influencerov, žiaľ, nemajú dostatočnú kredibilitu. Otázne je aj koho reálne „influencujú” a najmä aké vekové kategórie. Uprednostňujeme skôr hodnotové spolupráce a influencerov v reálnych životoch, nie na sociálnych sieťach.
Erik Maxin, zakladateľ, Maxin´s Group
Nie, neuvažujeme. V minulosti sme s influencermi marketingovo spolupracovali, ale zďaleka to nenaplnilo naše očakávania. Služby, ktoré sme nakupovali od influencerov, dnes realizujeme s našim interným expertným tímom. Je to časovo náročnejšie, prácnejšie, ale o to poctivejšie.
Zuzana Kubíková, expertka na ESG, head of management consulting, RSM SK
Do budúcna to nevylučujeme, ale nateraz sa spoliehame na poskytovanie špičkových služieb a najmä osobný kontakt s klientom. Ako najlepšie PR sa nám osvedčili kvalitné referencie spokojných zákazníkov, ktorí do nás vkladajú dôveru a zverujú nám správu svojich daní, miezd, účtovníctva a najnovšie aj problematiku ESG.
Stanislav Verešvársky, managing director a výkonný riaditeľ, DanubiaTel
Vždy bolo pre nás zaujímavejšie skôr podporiť slovenské talenty a športovcov a takto zviditeľniť značku. A tiež sa radšej zamerať na zaujímavé projekty s potenciálom alebo pomôcť tým, ktorí pomoc naozaj potrebujú.
Rastislav Podhorec, generálny riaditeľ, Eximbanka SR
Našimi overenými influencermi sú exportéri, ktorí informujú o svojej skúsenosti so službami a produktmi Eximbanky.
Martin Sukupčák, konateľ, BCI-S&T
Je to úplne mimo hodnôt, ktoré vyznávam.
Michal Hrabovec, prezident, Anasoft
Rudolf Lukačka, konateľ, Relas
Attila Danko, konateľ, IBG International Battery Group
Anton Šnegoň, konateľ, Battal
Drahoslava Kovárová, konateľka, VerbaLex
Jaroslav Šedivý, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Danfoss Power Solutions
Ondrej Laciak, riadiaci partner, Laciak & Co.
Norbert Kuchta, riaditeľ, Trumpf Slovakia
Iné/Nevyjadrujem sa
Martin Melišek, CFO, Softec
Sme firma založená na vysokej odbornosti, pevných hodnotách a dlhodobých dôveryhodných vzťahoch s klientmi. Aj keby sa možno našli známe osobnosti, ktoré by vhodne personifikovali a stelesňovali uvedené atribúty značky, považujeme ich využitie v brandingu jednak za rizikové (nevieme predpovedať ich reputáciou v budúcnosti) a aj za neefektívne. Preto s influencermi spolupracujeme iba ako s príležitostným kanálom - vďačne im poskytneme pravdivé a transparentné informácie, ktoré môžu (ale nemusia) ďalej šíriť.
Tomáš Lysina, partner; L/R/P advokáti
Našou marketingovou stratégiou je profesionálny prístup a dôveryhodnosť našej práce. Najlepšími influencermi sú preto pre nás naši klienti. Spokojný klient, ktorý odporučí našu kanceláriu doma či v zahraničí, je tou najlepšou reklamou.
Adriana Škriniarová, spoluzakladateľka Agapé Senior Park
Influenceri sú bezpochyby trend, ktorý má svoju váhu. Zatiaľ sme ich podporu nevyužívali, spoliehame sa najmä na osobitný prístup ku klientom, poskytovanie špičkovej starostlivosti a prezentáciu na sociálnych sieťach. Našou najlepšou referenciou je dnes spokojný klient, ktorý ma maximálny komfort a cíti sa u nás ako doma.
Jaroslav Mervart, riaditeľ, Chemosvit
Zatiaľ sme túto možnosť nevyužili. Najlepšiu reklamu firme podľa môjho názoru urobia ľudia, ktorí firmu dobre poznajú, ktorí sú otvorení novým trendom, a ktorým na firme záleží.
Dennis Fino, CEO, Barney Studio
Samozrejme, influenceri k značkám patria. Skôr sa treba zamerať na lepšie zmluvy, vyjadrenie očakávaní a mantinelov na začiatku, nie vtedy, keď sa niečo pokazí. Na to sú tu zmluvy. Nech potom nemusíme riešiť právnikov.
Miloš Vašek, generálny riaditeľ, Dexis Slovakia