V ankete TREND Barometer sme sa pýtali respondentov, či by mala vláda začať výrazne šetriť, keďže Slovensko čelí významným fiškálnym rizikám. Elektronicky hlasovalo medzi štvrtkom 20. júna 2024 a pondelkom 24. júna 2024 celkovo 48 vybraných osobností slovenskej ekonomiky.
Určite áno, demografia si už teraz vyžaduje prebytkový rozpočet
Mikuláš Gazda, predseda predstavenstva, Agendy
Jednoznačne áno, vláda by mala šetriť. Napríklad rušením zbytočných ministerstiev a iných ústredných orgánov verejnej správy. Lenže v ekonómií platí, že čím menej kompetentná vláda, tým vyššie dane a tak isto aj viac druhov daní. Skúste nám napísať, v ktorej minúte futbalového zápasu, v pondelok 17.6.2024 a v stredu 19. 6.2024 sa populistickí papaláši zamýšľali nad nejakými fiškálnymi rizikami a nad zlým stavom verejných financií? Veď už sme sa im poskladali zvýšenými poplatkami na ich viac než 100 percentné nezdanené zvýšenie oficiálneho príjmu. Takto si predstavujú vládnutie. Šetriť sa má len na zdraví, vzdelávaní a infraštruktúre pre ľudí.
Karol Ponesz, Country Manager Slovakia, Mattoni 1873
Jednoznačne áno. Zníženie plytvania v štátnej správe by prinieslo výrazné úspory. Sám pán premiér hovoril o 30-percentnom znížení stavu zamestnancov. Myslím si, že je možné dosiahnuť nielen zefektívnenie verejnej správy, ale zároveň aj zvýšenie kvality poskytovania služieb.
Tomáš Kalivoda, riaditeľ sekcie komerčného poistenia, Union poisťovňa
Bolo by pre mňa milé prekvapenie, ak by sa súčasná vláda pustila do optimalizácie verejných výdavkov a nákladov na verejnú správu. A ak by iniciovala aj nejaké dlhodobejšie reformy s pozitívnym efektom do budúcnosti a aj pre budúcich dôchodcov, nie len tých súčasných. Ale som v tomto skeptik. Očakávam skôr politicky motivovaný prístup k výdavkom. A práve na úkor budúceho blahobytu, pretože raz sa s tou konsolidáciou verejných výdavkov bude musieť začať. A čím neskôr, tým bolestnejšie to bude.
Tomáš Jančo, generálny riaditeľ, Pantheon Technologies
Nárast dlhového zaťaženia si jednoducho už pýta obdobie, kedy štát začne dlhy splácať miesto ďalšieho hrania tejto pyramídovej hry.
Dušan Ďurík, advokát, Škubla & Partneri
Každý dlh musí byť raz splatený aj s úrokmi; nič nie je zadarmo. Každý nepredvídavý dlžník raz zbankrotuje. Bankrot znamená, že rozhodovanie preberajú veritelia; v prípade štátu je to výrazné oslabenie jeho suverenity a v krajnom prípade aj zánik.
Ivan Štefina, CEO, Repetito, 3peaks
Slovensko skutočne čelí rôznym významným rizikám. Vzhľadom na rastúci deficit a verejný dlh by vláda mala zvážiť výraznejšie šetrenie. Dôležité je však nájsť rovnováhu medzi úspornými opatreniami a podporou hospodárskeho rastu, aby sa predišlo negatívnym sociálnym a ekonomickým dopadom.
Igor Hornák, predseda predstavenstva, Factory 4 Solutions
Martin Šimun, predseda dozornej rady, Dôvera zdravotná poisťovňa
Miroslav Adamiš, riaditeľ, generálne riaditeľstvo pre preklad, Európska komisia
Branislav Rentka, CEO, m:zone
Áno, vzhľadom na výzvy krajina potrebuje vyrovnaný rozpočet
Adriana Škriniarová, spoluzakladateľka Agapé Senior Park
Verejné financie sú v zlom stave. Slovensko sa spolu s ďalšími krajinami ocitlo v procedúre nadmerného deficitu, ktorý voči nám vedie Európska komisia, čo vo výsledku môže viesť k pokutám za nedodržiavanie fiškálnych pravidiel. Štát by mal začať šetriť na vlastnej prevádzke a vláda musí nájsť odvahu povedať ľuďom, že rozdávať sa nedá donekonečna, pretože na to jednoducho nemáme.
Martin Melišek, CFO, Softec
Skoro všetky naše vlády zvyšujú dlh na financovanie priebežnej spotreby, čo nie je udržateľné a bez zmeny prístupu nás v strednodobom horizonte čaká finančný kolaps, ktorý je už dnes predvídateľný. Zdá sa, že vládam stačí plán, že „do konca volebného obdobia“ a dlhodobá perspektíva Slovenska je nezaujímavá.
Jaroslav Mervart, riaditeľ, Chemosvit
Šetriť je určite potrebné, ale oveľa dôležitejšia je odbornosť pri riadení a inovácie. So zámerom dostať nové technológie do praxe.
Pavol Múdry, dlhoročný člen, IPI Slovensko
Včera, vlastne v januári už bolo neskoro.
Martin Sukupčák, konateľ, BCI-S&T
Vyjedať špajzu dokáže každý nezodpovedný hlupák, a to sa pri Smerohlase stále koná.
Lukáš Kmenta, country manažér, HBS pre CZ a SK
Dlhodobý proces týkajúci sa všetkých krajín.
Tomáš Osuský, generálny riaditeľ, Hollen
Poviem otrepanú frázu: Každý má žiť v súlade s tým, čo si môže zarobiť. A to platí aj pre našu vládu. A hlavne nekradnúť.
Peter Dostál, predseda dozornej rady, Aliter Technologies
Čakajú nás výzvy spojené s narastajúcimi výdavkami na obranu, starnúcou populáciou a podobne. Je nutné prehodnotiť priority a optimalizovať a automatizovať prevádzku štátnej správy tak, aby sa znížil počet jej zamestnancov v dobe, keď je vysoký dopyt po ľudských zdrojoch vo všetkých odvetviach.
Andrej Révay, prezident, Slovenská asociácia podnikových finančníkov
Daniel Gašpar, Managing Partner, Crowdberry
Robert Spišák, predseda predstavenstva, AZC
Peter Čavojský, partner, CLS Čavojský & Partners
Jaroslav Šedivý, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Danfoss Power Solutions
Marko Šarmír, managing partner, RecruitMen & Developium Group
Oliver Moravčík, rektor, Slovenská technická univerzita v Bratislave
Čiastočne, cieľom má byť rozpočtový deficit pod tri percentá
Milín Kaňuščák, konateľ, Kami Profit
Štátne financie sú naozaj vo veľmi zlom stave. Na druhej strane máme vysoký infraštrukturálny dlh v porovnaní s ostatnou časťou EÚ. Preto rozumné investície by pomohli rýchlejšie stimulovať ekonomiku a tým aj lepšiu perspektívu udržateľnosti verejných financií.
Pavol Horňák, partner, FAIRSQUARE
Verejné financie u nás už dlhšie smerujú k tomu, že bude potrebné ich ozdravenie. To je možné v zásade len formou šetrenia vo verejnej správe, alebo zvyšovaním daní. Zvyšovanie daní však vedie k zhoršeniu podnikateľského prostredia, čo má v konečnom dôsledku tiež negatívny efekt na hospodárenie štátu. Preto je jediným udržateľným riešením zefektívniť fungovanie štátu súčasne so zavedením výrazných úspor vo verejnej správe.
Martin Šmigura, local partner, WOOD & Company
Fiškálna politika by mala byť o hľadaní rozumného pomeru medzi podporou ekonomiky a zdravou zadlženosťou štátu. Toto však pre Slovensko neplatí. Sociálny štát nemá byť o kupovaní voličov cez zvyšovanie verejného dlhu, ale o dlhodobej udržateľnosti, kde jedna skupina obyvateľstva nedopláca na tú druhú. Dôsledky ponesú ekonomicky aktívni podnikatelia a zamestnanci, ale aj budúce generácie.
Stanislav Verešvársky, managing director a výkonný riaditeľ, DanubiaTel
Cieľom vlády by asi mala byť snaha udržať v rovnováhe rozvojové stimulačné investície a úsporné opatrenia pre zníženie dlhu.
Peter Markovič, dekan, Fakulta podnikového manažmentu EU v Bratislave
Stačí, pokiaľ sa budú finančné zdroje vynakladať zmysluplne, aby generovali pridanú hodnotu pre ekonomiku.
Stanislav Hreha, predseda dozornej rady, Východoslovenská vodárenská spoločnosť
Určite je potrebné šetriť s rozumom. Prehajdákalo sa tu vďaka politikom dosť veľa, ale, ako vždy, na to doplatia daňoví poplatníci. Nie sociálne slabší, ale tí, čo odvádzajú dane. Preto je potrebné podporovať tých, čo tvoria HDP. A áno, súhlasím s tým, aby sa škrtilo tým, ktorí systém len zneužívajú a aby sa šetrilo na úradníckych postoch.
Marek Polic, garant projektov, KROS
Štát má robiť max preto, aby bol rozpočet vyrovnaný. Osobne preferujem cestu efektivity a rovnováhu pri šetrení a zvyšovanie príjmov. Len cestou šetrenia nič dlhodobo nedosiahneme.
Róbert Kopál, riaditeľ, Asociácia obchodníkov s cennými papiermi
Konsolidácia verejných financií ktorá je nevyhnutná by mala ísť kombináciou šetrenia a aktivácie domácich zdrojov zameraných na rast konkurencieschopnosti domácej ekonomiky
Peter Špoták, predseda predstavenstva, Maesta
Rudolf Lukačka, konateľ, Relas
Ján Sabol, člen, Generálna rada Združenia podnikateľov Slovenska
Drahoslava Kovárová, konateľka, VerbaLex
Ondrej Laciak, riadiaci partner, Laciak & Co.
Anton Šnegoň, konateľ, Battal
Určite nie, nešetria ani ostatné krajiny
Iné/Nevyjadrujem sa
Dušan Eľko, managing partner, SAM Headhunting Slovakia
Zmraziť krajinu nás nikam neposunie. Peniaze musia ísť prioritne do oblastí, ktoré prinesú zvýšené príjmy do rozpočtu. V tomto smere máme významné rezervy.
Tomáš Lysina, partner, L/R/P advokáti
Situácia vyžaduje dôkladné zváženie opatrení za účelom stabilizácie ekonomického prostredia. Dôležité je, aby tieto opatrenia boli vykonávané za účelom podpory hospodárskeho rastu a neznižovania investičnej atraktivity Slovenska.