V ankete TREND Barometer sme sa pýtali respondentov, či preferujú vo svojej spoločnosti elektroautomobily. Elektronicky hlasovalo medzi stredou 27. marca 2024 a utorkom 2. apríla 2024 celkovo 60 vybraných osobností slovenskej ekonomiky.
Určite áno, je to v záujme ekológie a stojí za to zaplatiť aj prekonať rôzne komplikácie
Milan Lempochner, COO, Columbus Energy Slovensko
Ako medzinárodná spoločnosť zaoberajúca sa fotovoltikou vítame a podporujeme rozvoj elektromobility. A to nie len používaním elektro áut, ale najmä zlacnením nákladov na ich dobíjanie skrz slnečnú energiu.
Peter Mesarč, country manažér, Bolt
Naším mottom je budovať mestá pre ľudí a nie pre autá, čiže najlepšie auto pre nás je také, ktoré nevlastníme a využívame ho rozumne. Ak už nasadneme do áut, tak najmä s ohľadom na životné prostredie. Už dva roky máme na Slovensku zavedenú v rámci digitálnej taxislužby kategóriu Green, v rámci nej si naši zákazníci cielene môžu objednať elektromobil alebo hybrid. Rovnako plne elektrické sú aj naše zdieľané kolobežky a na mnohých trhoch aj zdieľané automobily. Elektromobily sú výrazne lepšie pre našu planétu a ich potenciál ešte viac rastie, ak si ich medzi sebou zdieľame. Znižujeme našu uhlíkovú stopu ponukou ekologickejších spôsobov pohybu v mestách, je to náš dlhodobý záväzok.
Ivan Štefina, CEO, Repetito, 3peaks
Skôr áno, vzhľadom na ich nedokonalosti však musíme využívať aj spaľovacie autá
Michal Hrabovec, prezident, Anasoft
Obzvlášť pre zdieľané auto vo firme je elektromobil výborná voľba, netreba mať obavy že má z predošlého dňa prázdnu nádrž, každú noc sa doplna nabije priamo vo firme.
Rastislav Podlipný, Country managing director, ALD Automotive, LeasePlan Slovensko
Naša spoločnosť si chce udržať pozíciu lídra pri prechode na čistú energiu. Preto do jej dlhodobej globálnej stratégie patrí podpora zelenej mobility, a to nielen v rámci ponuky našich vozidiel pre firmy či podnikateľov, ale aplikujeme to aj interne. Chceme ísť príkladom, a preto väčšina našich zamestnancov jazdí na elektromobiloch, resp. plug-in hybridoch, ktoré sú vhodné pri dlhších dojazdoch. Teší nás nárast dopytu aj v segmente ľahkých úžitkových vozidiel. Tie sú vhodné pre tzv. „last mile delivery“, čo prispieva k čistejším mestám. Na Slovensku aktuálne neexistuje výraznejšie zvýhodnenie pre firmy ani pre jednotlivcov, preto nie sú motivovaní k nákupu elektromobilov. Korporácie a firmy často motivuje hlavne ich interná politika k znižovaniu CO2. Riešením by v tomto prípade mohol byť práve operatívny leasing, kedy je splátka v porovnaní s vozidlami na klasický pohon síce vyššia, ale tento rozdiel sa aktuálne každým rokom znižuje. Pozornosť si vyžaduje aj nabíjacia infraštruktúra, pretože stále vidíme nedostatok nabíjacích staníc pre potreby budúcnosti.
Lukáš Kmenta, country manažér, HBS pre Česko a Slovensko
Ekológia a udržateľnosť sú dôležité, preto časť našej flotily tvoria elektromobily a hybridné vozidlá. Uvítal by som širšiu nabíjaciu sieť. Rovnako rýchlosť nabíjania a dojazd nás v tejto chvíli obmedzuje v širšom nasadení elektromobilov.
Martin Šmigura, local partner, WOOD & Company
Pokiaľ to dáva zmysel, sme progresívni a ekologickí aj v oblasti elektromobility. No nie vždy je to schodná cesta. Napríklad v KOSITe (najväčšia odpadárska spoločnosť na východnom Slovensku) sa nám elektrické autá na zvoz odpadu neosvedčili, zatiaľ sú nepoužiteľné v náročnejších kopcovitých terénoch.
Jozef Bojčík, konateľ, Medi Cool
Attila Danko, konateľ, IBG International Battery Group
Martin Guttman, managing director, Tuli.sk
Karol Ponesz, Country Manager Slovakia, Mattoni 1873
Mikuláš Gazda, predseda predstavenstva, Agendy
Skôr nie, čakáme na nižšie ceny a zlepšenie nabíjacej siete
Stanislav Verešvársky, managing director a výkonný riaditeľ, DanubiaTel
Elektromobily sú v súčasnosti stále príliš drahé. Navyše problémom je krátky dojazd a nedostatočná sieť nabíjacích staníc. Hoci tie sú už k dispozícii aj v priestoroch garáže, kde spoločnosť sídli.
Adriana Škriniarová, spoluzakladateľka Agapé Senior Park
Zatiaľ nie. Ako zariadenie špecializujúce sa na starostlivosť o seniorov investujeme primárne do vybavenia pre našich klientov. V každodennej prevádzke dodržiavame vysoké ekologické štandardy. A to od separovania odpadu, cez šetrenie energiami až po ekologicky šetrný nábytok.
Vladimír Hanes, zakladateľ, Hanes Exeuctive Search
Obstarávacia cena je zatiaľ príliš vysoká, dojazdy stále krátke a nabíjacia sieť pre rýchle nabíjanie málo rozvinutá.
Dennis Fino, CEO, Barney Studio
Nepotrebujeme elektromobily, aktuálne neriešia naše potreby. Počkáme si, keď to tak bude.
Ján Palenčár, prezident, Národná asociácia realitných kancelárií Slovenska
Vzhľadom k častým diaľničným presunom sú pre nás elektromobily z objektívnych príčin zatiaľ nepraktické.
Ondrej Laciak, riadiaci partner, Laciak & Co.
Peter Čavojský, partner, CLS Čavojský & Partners
Andreas Kreutz, konateľ, Tailor Made
Marko Šarmír, managing partner, RecruitMen & Developium Group
Jaroslav Šedivý, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Danfoss Power Solutions
Pavel Nechala, advokát, Nechala and partners
Peter Špoták, predseda predstavenstva, Maesta
Miloš Vašek, generálny riaditeľ, Dexis Slovakia
Vôbec, ich parametre absolútne nezodpovedajú našim potrebám
Jan Rollo, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Prima banka Slovensko
Preferujeme praktické, hospodárne a zároveň ekologické riešenia s využitím najmodernejších verzií tradičných technológií, snažíme sa nepodliehať neovereným módnym trendom a dotačným ideológiám.
Erik Maxin, zakladateľ, Maxin´s Group
Elektromobilita sa doteraz spájala hlavne s ekológiou. Treba povedať, že elektromobily vôbec nie sú také ekologické, ako sa prezentovalo a potvrdil to pred pár týždňami svojim hlasovaním aj europarlament. Miera ekologického efektu taktiež závisí od toho, ako sa vyrába elektrina, ktorou sa elektromobil nabíja. Kvôli vyššej obstarávacej cene a nabíjacej infraštruktúre sú elektrické auta pre našu firmu zatiaľ nepoužiteľné.
Alica Orda Oravcová, prezidentka, Daňové fórum Slovenska
Typické pracovné cesty, ktoré v našej spoločnosti podstupujeme, sú vo všeobecnosti na dlhšie trasy, ako sú schopné súčasné elektromobily pokryť na jedno nabitie. Je to aj pre tento dôvod, prečo v našej spoločnosti preferujeme klasické automobily so spaľovacím motorom.
Robert Spišák, predseda predstavenstva, AZC
A prečo by sme to robili? Sme podnikateľský subjekt, úlohou manažmentu je maximalizovať zisk. No a v tomto kontexte (zatiaľ) elektromobily rozhodne nespĺňajú kritériá na najekonomickejšie riešenie.
Miroslav Očenáš, CEO & Founder, Kvety.sk
Pomer cena-výkon je nezaujímavá, veľa otáznikov v podobe bezpečnosti nabíjania, životnosťou batérie, dojazd v chladných mesiacoch a pod. Rovnako na dlhé trasy nepoužiteľné.
Petr Bláha, podpredseda predstavenstva a generálny riaditeľ, Duslo
Práve preto, že nám záleží na budúcnosti planéty a zdravom životnom prostredí, tak vzhľadom na celkovú emisnú stopu elektromobilov túto kvázi zelenú ideológiu nepodporujeme
Drahoslava Kovárová, konateľka, VerbaLex
Anton Šnegoň, konateľ, Battal
Ján Sabol, člen, Generálna rada Združenia podnikateľov Slovenska
Ivan Harant, konateľ, MIP
Pavel Smetana, člen predstavenstva, Universal maklérsky dom
Rudolf Lukačka, konateľ, Relas
Martin Kultan, generálny riaditeľ, Dôvera zdravotná poisťovňa
Neviem/Nevyjadrujem sa/Iné
Juraj Heger, riaditeľ, Vydavateľstvo Slovart
Začíname, ale sme veľmi na začiatku.
Tomáš Lysina, partner, L/R/P advokáti
V našej spoločnosti podporujeme využívanie moderných technológií, vrátane elektroautomobilov. Samotné rozhodovanie o preferencii vozidiel však zohľadňuje nielen ekologické hľadisko, ale aj praktické aspekty, a to napríklad dostupnosť nabíjacích staníc, dojazd a náklady.
Peter Jakubička, CEO, Across Private Investments
Tento typ pohonu má budúcnosť v husto obývaných urbanizovaných mestách, kde sú relatívne krátke vzdialenosti, možnosť spraviť kvalitnú a hustú nabíjaciu infraštruktúru a nabíjanie počas prestojov. Diaľková doprava bude zameraná skôr na vodík a biopalivá ako aditíva do štandardných zmesí nafty a benzínu.
Zuzana Kubíková, expertka na ESG, head of management consulting, RSM SK
Naša slovenská pobočka služobnými autami nedisponuje, je to teda o osobnej preferencii každého pracovníka. Na druhej strane sa snažíme fungovať ekologicky v rámci každodennej prevádzky. Samozrejmosťou je triedenie odpadu, šetrenie energiami či ekologicky šetrný kancelársky nábytok.
Dušan Ďurík, advokát, Škubla & Partneri
Marek Polic, garant projektov, KROS
Michal Rybárik, predseda, Telekomunikačná únia SR