V ankete TREND Barometer sme sa pýtali respondentov, či sa podarí v najbližšej dekáde výrazne elektrifikovať ekonomiku. Elektronicky hlasovalo medzi štvrtkom 24. augusta 2023 a pondelkom 28. augusta 2023 celkovo 44 vybraných osobností slovenskej ekonomiky.
Výsledky ankety a odpovede:
Určite áno, veľké investície a prísna regulácia pomôžu
Filip Tichý, partner, Grant Thornton
Podiel vyrobenej elektriny z uhlia alebo zemného plynu je už teraz výrazne menšinový. Ruská invázia na Ukrajinu krátkodobo vyvolala mierny nárast výroby elektriny z uhlia, avšak zo strednodobého pohľadu bude akcelerovať znižovanie podielu využívania fosílnych palív doteraz nakupovaných najmä z Ruska. Bez ohľadu na geopolitický vývoj by sa Slovensko malo modernizovať na znalostnú a zelenú ekonomiku. Ide o komplexnú transformáciu, ktorá nie je iba o energetike, ale najmä o zmene politického mindsetu. Ak sa zrealizuje, bude mať pozitívny vplyv na ekonomiku, firmy aj životnú úroveň ľudí.
Čiastočne, elektrifikácia narazí na mnohé obmedzenia
Daniel Gašpar, managing partner, Crowdberry
Zásadným faktorom, ktorý ovplyvní investície, bude okrem politického konsenzu i vysoká kapitálová intenzita a náklady na financovanie spolu s hospodárskou situáciou.
Roman Kučák, partner, Anodius
Výrazná elektrifikácia ekonomiky v nasledujúcej dekáde je celkom možná, keďže sa v posledných rokoch zvyšuje záujem o obnoviteľnú energiu a elektrické vozidlá. Avšak úspech závisí od technologického pokroku, legislatívy a hospodárskych faktorov.
Dennis Fino, CEO, Barney Studio
Všetko záleží od vôle a peňazí. Keď bude oboch dostatok, pôjde to rýchlejšie, ak nie, tak pomalšie. Je to jednoduché.
Peter Dostál, predseda dozornej rady, Aliter Technologies
Do značnej miery to bude závisieť od regulácií a podpory zo strany EU a štátnej správy.
Lukáš Kmenta, country manažér pre Česko a Slovensko, HBS
Tlak regulácií a ekologických opatrení bude urýchľovať tento trend. S rozvojom najmä solárnych systémov a ich implementácií bude elektrifikácia rýchlejšia. Ruka v ruke so znižovaním energetickej náročnosti vo všetkých odvetviach je to reálny výhľad.
Stanislav Verešvársky, managing director, DanubiaTel
Podľa môjho názoru tento proces už prebieha, samozrejme s obmedzeniami, ktoré predstavujú faktory ako limitovaná dostupnosť technológií či ich technické parametre a vlastnosti zariadení pre elektrifikáciu. Dôležité sú, samozrejme, aj ekonomické stimuly a programy pre podporu.
Jaroslav Mervart, riaditeľ, Chemosvit
Zatiaľ som nevidel komunikáciu štátu/EU s firmami, samosprávami so zámerom identifikovať potenciál resp. možnosti. Potom by mala byť stanovená (hoci aj ambiciózna) koncepcia a ciele, a tiež adekvátna podpora pre tieto projekty. Elektrifikácia bude v niektorých aplikáciách určite prínosom, ale nie pre všetky.
Martin Volek, riaditeľ, Volis International
Elektrifikácia si bude vyžadovať zmenu myslenia mnohých ľudí. Ľudia musia byť ochotní preorientovať sa na elektrické vozidlá a iné zariadenia. Politika EÚ bude na to vytvárať podmienky a robiť PR týmto smerom.
Ivan Štefina, CEO, Repetito, 3peaks
O klimatickej zmene už dnes nie je pochýb. Udržateľná ekonomika by preto mala byť popredným cieľom nastávajúcej dekády nie len v EÚ. Elektrifikácia ekonomiky však záleží na zdrojoch, z ktorých získavame elektrickú energiu. Ak tieto zdroje nie sú obnoviteľné, masívna elektrifikácia môže byť kontraproduktívna. V prvom rade by sme sa mali zamerať na výraznú reguláciu fosílnych palív, z nich získavaných energií a závislosti na ich dovoze. Ďalším problémom elektrifikácie ekonomiky je nejednotnosť členských štátov EÚ v otázkach ekológie a udržateľnosti.
Stanislav Kučírek, predseda, Slovensko-poľská obchodná komora
Okrem technických výziev, ktoré sa mnohokrát ešte len kreujú, sa bude musieť tento prechod z jednej energetickej platformy na druhú ešte veľa popasovať s politikárčením a fyzikálnou nevzdelanosťou.
Adriana Škriniarová, spoluzakladateľka, Agapé Senior Park
Cieľ EÚ dosiahnuť do roku 2050 uhlíkovú neutralitu je daný a myslím si, že v období najbližších desiatich rokov už bude možné hovoriť o istom pokroku. Elektrifikácia ekonomiky je však veľmi komplexný proces. Už dnes vidíme, že zaostávame napr. v infraštruktúre potrebnej pre elektromobily, ktoré sú zároveň pre veľkú väčšinu obyvateľstva cenovo nedostupné. Ani dekarbonizácia nášho priemyslu nejde tempom, ako v iných krajinách. Čaká nás ešte veľa práce.
Erik Maxin, zakladateľ, Maxin´s Group
Elektrifikácia bola zadefinovaná ako hlavná cesta dekarbonizácie ekonomík. Produkcia tovarov, služieb a uspokojovanie potrieb ľudstva bez uhlíka však naráža na reálnu fyzickú aj ekonomickú uskutočniteľnosť. Hoci prudký rast elektromobility sa zdá byť pravdepodobný, na mieste je skepticizmus ohľadom udržateľnosti.
Karolína Topolová, generálna riaditeľka, AAA Auto
V odbore ojazdených automobilov sa postupe presadzuje elektromobilita. Výstavba dobíjacej infraštruktúry však stále zaostáva. Ide teda o spojité nádoby, keď vyšší počet elektromobilov na cestách je limitovaný počtom dobíjacích staníc.
Tibor Boťánek, riaditeľ, Simplea
To bude záležať aj od toho, ako rýchlo budú napredovať technológie. Slovensko je jednou z najpriemyselnejších krajín EÚ. Máme odvetvia, ktoré je ťažké elektrifikovať – napríklad cementárenský, chemický alebo oceliarsky priemysel. To, kde môžeme výrazne pokročiť, je budovanie inteligentných sietí, digitalizácia prenosovej sústavy, väčšie využívanie obnoviteľných zdrojov energie a elektrifikácia osobnej i nákladnej dopravy.
Mikuláš Gazda, predseda predstavenstva, Agendy
Ako ekonómovia predpokladáme, že bez výraznejšieho zlepšenia technológií bude dekarbonizácia podstatne drahšia než spoločenské náklady uhlíka,.
Anna Hudáková, business&HR consultant
Branislav Rentka, CEO, m:zone
Jaroslav Šedivý, generálny riaditeľ, Danfoss Power Solutions
Ondrej Laciak, riadiaci partner, Laciak&Co
Skôr nie, fosílne palivá budú ešte dlho základ energetiky
Karol Ponesz, country manager Slovakia, Mattoni 1873
Vo veci naozaj naozaj výraznej elektrifikácie ekonomiky som pomerne skeptický. Vychádzam zo skúseností ostatných 15-tich rokov a z predpokladu vývoja po voľbách. Na výrazné zmeny potrebujeme víziu, ochotu ju zrealizovať a zároveň aj odvahu. Máme šancu na splnenie všetkých troch podmienok?
Martin Melišek, CFO, Softec
Zatiaľ máme politické ciele a veľa technických a finančných problémov. Stačí spomenúť nestabilitu alternatívnych zdrojov a chýbajúce investície do rozvodných sietí. A zoznam problémov by mohol pokračovať, desaťročnica na ich vyriešenie nebude stačiť.
Milan Černák, managing partner, RSM SK
V najbližšej dekáde sa toho veľa nezmení, budovanie infraštruktúry ide na Slovensku veľmi pomaly. Prechod z fosílnych na iné energetické médiá potrvá oveľa dlhšie, navyše, posledné mesiace ukazujú, že ani elektrifikácia nie je ideálna.
Drahoslava Kovárová, konateľka, Verba Lex
Štefan Mácsadi, predseda, COOP Jednota Nové Zámky
Marek Polic, garant projektov, KROS
Jozef Bojčik, konateľ, Medi Cool
Peter Markovič, dekan, Fakulta podnikového manažmentu Ekonomickej univerzity v Bratislave
Peter Špoták, predseda predstavenstva, Maesta
Vôbec nie, je to nerealistický politický cieľ
Branislav Klocok, generálny riaditeľ, OFZ
V súčasnosti elektrifikácia bude znamenať výrazné navýšenie výrobných (prevádzkových) nákladov pre elektrifikované podniky. To znamená že nebudú vedieť konkurovať podnikom z tretích krajín a pre Slovensko platí že nebudú vedieť konkurovať ani podnikom z krajín EU, kde budú exitovať špeciálne podporné schémy pre priemysel.
Stanislav Hreha, predseda dozornej rady, Východoslovenská vodárenská spoločnosť
Bohužiaľ, potrebujeme odborníkov a ja tam nikoho nevidím.
Dušan Eľko, managing partner, SAM Headhunting Slovakia
Silno pochybujem. Jednak vládne prostredie má dynamiku na úrovni geologických zmien a jednak batérie sú slepá ulička pre väčšinu priemyselných riešení.
Robert Spišák, predseda predstavenstva,AZC
Ján Sabol, člen, Generálna rada Združenia podnikateľov Slovenska
Anton Šnegoň, konateľ, Battal
Dušan Ďurík, advokát, Škubla&Partneri
Neviem/Nevyjadrujem sa/Iné
Michal Hrabovec, prezident, Anasoft
Jedna dekáda nestačí prelomiť zotrvačnosť, ktorú fosílne palivá budovali mnoho dekád.
Tomáš Lysina, partner, L/R/P advokáti
S prihliadnutím na súčasné trendy smerujúce k redukcii emisií skleníkových plynov a k ochrane životného prostredia je pravdepodobné, že proces elektrifikácie ekonomiky bude pokračovať aj v priebehu nasledujúcich desaťročí. Podiel elektrických áut na cestách narastá, v energetickom sektore získavajú obnoviteľné zdroje energie, ako je solárna a veterná energia, stále väčšiu konkurencieschopnosť v porovnaní s fosílnymi palivami. Rozvoj elektrifikácie ekonomiky však podlieha mnohým faktorom, vrátane technologického posunu, politických rozhodnutí a spoločenských preferencií. Ak bude mať toto úsilie podporu vlád, priemyslu a celej spoločnosti, je predpoklad, že sa ciele týkajúce sa zníženia emisií a ochrany životného prostredia naplnia.
Elena Kráľovenská, konateľka, Keis Media