V ankete TREND Barometer sme sa pýtali respondentov, či platí aj v globálnom svete, že niektoré krajiny vedia konkrétne výrobky vyrábať lepšie. Elektronicky hlasovalo medzi štvrtkom 16. mája 2024 a pondelkom 20. mája 2024 celkovo 52 vybraných osobností slovenskej ekonomiky.

Určite áno. Mentálne nastavenie pracovníkov sa nedá outscourcovať

Mikuláš Gazda, predseda predstavenstva, Agendy
Globalizácia vo veľkej miere zasiahla svet vo všetkých odvetviach, nielen na poli ekonomiky, ale aj geopolitiky, vyrovnávania rozdielov medzi krajinami a aj oblasť výrobných kapacít.

Martin Melišek, CFO, Softec
Skúsenosti ukazujú, že technológie môžu byť všade rovnaké, ale rozhodujúcim článkom v kvalite je človek a jeho prístup k práci. Zmena tohto prístupu je možná, ale trvá to desiatky rokov a vyžaduje veľa úsilia.

Adriana Škriniarová, spoluzakladateľka Agapé Senior Park
Určite to platí a dokonca si nemyslím, že je na tom niečo zlé. Naopak, špecializácia krajín na výrobu konkrétnych výrobkov je podstatou medzinárodného obchodu. O kvalite rozhodujú či už dostupné prírodné zdroje, kvalifikovaná pracovná sila, technológie a inovácie, ekonomické podmienky, ale aj história a tradícia. Tieto faktory nikdy nebudú globálne rovnaké.

Mojmír Vedej, predseda predstavenstva a vedúci organizačnej zložky pre Slovensko, Premium Poisťovňa
Historická špecializácia krajín na konkrétnu výrobu, cielená (a nielen ekonomická) podpora štátov smerom k produkcii konkrétnych výrobkov, prírodné zdroje určujúce schopnosť krajín produkovať špecifické výrobky oproti iným krajinám, ale aj adresná podpora vzdelania, vedy a výskumu v konkrétnych oblastiach v jednotlivých štátoch - to je len niekoľko faktorov, ktoré umožňujú konkrétnej krajine produkovať vybrané výrobky alebo služby na vyššej kvalitatívnej úrovni v porovnaní z inou krajinou alebo krajinami.

Milan Lempochner, COO, Columbus Energy Slovensko
Áno. Vo viacerých odvetviach je to dané dostupnosťou surovín. Napríklad Čína dominuje v oblasti výroby a exportu fotovoltických panelov, čo súvisí s jej svetovou dominanciou pokiaľ ide o ťažbu kremíka.

Martin Kultan, generálny riaditeľ, Dôvera zdravotná poisťovňa
Ak sa nepozeráme len na výstup (kvalitu a funkčnosť výrobku), ale aj efektivitu výroby, náklady a ďalšie aspekty, tak áno. Aj vyrobiť lacnejšie sa rovná vyrobiť lepšie.

Dušan Ďurík, advokát, Škubla & Partneri
Jednoduchá skúška správnosti: Kúpili by ste si drahé „švajčiarske hodinky" s nápisom made in P.R.C.? Alebo kvalitný „taliansky syr“ vyrobený kdesi v Tramtárii? Niečo sa prosto nedá len tak skopírovať. Niekde sú to jedinečné prírodné podmienky a niekde tradícia (a poctivosť) výroby (prípadne ďalšie jedinečné faktory); takže „Ctrl C“ - „Ctrl V“ niekedy prosto nefunguje.

Zuzana Kubíková, expertka na ESG, head of management consulting, RSM SK
Určite to platí a nejde len o švajčiarske hodinky, francúzsku kozmetiku, talianske vína či japonskú elektroniku. Faktorov, ktoré rozhodujú o výslednej kvalite, je viacero a zrejme nikdy nebude platiť, že konkrétny výrobok má v každej krajine rovnakú kvalitu. Dokonca si myslím, že cieľom globalizácie nie je uniformita. Naopak, špecializácia a schopnosť krajín vyrábať konkrétne výrobky kvalitne a efektívne, je základom medzinárodného obchodu.

Lukáš Kmenta, country manažér, HBS pre CZ a SK
Nie je to len o mentalite, ale aj o výrobnom prostredí, výrobných prostriedkoch, prístupe k novým technológiám a najmä nastaveným procesom výroby a kontroly. Kvalitatívne rozdiely u produktov podľa krajiny pôvodu sú a budú aj naďalej, napriek snahe o globalizáciu.

Michael Hjemgard, generálny riaditeľ, Decodom
A dokonca nie len krajiny, ale aj regióny. Napríklad na Slovensku je historicky výroba nábytku sústredená do dvoch regiónov – na Hornú Nitru vrátane Topoľčian a na severovýchod Slovenska. K tomu, že niektoré krajiny a dokonca aj regióny v nich vedia konkrétne výrobky vyrábať lepšie a kvalitnejšie prispieva napríklad tradícia výroby konkrétneho výrobku, dostupnosť prírodných zdrojov, klimatické danosti konkrétnej krajiny či regiónu, dopravná dostupnosť, blízkosť trhu, výchova a vzdelávanie ďalšej generácie producentov a ďalšie faktory.

Dennis Fino, CEO, Barney Studio
Niektoré krajiny sú známe svojou lajdáckosťou. S tým sa veľmi bojovať nedá. V každej krajine sú iné platy a aj podľa toho jednotliví zamestnanci podávajú výkon. Okrem toho, všade sú iné zvyky a mravy, čo ďalej ovplyvňuje kvalitu výrobkov.

Tomáš Osuský, generálny riaditeľ, Hollen
Skúsenosť, vedomosť a inovácie sa prejavia v kvalite každého výrobku.

Roman Fila, výkonný riaditeľ, Wisdom Factory
Existuje mnoho faktorov, ktoré môžu určovať, prečo krajina exceluje vo výrobe určitých výrobkov. Medzi tieto faktory patria prístup k prírodným zdrojom, úroveň technologickej vyspelosti, kapacita pracovnej sily, úroveň vzdelania a odbornosti pracovnej sily, vládne politiky a regulácie, infraštruktúra, geografická poloha a mnohé ďalšie.

Václav Faltus, CEO, zlatezrnko.sk
Aj v globálnom svete platí, že niektoré krajiny vedia konkrétne výrobky vyrábať lepšie vďaka tradícii, infraštruktúre, technológiám, vzdelaniu, mentalite pracovníkov vrátane pracovnej etiky, inováciám, precíznosti, tímovej práce, flexibility a životnej spokojnosti.

Michal Hrabovec, prezident, Anasoft
Riadime výrobu od Mexika cez Nemecko až po Slovensko - medzi kvalitou, kompetenciou a motiváciou ľudskej práce sú skutočne veľké rozdiely. Dobre riadený proces tieto rozdiely znižuje.

Juraj Vozár, výkonný riaditeľ, Biomin
Naturel a mentalita ako človeka + krajiny sa priamo reflektuje ako do štýlu jeho práce, tak myslenia. Dlhá história či už vojen alebo vedeckých objavov je rukolapným dôkazom rôzneho zvládania výziev. Súčasná globalizácia tento profil začína krok za krokom meniť, nakoľko populačné rozloženie sa mení, takže do budúcna je odpoveď otvorená.

Oliver Moravčík, rektor, Slovenská technická univerzita v Bratislave
Pokročilé technológie a materiály sú výsledkom dlhoročného súťaženia firiem a dokonca celých štátov v rámci hospodarského napredovania a teda logicky sa výsledky výskumu a vývoja neposkytujú konkurencii.

Milín Kaňuščák, konateľ, Kami Profit
Rozhodne je rozdiel v kvalite produkcie v rôznych krajinách. Kultúra aj mentálne nastavenie majú zásadný vplyv aj kvalitu produkcie, aj preto označenie pôvodu výroby je pre spotrebiteľa naozaj dôležité. Osobne nato aj pri nakupovaní prihliadam.

Elena Kohútiková, podpredsedníčka Dozornej rady, VÚB
Kvalita výrobkov závisí aj od technických zručností, kvality kontroly a celkového manažmentu procesov výroby, starostlivosti o zariadenia. A samozrejme od striktného dodržiavania kvality materiálov, postupov a technológie výroby. A to môže byť v jednotlivých krajinách odlišné

Peter Halász, konateľ, Jaga Group
Rozdiely ale nevyplývajú z mentálneho nastavenia, ale z tradície, know-how, lokálnych špecifík atď. Samozrejme, neplatí to úplne univerzálne a nepochybne sú odvetvia, kde je úplne jedno, či je pôvod vzniku v Brazílii alebo Nórsku. Každopádne, osobne som priaznivec takých odvetví, ktoré majú „farbu, chuť a vôňu".

Ivan Štefina, CEO, Repetito, 3peaks
Áno, aj v globalizovanom svete platí, že niektoré krajiny sú lepšie vybavené na výrobu konkrétnych výrobkov. To je spôsobené komparatívnou výhodou, prístupom k prírodným zdrojom, technologickou úrovňou, kvalifikovanou pracovnou silou, kultúrnymi a historickými faktormi a ekonomickými politikami.

Pavel Nechala, advokát, Nechala and partners
Ústavu USA prevzali viaceré krajiny hlavne južnej Ameriky, no úroveň demokracie nikdy nedosiahli. Nestačia nástroje, treba aj procesy a ľudí na dosahovanie želaných výsledkov.

Drahoslava Kovárová, konateľka, VerbaLex

Anton Šnegoň, konateľ, Battal

Luboš Vančo, partner, KPMG Slovensko

Miloš Vašek, generálny riaditeľ, Dexis Slovakia

Miroslav Adamiš, riaditeľ, generálne riaditeľstvo pre preklad, Európska komisia

Peter Markovič, dekan, Fakulta podnikového manažmentu EU v Bratislave

Marek Polic, garant projektov, KROS

Ondrej Laciak, riadiaci partner, Laciak & Co.

Stanislav Hreha, predseda dozornej rady, Východoslovenská vodárenská spoločnosť

Skôr áno, ale najmä v potravinárstve, kde sú dôležité prírodné podmienky

Karol Ponesz, Country Manager Slovakia, Mattoni 1873
Samozrejme. Tak ako ľudia nie sú rovnakí, tak aj jednotlivé krajiny majú rôzne špecifické danosti. Napr. technologická vyspelosť, úroveň vzdelania, prístup k surovinám, podmienky na pestovanie a pod. Ak je niektorá krajina schopná efektívne využiť svoju komparatívnu výhodu, tak sa môže stať lídrom v nejakej oblasti. Treba si vybrať takú oblasť špecializácie, ktorá umožňuje vyrábať určité produkty efektívnejšie a kvalitnejšie ako iné krajiny. To platí aj pre Slovensko.

Erik Maxin, zakladateľ, Maxin´s Group
Áno platí. Avšak myslím si, že koncept potravinovej sebestačnosti v podobe, v akej bol v minulom storočí vytvorený a používaný, je v dobe globalizovaného sveta a súčasnej životnej úrovne prekonaný a ťažko naplniteľný. Nedáva zmysel potravinová sebestačnosť na relatívne veľmi malých územiach s obmedzeným rozsahom plodín, pre ktoré sú v rámci primárnej produkcie na danom území vhodné podmienky.

Peter Paška, CEO, Proact People Slovensko
Táto otázka ma naozaj zaskočila. Určite ste už ochutnali pršut, či francúzske syry alebo tokajské vína.. Či?

Daniel Dobrovič, Marketingový špecialista, DB Schenker
Niektoré výrobky, produkty alebo služby sú naviazané na regionálne podmienky a výrobné vstupy. Ak je kvalita vstupných surovín na výrobu produktu v niektorých krajinách jedinečná predurčuje danú krajinu na výrobu tej najsprávnejšej chuti - resp originálnej chuti. To však neznamená, že „globálne" verzie toho daného produktu sú zlé. Sú jednoducho iné a určite majú svojich zástancov.

Miroslava Michalíková, výkonná riaditeľka, Produkcia
Najprv boli a stále sú nevyhnutným základom výroby klimatické podmienky a nerastné suroviny. Nenahraditeľnými parametrami kvality sú skúsenosti. V súčasnosti hrá stále dôležitejšiu úlohu marketing produktov a krajín.

Peter Stadler, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Wealth Effect Management

Marko Šarmír, managing partner, RecruitMen & Developium Group

Štefan Mácsadi, predseda, COOP Jednota Nové Zámky

Jozef Bojčík, konateľ, Medi Cool

Skôr nie. Ale stále to pomáha v marketingu

Dušan Eľko, managing partner, SAM Headhunting Slovakia
Áno, stačia len dlhodobé investície do rozvoja a hlavne čas, ktorý sa počíta v dekádach. Najnáročnejšie je totiž zmeniť premýšľanie zákazníka.

Peter Dostál, predseda dozornej rady, Aliter Technologies
Výroba je o nastavení procesov, zaškolení personálu a riadení kvality. Ak žiadnu z týchto častí nepodceníte, viete vyrábať kvalitne takmer hocikde. Ale, ak ste celý život mali výrobky z nejakej krajiny a tie boli vždy kvalitné, automaticky považujete všetky výrobky z tej krajiny za kvalitné a naopak.

Ondrej Smolár, predseda predstavenstva, Soitron

Ján Sabol, člen, Generálna rada Združenia podnikateľov Slovenska

Určite nie. Väčšina výrobkov sa vyrába pod licenciami

Branislav Rentka, CEO, m:zone

Iné/Nevyjadrujem sa

Juraj Heger, riaditeľ, Vydavateľstvo Slovart
V globálnom svete neexistuje globálna odpoveď.

Tomáš Lysina, partner, L/R/P advokáti
Niektoré krajiny majú dlhodobé skúsenosti a expertízu v určitých odvetviach výroby. Toto nie je len otázkou technologických zručností, ale aj histórie, kultúry a iných faktorov. Schopnosti jednotlivých krajín sa však odvíjajú od ďalších faktorov, ako sú politická stabilita, regulačné prostredie a dopyt na trhu. Preto by som sa radšej vyhol generalizovaniu a skôr sa orientoval na preskúmanie konkrétnych podmienok konkrétnej krajiny.

Robert Spišák, predseda predstavenstva, AZC
Tak ako platí (aj v globalizovanom svete) napríklad gravitačný zákon, platí aj Ricardov zákon o komparatívnych výhodách. Z tohto dôvodu je teda odpoveď „áno”.

Ďalšie dôležité správy

Slovenske potraviny, Coop Jednota
Neprehliadnite

TREND Barometer: Mal by štát viac podporovať slovenských potravinárov národnými dotáciami?