V ankete TREND Barometer sme sa pýtali respondentov, či môže šport pozitívne pomôcť slovenskej ekonomike. Elektronicky hlasovalo medzi štvrtkom 15. februára 2024 a pondelkom 19. februára 2024 celkovo 55 vybraných osobností slovenskej ekonomiky.

Výsledky ankety a odpovede:

Určite áno, jeho potenciál zatiaľ nevyužívame

Andrej Tomašik, generálny riaditeľ, Onsemi Slovensko
Pomocou správne nastaveného konceptu zamerania sa na súčasné trendy v športe, ich efektívnej propagácie a metód podpory je možné využiť prínos, ktorý šport môže priamo alebo nepriamo priniesť. V Onsemi na Slovensku propagujeme športové aktivity ako atribút, ktorý prispieva k rovnováhe medzi pracovným a osobným životom.

Martin Melišek, CFO, Softec
Zatiaľ nevyužívame možnosti vrcholového a ani rekreačného športu. Ekonomický príspevok športu bude v pomere k celej ekonomike pomerne malý, môže byť ale príspevkom k celkovému životnému štýlu, v dlhodobom meradle to môže znižovať náklady na zdravotnú starostlivosť. Kto si to ale zoberie ako svoju prioritu?

Michael Hjemgard, generálny riaditeľ, Decodom
Áno, najmä ten, ktorý sa týka zdravia každého z nás – teda šport rekreačný. Keď budeme zdraví, budeme spokojnejší a z hľadiska využitia nášho potenciálu efektívnejší.

Daniel Dobrovič, marketingový špecialista, DB Schenker
Šport beriem ako súčasť vzdelávacieho procesu pre mládež a ako súčasť psychohygieny u dospelých. A tak, ako so všetkým, kde sú podmienky na rozvoj a rast, tam je aj pozitívny výsledok v podobe zisku. Pre športovca zdravý životný štýl a pre hospodárstvo zisk. Zo strany štátu je však rovnako dôležitá podpora športu tak na amatérskej ako i na profesionálnej úrovni.

Adriana Škriniarová, spoluzakladateľka Agapé Senior Park
Samozrejme, že môže, pomáha jej, aj keď sú v rámci Slovenska ekonomicky silnejšie odvetvia. Ideálne by zrejme bolo, keby si šport na seba zarobil sám, ale aj príklady z vyspelých krajín ukazujú, že bez štátnej podpory sú výsledky neporovnateľne iné. Aj v tejto fáze vývoja slovenskej ekonomiky však platí, že kvôli potrebám v iných oblastiach potenciál športového biznisu využívame menej ako naši vyspelejší západní susedia.

Karol Ponesz, country manager Slovakia, Mattoni
Mohol by, samozrejme. K tomu by sme však na začiatok potrebovali mať zadefinovaný jasný cieľ a účinnú stratégiu. Keďže sa téma viaže na slovenskú ekonomiku ako celok, tak zodpovedanie otázky cieľa a stratégie predpokladá široký konsenzus subjektov zastupujúcich relevantné oblasti. Zatiaľ som nezaevidoval u nás niečo podobné.

Peter Kubovič, managing partner a advokát, HKP Legal
Šport nepochybne má veľký potenciál pomôcť slovenskej ekonomike, je však potrebné sa naučiť robiť šport ako „biznis", resp. ako zábavu pre ľudí (ako je tomu v každej vyspelej spoločnosti)…

Peter Stadler, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Wealth Effect Management
Šport a jeho výsledky reprezentujú a tvoria značku krajiny. Dostávajú ju do povedomia, a to ma následne vplyv na cestovný ruch a turizmus. Športu a jeho podpore by sa malo venovať na Slovensku omnoho viac, rovnako ako gastronómii. Je to, žiaľ, veľmi slabé.

Robert Balheim, partner, Expense Reduction Analysts
Každý dosiahnutý úspech reprezentácie alebo jednotlivcov vždy podporuje povedomie o našej krajine. Taktiež, pokiaľ je naša krajina usporiadateľom významného športového podujatia, informácie o tom pokrývajú celosvetové média.

Stanislav Hreha, predseda dozornej rady, Východoslovenská vodárenská spoločnosť
Predovšetkým je potrebné, aby daňové úrady umožňovali pomáhať športu. Úmyselne hovorím o daňových úradoch, pretože veľa podnikateľov na Slovensku si užívalo alebo užíva pokuty od daňových úradníkov za podporu športu. Daňový úrad sa pasoval do funkcie hodnotenia efektívnosti zvolenej investície a je naozaj na rozhodnutí úradníka, ako to zhodnotí. Mali by sa zaviesť pravidlá, aby daňový úrad nemohol svojvoľne takto ničiť podporu športu. Však sa inšpirujme Spojenými štátmi, ako funguje šport a aké benefity má z toho štát. Výborní športovci by potom neutekali do daňových rajov a šport by u nás nevyzeral tak, ako vyzerá.

Peter Paška, CEO, Proact People Slovensko
Šport, podľa dát zo zahraničia, z jedného investovaného eura vyprodukuje štyri. Zviditeľňuje krajinu, robí jej obrovskú reklamu, buduje a rozvíja národné povedomie, lokálpatriotizmus, ale hlavne, učí nastupujúce generácie fair play, učí deti, že nič nie je na svete zadarmo, učí ich prehrávať i vyhrávať, učí tímovej spolupráci, zodpovednosti voči sebe i kolektívu. V dnešnej sebeckej dobe sú to veci na nezaplatenie…

Roman Fila, výkonný riaditeľ, Wisdom Factory
Celkovo vzaté, podpora športu a investície do športovej infraštruktúry môžu mať viacrozmerný pozitívny vplyv na ekonomiku Slovenska, nielen priamo prostredníctvom generovania príjmov, ale aj nepriamo prostredníctvom stimulovania iných sektorov a zlepšenia kvality života obyvateľstva.

Stanislav Kučírek, predseda, Slovensko-poľská obchodná komora
Chodte do Vancouvru (napr.) - tam o Slovensku vedia cez hokej (napr.). Chodte do Abu Dhabi (napr.) - tam o Slovensku vedia cez cyklistiku (napr.) atď., atď. Nejedno obchodné jednanie začína práve „športovým oťukávaním sa“ a pomáha tak k vzájomnej dôvere, bez ktorej nie je možný ani biznis.

Dennis Fino, CEO, Barney Studio
Šport je na Slovensku dlhodobo podhodnocovaný. Iné krajiny z neho masívne profitujú, nielen priamo, ale aj nepriamo, napr. pozdvihnutím cestovného ruchu.

Dušan Ďurík, advokát, Škubla & Partneri
Všetko, samozrejme, závisí od celkového nastavenia a fungovania. Zdroje financovania (náklady), výnosy, efektivita atď. Ten ekonomický prínos pritom nemusí byť vždy priamo viditeľný, bezprostredne nadväzujúci na vynaložené náklady. V každom prípade aj tu platí, že štát by mal plniť najmä úlohu „nočného strážnika“; teda nastaviť (a kontrolovať) pravidlá tak, aby si zvyšok zabezpečila slobodná spoločnosť.

Martin Kultan, generálny riaditeľ, Dôvera zdravotná poisťovňa
Šport môže určite ekonomike pomôcť. Ale to sa do neho takýmto spôsobom nesmie miešať štát.

Pavol Múdry, dlhoročný člen, IPI Slovensko
Keď konečne budeme brať šport ako súčasť verejnej diplomacie, tak pomôže Slovensku ako výborný propagačný nástroj, zlepší imidž krajiny a jej ekonomiky.

Marek Polic, garant projektov, KROS
Určite áno. Viac športu znamená zdravšie obyvateľstvo, a to má v konečnom dôsledku dopad aj na ekonomiku. Tiež, ak by sme dokázali pravidelne zapĺňať štadióny, tak aj to má vplyv na zlepšenie ekonomiky. Môj názor je, že aktívny prístup k športu z dlhodobého hľadiska podporuje životnú úroveň i ekonomiku ako takú.

Václav Faltus, CEO, zlatezrnko.sk
Šport dokáže prilákať turistov na športové podujatia, no hlavným cieľom by malo byť zvýšenie atraktívnosti cestovného ruchu a predĺženie jednodňovej turistiky. Podporou športu nielen podporíme spotrebu športových doplnkov, ale aj podnietime zdravý životný štýl, čo môže viesť k zlepšeniu produktivity a zníženiu nákladov na zdravotnú starostlivosť.

Peter Dostál, predseda dozornej rady, Aliter Technologies
Šport je dôležitý pre udržanie dobrej psychickej aj fyzickej kondície s pozitívnym dopadom na zdravotný stav u všetkých vrstiev obyvateľstva a všetkých vekových kategórií. Vrcholový šport je jeho dôležitým motivačným aj reprezentačným prvkom. Šport je súčasťou našej kultúry aj histórie.

Jozef Bojčík, konateľ, Medi Cool
Šport je celosvetový fenomén a preto aj naša krajina musí využiť v ňom svoj obrovský potenciál.

Michal Hrabovec, prezident, Anasoft
Otázka zrejme mieri ku profesionálnemu športu, dôležitejšia je však podpora fyzických aktivít celej populácie, ktoré prospejú nižšej chorobnosti a dokonca aj vyššej duševnej výkonnosti.

Juraj Heger, riaditeľ, Vydavateľstvo Slovart
Najmä ak hovoríme o športe detí a mládeže, pretože športovanie podporuje mnohé vlastnosti, ktoré sa človeku potom zídu v pracovnom živote - a okrem toho, menej chorých ľudí znamená bohatšiu krajinu.

Martin Cígler, CEO , Seyfor Slovensko

Marcel Vrátný, generálny riaditeľ , MH Teplárenský holding

Roman Malček, majiteľ, Redox

Robert Spišák, predseda predstavenstva, AZC

Branislav Rentka, CEO, m:zone

Jaroslav Šedivý, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Danfoss Power Solutions

Andrej Révay, prezident, Slovenská asociácia podnikových finančníkov

Peter Markovič, dekan, Fakulta podnikového manažmentu EU v Bratislave

Skôr áno, najskôr však treba zvýšiť životnú úroveň

Mikuláš Gazda, predseda predstavenstva, AGENDY
Šport je pohyb. Optimálny pohyb má vplyv na zdravie. Zdravie ovplyvňuje efektivitu a produktivitu. Vyššia produktivita pomáha ekonomike. Len je otázne či preto potrebujeme „vyhadzovať peniaze von oknom“ na ďalšie ministerstvo....alebo inými reformami zvýšiť životnú úroveň všetkých obyvateľov SR a nielen vybraných.

Ivan Štefina, CEO, Repetito, 3peaks
Šport môže mať výrazne pozitívny vplyv na slovenskú ekonomiku prostredníctvom prilákania turistov, vytvárania pracovných miest, zlepšenia verejného zdravia a produktivity, rozvoja infraštruktúry, marketingu krajiny a posilnenia komunitného rozvoja. Investície do športu a organizácia veľkých športových podujatí môžu stimulovať lokálnu ekonomiku, podporiť sociálnu inklúziu a zlepšiť medzinárodnú reputáciu Slovenska. Je však dôležité, aby tieto aktivity boli efektívne plánované a riadené.

Martina Mundierová, CEO, MST Partners

Ondrej Laciak, riadiaci partner, Laciak & Co.

Peter Jakubička, CEO, Across Private Investments

Anton Šnegoň, konateľ, Battal

Igor Hornák, predseda predstavenstva, Factory 4 Solutions

Rudolf Lukačka, konateľ, Relas

Skôr nie. Pozitívom bude, ak si na seba zarobí

Pavel Nechala, advokát, Nechala and partners
Pozitívny dopad by mala orientácia na verejné zdravie a teda zlepšenie zdravotného stavu obyvateľstva prostredníctvom nizkoprahových športových aktivít. Šport by nemal byť luxusom, ale ľahko dostupnou aktivitou pre všetkých. Profesionálni športovci si naopak majú na seba zarobiť, rovnako ako iné povolania.

Ondrej Smolár, predseda predstavenstva, Soitron
Nemajme príliš veľké oči. Slovensko je príliš malý trh na to, aby sa šport samofinancoval, nie to ešte výrazne prispieval k ekonomike.

Lukáš Kmenta, country manažér, HBS pre Česko a Slovensko
Šport je ako voľnočasová aktivita určite pozitívny, ale v tejto dobre je potrené zaistiť ľuďom ekonomickú stabilitu.

Ján Sabol, člen, Generálna rada Združenia podnikateľov Slovenska

Martin Urban, generálny riaditeľ, Jungheinrich

Určite nie, len čerpá zdroje cez dotácie

Miloš Gloznek, projektový manažér, ŽSR
Slovenský šport je z môjho pohľadu absolútne netransparentne financovaný a vychádza zo zabehaných „nesystémových spôsobov financovania" v slovenskej ekonomike. Je potrebné ho kategorizovať a rozdeliť na amatérsky (výchova a podpora mládeže) zo štátneho rozpočtu a profesionálny, kde je tiež potrebné nastaviť parametre možnosti čerpania finančných prostriedkov od štátu (lotérie - TIPOS, televízne vysielacie práva atď.) Súčasná vláda kreovala Ministerstvo cestovného ruchu a športu... opäť úrady, inštitúcie a financie na „úradníkov", bez reálneho výtlaku. To je také isté, ako keď štátna verejnoprávna RTVS zriadila športový kanál po tom, čo ho v zriaďovaní predbehne súkromná TV. Pričom RTVS nemá zazmluvnené absolútne žiadne vysielacie práva, čiže vznikne doslova a do písmena „kanál - na zvýšenie finančných nákladov od štátu" - výsledok pre občana žiaden.

Simona Bubánová, konateľka, CD-Creative Department

Drahoslava Kovárová, konateľka, VerbaLex

Neviem/Nevyjadrujem sa/Iné

Erik Maxin, zakladateľ, Maxin´s Group
Podiel tohto odvetvia na ekonomike je vo väčšine krajín EÚ zanedbateľný - ani v jednej krajine nepresahuje jedno percento HDP. V zlých časoch často klesá podpora vrcholového športu, ale aj podiel výdavkov obyvateľstva na šport. Výdavky na šport nepatria k základným - časť obyvateľstva prestáva športovať, časť presúva svoje športové aktivity smerom k menej finančne náročným športom.

Tomáš Lysina, partner, L/R/P advokáti
Jednoznačne existuje synergia medzi športom a rôznymi ekonomickými oblasťami. Významné úspechy našich športovcov pomáhajú vytvárať dobré meno krajiny v zahraničí a prispievajú k zvýšeniu cestovného ruchu a tým príjmov z ubytovania, stravovania, dopravy a ďalších služieb. Šport tiež napomáha získať pozornosť zahraničných investorov, ktorí považujú Slovensko za atraktívnu investičnú lokalitu.

Martin Mittner, country manager, Nestlé Slovensko
Šport je fenomén, ktorý spája národy a kultúry. Je jedinečným ambasádorom s obrovským ekonomickým potenciálom. Jeho ekonomické dopady sú však oveľa väčšie v prevencii verejného zdravia. Pohyb znamená zdravý životný štýl, produktívnu a prosperujúcu generáciu a nesporné úspory v štátnom rozpočte.

Ďalšie dôležité správy

Obchodné centrá sa zlodejom nevyhnú.
Neprehliadnite

TREND Barometer: Očakávate, že sa situácia v maloobchode tento rok zlepší?