V ankete TREND Barometer sme sa pýtali respondentov, aký vplyv môžu mať problémy Volkswagenu na slovenskú ekonomiku. Elektronicky hlasovalo medzi štvrtkom 5. septembra 2024 a pondelkom 9. septembra 2024 celkovo 44 vybraných osobností slovenskej ekonomiky.
Vysoko negatívny. Útlm automotivu bude pre krajinu veľkou ranou
Mikuláš Gazda, predseda predstavenstva, Agendy
Nemecká automobilka sprísňuje svoj úsporný program. V súčasnej situácii už nie je možné vylúčiť zatváranie závodov na výrobu vozidiel a komponentov. Ak by k tomu došlo, bude to mať negatívny vplyv na slovenskú ekonomiku. Tu sa ukazuje škodlivosť vlád R.F., ktoré hospodárstvo orientovali a orientujú len na jeden segment.
Dennis Fino, CEO, Barney Studio
Volkswagen je ťahúň slovenskej ekonomiky. Následky môžu byť naozaj obrovské a neriešiteľné.
Lukáš Kmenta, country manažér, HBS pre CZ a SK
Zamestnanosť, daňové príjmy, to môže mať výrazný vplyv na celú ekonomiku.
Ján Sabol, člen, Generálna rada Združenia podnikateľov Slovenska
Negatívny. Spomalenie odbytu sa prejaví aj na Slovensku
Karol Ponesz, Country Manager Slovakia, Mattoni 1873
Slovenská ekonomika je veľmi prepojená s nemeckým priemyslom. Každý veľký otras v Nemecku sa takmer okamžite môže prejaviť aj na Slovensku. Volkswagen má v SR veľa subdodávateľov. To môže vyvolať stratu pracovných miest. Problém vidím aj v tom, že to môže mať skôr dlhodobé ako krátkodobé následky. Aj teraz sa ukazuje, že ak absentuje dlhodobá stratégia rozvoja slovenskej ekonomiky, tak sme výraznejšie zraniteľní.
Martin Melišek, CFO, Softec
Naša závislosť na automobilovom priemysle je vysoká a útlm Volkswagen sa prenesie aj na subdodávateľov. Slabý ekonomický rast Slovenska sa môže ľahko zmeniť na recesiu.
Martin Šmigura, local partner, WOOD & Company
Volkswagen Slovakia je významný zamestnávateľ s 10 000+ pracovníkmi a má vplyv aj na desaťtisíce ďalších v dodávateľskom reťazci. Ak by problémy „nemeckej matky“ eskalovali, mohlo by to spustiť reťazovú reakciu - pokles produkcie, prepúšťanie a následný pokles slovenského HDP. Preto treba situáciu pozorne sledovať a pripraviť sa na rôzne scenáre vývoja
Karin Zápalová, majiteľka realitnej kancelárie, KARIN&PARTNERS
Volkswagen je jedným z najväčších zamestnávateľov v Bratislavskom kraji. Z pohľadu realitnej kancelárie by sa vplyv poklesu výroby mohol prejaviť predovšetkým v zníženom dopytu po nehnuteľnostiach v lokalitách, kde zamestnanci Volkswagenu bývajú. Ak by došlo ku hromadnému prepúšťaniu alebo k zníženiu výroby, môže to spôsobiť stagnáciu cien nehnuteľností alebo dokonca ich pokles, pretože by ľudia menej investovali do nového bývania.
Stanislav Kučírek, predseda, Slovensko-poľská obchodná komora
Určite psychologicky veľký.
Dušan Ďurík, advokát, Škubla & Partneri
Socializmus sa vždy skončí krachom a ľudia sú, zdá sa, nepoučiteľní. Tým narážam na zúfalú dominantnú politiku v rámci celej EÚ.
Stanislav Verešvársky, managing director a výkonný riaditeľ, DanubiaTel
Predsa len Volkswagen Slovakia je jeden z najväčších zamestnávateľov, investorov a exportérov na Slovensku. Navyše jeho investície prinášajú dlhodobo značné know-how a modernizáciu technológií do výroby. Tak držme tomuto strategickému investorovi palce!
Martin Volek, riaditeľ, Volis International
Volkswagen má rozsiahlu sieť dodávateľov na Slovensku, ktorí zabezpečujú súčiastky pre výrobu automobilov. Problémy v automobilke by teda mohli mať domino efekt na menšie firmy a ich zamestnancov, čo by ovplyvnilo celé odvetvie priemyslu.
Juraj Sinay, člen výkonného výboru, Zväz automobilového priemyslu
Podľa zverejnených informácii ma problém koncern, takže sa to určite v nejakej forme bude týkať aj závoru v Bratislave a Martine.
Rastislav Podhorec, generálny riaditeľ, Eximbanka SR
Volkswagen je jeden z najväčších exportérov Slovenskej republiky. Zároveň na seba viaže veľmi širokú sieť subdodávateľov. Spomalenie výkonnosti produkcie a predaja sa prelieva do subdodávateľského reťazca prvého stupňa aj druhého stupňa (tier1 a tier2). Veľkosť tohto zásahu, spolu s napätými nákladovými položkami celého reťazca (energie, cena práce, cena vstupov) zasiahnu automotive a strojárenstvo signifikantne. Spoločnosti v reťazci dodávateľov majú často nízko diverzifikovanú odbytovú stranu, preto výpadok výkonov odberateľa nedokážu v krátkom čase nahradiť.
Peter Dostál, predseda dozornej rady, Aliter Technologies
Automobilový priemysel má zásadný dopad na slovenskú ekonomiku, ale to mala aj Nokia na fínsku a napriek tomu z popola Nokie vyrástlo veľa nových technologických spoločností a krajina sa z jej pádu spamätala. Možno by to mohlo byť pre nás inšpiráciou.
Daniel Gašpar, Managing Partner, Crowdberry
Je to len jeden zo štrukturálnych dopadov, ktorý nás dlhodobo čaká. A daň za zanedbanie transformácie našej ekonomiky na vzdelanostnú so zameraním sa na malé a stredné podniky.
Peter Stadler, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Wealth Effect Management
Milan Cák, konateľ, AMCEF
Ondrej Laciak, riadiaci partner, Laciak & Co.
Martin Hošták, tajomník, Republiková únia zamestnávateľov
Jaroslav Šedivý, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Danfoss Power Solutions
Jozef Bojčík, konateľ, Medi Cool
Andrej Révay, prezident, Slovenská asociácia podnikových finančníkov
Ivan Štefanec, čestný prezident, Podnikateľská aliancia Slovenska
Drahoslava Kovárová, konateľka, VerbaLex
Miloš Vašek, generálny riaditeľ, Dexis Slovakia
Miroslav Adamiš, riaditeľ, generálne riaditeľstvo pre preklad, Európska komisia
Žiadny. Problémy sa vyriešia a krajiny sa to nedotkne
Pozitívny. Slovensko môže získať z presunu kapitálu či výroby
Tomáš Osuský, generálny riaditeľ, Hollen
Aj keď z pohľadu EÚ toto môže mať globálny negatívny dopad, paradoxne, pre Slovensko to môže mať priaznivé vplyvy, pretože výroba sa u nás môže práveže posilňovať.
Iné/Nevyjadrujem sa
Jan Rollo, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Prima banka Slovensko
Bezhlavá stávka na výrobu dotovaných elektroáut sa ukazuje ako problematická, business model postavený na štátnych dotáciách nie je dlhodobo udržateľný. Chcelo by to návrat späť od dotačno-ideologických zelených konceptov k napĺňaniu potrieb klientov, len na to v socialistickej EÚ asi nie je dostatočná politická vôľa a odvaha.
Adriana Škriniarová, spoluzakladateľka Agapé Senior Park
Ekonomické problémy Volkswagenu môžu mať významný vplyv na slovenskú ekonomiku, keďže sme s nemeckým automobilovým priemyslom úzko prepojení. Zatiaľ sa zdá, že problémy sa týkajú len závodov v Nemecku, fungovanie fabrík na Slovensku si skupina pochvaľuje. Ak sa však problémy značky z Nemecka presunú sem, neistá bude budúcnosť tisícok priamych zamestnancov, ďalších tisícok v subdodávateľských firmách, nehovoriac o tom, že prípadné obmedzenie výroby alebo jej čiastočný presun mimo SR by mohol spomaliť hospodársky rast.
Erik Maxin, zakladateľ, Maxin´s Group
Volkswagen na Slovensku nebude prepúšťať zamestnancov v bratislavskom a martinskom závode v súvislosti s nedávnym oznámením materskej skupiny o možnom zatváraní závodov vo svete. Na konci minulého roka Volkswagen začal s výrobou nových generácií modelov Volkswagen Passat a Škoda Superb a zároveň sa pripravuje na nábeh nového, plne elektrického SUV Porsche Cayenne. Produktovým zameraním, kvalifikovnými zamestnancami, produktivitou a realizovanou kvalitou výroby je bratislavský závod podľa všetkého pre túto chvíľu mimo ohrozenia a priebežne prijíma nových zamestnancov.
Tomáš Lysina, partner, L/R/P advokáti
Automobilový priemysel tvorí jeden z hlavných pilierov hospodárstva krajiny. Akékoľvek škrty či zmeny vo výrobe by mohli zasiahnuť nielen priamu zamestnanosť v koncerne, ale aj dodávateľské reťazce a súvisiace služby.
Martin Urban, generálny riaditeľ, Jungheinrich
Každá spoločnosť zažíva lepšie aj turbulentnejšie časy. Problémy jednej spoločnosti, aj keď ide o Volkswagen, by nemali mať zásadný vplyv na slovenskú ekonomiku. V súčasnosti však čelí náročným výzvam celý automotive, resp. priemyselný segment v Nemecku, čo vzhľadom na úzke prepojenie slovenskej a nemeckej ekonomiky bude mať negatívny vplyv na našu ekonomiku.
Robert Spišák, predseda predstavenstva, AZC
Volkswagen je „len“ jednou z automotive firiem na Slovensku. A automotive „len“ jedným z mnohých priemyselných odvetví. Veľmi negatívny vplyv na slovenskú ekonomiku a životnú úroveň má strata konkurencieschopnosti európskeho priemyslu v globálnom meradle, v dôsledku série hlúpych politických rozhodnutí, ignorujúcich ekonomickú realitu.
Marek Polic, garant projektov, KROS
Priznám sa, že nepoznám čísla, štatistiky, čo všetko nám prinášajú. Viem, že často počúvam z médií, že to bude mať pre nás zlé dopady. Osobne si myslím, že ak aj áno, tak to bude krátkodobé.
Juraj Heger, riaditeľ, Vydavateľstvo Slovart