V ankete TREND Barometer sme sa pýtali respondentov, akú dôležitosť pre domácu ekonomiku má proexportné zameranie Slovenska. Elektronicky hlasovalo medzi štvrtkom 14. marca 2024 a pondelkom 18. marca 2024 celkovo 49 vybraných osobností slovenskej ekonomiky.

Vysokú. Exportéri tvoria významnú pridanú hodnotu domácej ekonomiky

Mikuláš Gazda, predseda predstavenstva, Agendy
Má veľký význam. Predovšetkým preto, lebo pomerne malá ekonomika Slovenska nedokáže absorbovať všetky vyrobené tovary a služby a zároveň za zarobené peniaze potrebuje dovážať množstvo surovín potrebných pre vlastnú výrobu, alebo potrebuje doviezť tovary, ktoré nie je schopné hospodárstvo a poľnohospodári vyrobiť v dostatočnom množstve, aby bol uspokojený domáci dopyt.

Zuzana Kubíková, expertka na ESG, head of management consulting, RSM SK
Export je pre našu otvorenú ekonomiku mimoriadne dôležitý. Ak sa darí exportu, je ťahúňom ekonomického vývoja. Dôležitá je však aj stimulácia exportnej a inovačnej výkonnosti jednotlivých podnikateľských subjektov. Slabinou takto nastavenej ekonomiky však je, že je príliš závislá od ekonomickej kondície našich partnerov v EÚ, kam smeruje drvivá väčšina nášho vývozu. Ak sa nedarí partnerom, cítime to aj my.

Stanislav Verešvársky, managing director a výkonný riaditeľ, DanubiaTel
Ale na druhej strane je tá vysoká otvorenosť a závislosť našej malej ekonomike na exporte aj možnou zraniteľnosťou. Lebo akékoľvek výkyvy na odberateľských trhoch okamžite priamo vplývajú na našu ekonomiku. V tejto situácii pomôže len diverzifikácia výroby a podpora služieb a výkonov s vyššou pridanou hodnotou.

Adriana Škriniarová, spoluzakladateľka Agapé Senior Park
Dôležitosť je nesporne vysoká. Ak sa darí nášmu exportu, ťahá dopredu celú ekonomiku. Dokáže ju potiahnuť aj v časoch, keď domáci dopyt klesá. Sme však silne proexportne orientovaná krajina a ak sa nedarí našim partnerom v Európskej únii, stagnuje alebo upadá aj naša ekonomika.

Peter Jakubička, CEO, Across Private Investments
Slovensko je malý trh. Firmy sa musia zamerať na škálovanie svojho biznisu a export svojich produktov a služieb na ďalšie trhy, nech robia čokoľvek. Rast a rozvoj firiem je priamo úmerný ich expanzii globálne, kde musia čeliť mnohým výzvam a ich business model je tak dôsledne skúšaný na dennej báze.

Dennis Fino, CEO, Barney Studio
Samozrejme, že vysokú, hovorím ale už roky, že nám chýba R&D, teda výskum a vývoj, aby sme sa niekam reálne posunuli. Takto sme len krajina skladačov súčiastok pre západnú Európu.

Michael Hjemgard, generálny riaditeľ, Decodom
Vysokú. Pre malú krajinu akou je Slovensko, je potrebné zo strany štátu podporiť lokálnych výrobcov v ich snahe preraziť na medzinárodných trhoch. Napríklad nábytok z Topoľčian už desaťročia dodávame nielen domácnostiam na Slovensku, ale aj v Česku, Maďarsku a Nemecku. Možno to niekoho prekvapí, ale u časti nemeckých spotrebiteľov sú obývačky zo Slovenska naozaj populárne. Pre domácu ekonomiku je však dôležité, aby sme zo Slovenska exportovali tovary a služby s vyššou pridanou hodnotou.

Drahoslava Kovárová, konateľka, VerbaLex

Ján Sabol, člen, Generálna rada Združenia podnikateľov Slovenska

Anton Šnegoň, konateľ, Battal

Martin Kultan, generálny riaditeľ, Dôvera zdravotná poisťovňa

Branislav Rentka, CEO, m:zone

Ján Ondruš, CEO, G. Lehnert

Zásadnú. Krajina nebude prosperovať bez silných domácich exportérov

Jakub Malý, partner, DLMU
Slovensko je malá ekonomika, závislá od exportu. Musí byť čo najviac otvorená. Príliv zahraničného kapitálu, tvorba pracovných miest, tlak na konkurencieschopnosť našich produktov a služieb sú len niektoré z pozitívnych následkov proexportnej orientácie. V neposlednom rade úspechy našich firiem motivujú ďalších podnikateľov a zvyšujú kolektívne sebavedomie.

Milín Kaňuščák, konateľ, Kami Profit
Sme otvorená ekonomika, kde bez zahraničného obchodu a hlavne exportu vyrobených automobilov by sme zásadne ohrozili našu domácu ekonomiku a celkové hospodárstvo.

Erik  Maxin, zakladateľ, Maxin´s Group
Slovenský export je absolútne kľúčovou a vitálnou súčasťou slovenskej ekonomiky. Bez exportu by sa Slovensko nemohlo ekonomicky rozvíjať, avšak nie sme krajinou, kde sa flexibilne a liberálne pristupuje k podpore vývozu. Slovenskí exportéri si často musia založiť pobočku v zahraničí, napríklad v Čechách, pretože tam majú lepšie podmienky na rozvoj a export či už z hľadiska povolení a vývozných licencií alebo finančných nástrojov.

Jaroslav Mervart, riaditeľ, Chemosvit
Ak sa dokážeme presadiť v zahraničí, je to potvrdením toho, že máme dobrý produkt a služby. Vysoké nároky zahraničných zákazníkov a dobré poznanie trhu sú zároveň veľkou motiváciou pre ďalšie zlepšovanie. Firmy sa v tomto procese stavajú profesionálnejšie, inovatívnejšie a konkurencieschopnejšie: zo slovenských firiem sa stavajú svetové.

Ivan Štefina,  CEO, Repetito, 3peaks
Proexportné zameranie Slovenska je kritické pre jeho ekonomiku, pretože podporuje rast HDP, umožňuje firmám diverzifikovať trhy a znižovať závislosť od domáceho dopytu. Využívaním komparatívnych výhod a prilákaním zahraničných investícií podnecuje technologický rozvoj, vytváranie pracovných miest a zlepšenie platobnej bilancie. Celkovo proexportné zameranie zvyšuje medzinárodnú konkurencieschopnosť Slovenska, stimuluje ekonomickú aktivitu a prispieva k stabilite a prosperite krajiny.

Václav Faltus, CEO, zlatezrnko.sk
Proexportné zameranie Slovenska má zásadný význam pre jeho domácu ekonomiku, pretože podporuje rast, tvorbu pracovných miest, inovácie, diverzifikáciu rizika a prílev zahraničného kapitálu.

Dušan Ďurík, advokát, Škubla & Partneri
Máme približne päť miliónov obyvateľov a sme súčasťou spoločného voľného trhu EÚ, takže sme malá krajina s otvorenou ekonomikou. Inak ako proexportne zrejme naša ekonomika ani nemôže fungovať.

Tomáš Osuský, generálny riaditeľ, Hollen
Ak chce byť naša malá krajina prosperujúca, je nevyhnutné orientovať sa na ekonomiky EÚ a spoločne vytvoriť najsilnejší ekonomický blok na svete.

Marek Polic, garant projektov, Kros
Priznám sa, že nemám dáta, čísla, ale som presvedčený, že dnes sa už naša ekonomika nezaobíde bez silného exportu smerom von. Práve naopak ,sme malá krajina a potrebujeme, aby sa naše firmy presadzovali aj mimo našej krajiny.

Rastislav Podhorec, generálny riaditeľ, Eximbanka Slovensko
Export je pre slovenskú ekonomiku veľmi dôležitý, pretože výrazne podporuje hospodársky rast krajiny a zvyšuje konkurencieschopnosť slovenských firiem. Rozvoj exportu, ako štátnej politiky SR, umožňuje firmám jednoduchšie získať prístup k medzinárodným trhom a vďaka tomu diverzifikovať svoje zdroje príjmov. Politická podpora štátu hlavne otvára dôležité „dvere“ na nové trhy. Exportom sa rozširuje zákaznícka základňa a minimalizuje sa riziko spojené s výkyvmi na domácom trhu. Okrem toho prispieva k zvyšovaniu extra príjmov štátu, čo umožňuje investície do ďalšieho rozvoja krajiny. Silne proexportné správanie kľúčových ekonomík sveta (USA, Nemecko, Francúzsko, atď.) je toho jasným príkladom. Naposledy sme registrovali návštevu francúzskeho prezidenta E. Macrona v ČR , ktorý sa českej strane prihováral za francúzsku energetickú spoločnosť v dôležitom projekte v energetike. Preto je kľúčové, aby Slovensko podporovalo svoje exportné úsilie a vytváralo prostredie priaznivé pre rast exportu.

Lukáš Kmenta, country manažér, HBS pre Česko a Slovensko
Silný export jednoznačne zvyšuje ekonomickou prosperitu krajiny. Vláda by mala podporovať konkurencieschopnosť pre exportnú politiku.

Peter Dostál, predseda dozornej rady, Aliter Technologies
Sme malá krajina, nemôžeme robiť všetko a ešte aj dobre, a preto musíme importovať. Logicky, ak chceme importovať, musíme aj exportovať, a to aj za cenu otvorenej ekonomiky. Dôležité pre ekonomiku je, čo exportujeme a aká pridaná hodnota sa v krajine vytvára.

Peter Halász, konateľ, Jaga Group
Zaplať Pán Boh za Volkswagen, ostatné automobilky, ESET a ďalších. Snáď ich všetkých Fico nestihne vyhnať.

Roman Kučák, managing partner, Proxiuss
Proexportné zameranie Slovenska má kľúčový význam pre domácu ekonomiku, posilňuje konkurencieschopnosť a prispieva k rastu exportu, zamestnanosti a hospodárskej stabilite prostredníctvom rozvoja medzinárodných obchodných vzťahov.

Michal Hrabovec, prezident, Anasoft
Keďže nemáme dostatok vlastných nerastných surovín, musíme exportovať výrobky a služby s vyššou pridanou hodnotou.

Martin Urban, generálny riaditeľ, Jungheinrich
Vzhľadom na veľkosť trhu a nedostatok nerastných zdrojov je otvorená, exportne orientovaná ekonomika pre Slovensko jedinou alternatívou.

Ondrej Laciak, riadiaci partner, Laciak & Co.

Miloš Vašek, generálny riaditeľ, Dexis Slovakia

Peter Markovič, dekan, Fakulta podnikového manažmentu EU v Bratislave

Jaroslav Šedivý, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva, Danfoss Power Solutions

Andrej Révay, prezident, Slovenská asociácia podnikových finančníkov

Peter Špoták, predseda predstavenstva, Maesta

Karol Ponesz, Country Manager Slovakia, Mattoni 1873

Miroslav Kunsch, generálny riaditeľ, IPESOFT spol.

Robert Spišák, predseda predstavenstva, AZC

Stanislav Hreha, predseda dozornej rady, Východoslovenská vodárenská spoločnosť

Neviem/Nevyjadrujem sa/Iné

Tomáš Lysina, partner, L/R/P advokáti
Exportná politika poskytuje príležitosti na rozšírenie trhov pre slovenské firmy, zvýšenie ich ziskov aj zamestnanosti v rámci domácich podnikov. Investície do medzinárodného obchodu sú akcelerátorom technologického transferu a inovácií, čo má pozitívny vplyv na konkurencieschopnosť a rast našej ekonomiky, ako aj na zvyšovanie životnej úrovne.

Peter Patek, konateľ, Plastix
Existenčnú.

Žiadnu. K vysokému ekonomickému rastu krajina nepotrebuje export

Nízku. Export realizujú nadnárodné koncerny s malou pridanou hodnotou

Ďalšie dôležité správy

Na snímke kolóna poľnohospodárskej techniky prechádza Hlavnou ulicou Prešova počas celoslovenského protestu farmárov, poľnohospodárov a potravinárov, ktorí vyjadrujú nespokojnosť s rozhodnutiami Európskej únie. V Prešove, 22. februára 2024. FOTO TASR - Veronika Mihaliková
Neprehliadnite

TREND Barometer: Tretina rozpočtu EÚ putuje do poľnohospodárstva. Je táto politika správna?