V ankete TREND Barometer sme sa pýtali respondentov, ako dôležité je financovanie dostavby diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku. Elektronicky hlasovalo medzi štvrtkom 1. augusta 2024 a pondelkom 5. augusta 2024 celkovo 47 vybraných osobností slovenskej ekonomiky.
Nízko. Stavať by sa malo, iba ak sú peniaze
Mikuláš Gazda, predseda predstavenstva, Agendy
Nízko? Peniaze sú potrebné. Zaostávame za európskym štandardom. Výrazne nás predbehli Česi, Poliaci, Maďari, Chorváti. Za krátky čas nás predbehnú Rumuni, Bulhari, Ukrajinci. Na Slovensku sa stavia málo. Môže za to legislatíva a neochota postaviť v úplnom profile súčasť VIA CARPATIA - R4. Áno, aj diaľnicu D1 s dvomi rúrami Braniska až po hranice Ukrajiny. O Soroške ani nehovoriac. Až potom vymýšľajte na západnom Slovensku neustále inú „teplú vodu". V Bratislave sa máte prepravovať MHD a vlakmi. Nie každý po jednom v aute.
Stredne. Na nové investície sa môže krajina viac zadĺžiť
Lucia Slimák, National Road Logistics Manager, Kuehne+Nagel
Mali by sme sa snažiť čo najefektívnejšie a v čo najvyššej možnej miere využiť možnosť financovania z fondov EÚ a, samozrejme, dôležitá je aj podpora zdrojov štátneho rozpočtu. Nezavrhovala by som ani PPP projekty, no z hľadiska ich podielu na celkových zdrojoch výstavby by mali zohrávať skôr len doplnkovú formu financovania. Síce by pomohli znásobiť možnosti financovania výstavby, nie však udržateľným spôsobom a pre štát sú najdrahším zdrojom financovania.
Anton Šnegoň
Martin Kultan
Miroslav Kunsch
Vysoko. Ak nestačia financie, je potrebné ísť do PPP projektov
Martin Baláž, partner, FAIRSQUARE
Pri dodržaní princípov hodnoty za peniaze je v prípade prioritných úsekov akceptovateľná aj vyššia absolútna cena v porovnaní so štandardnou výstavbou, pokiaľ to znamená výrazné zrýchlenie realizácie stavby. Doterajšia skúsenosť s výstavbou diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku z časového hľadiska výrazne favorizuje práve PPP, nakoľko umožňuje preniesť aj projektovanie a financovanie na koncesionára, čo navyše uvoľňuje kapacity verejného sektora na realizáciu iných, menej prioritných projektov, pre ktoré je vhodnejší "štandardný" model výstavby.
Dennis Fino, CEO, Barney Studio
Diaľnice Slovensku chýbajú ako soľ. Peniaze sa vždy budú ťažko hľadať, keď nám nefunguje zdravotníctvo a ďalšie oblasti. Treba sa pozerať po iných možnostiach.
Martin Melišek, CFO, Softec
Diaľnice patria stále k základnej infraštruktúre potrebnej pre rozvoj krajiny, ktorej kostra mala byť dávno hotová. A ,samozrejme, si bude vyžadovať aj naďalej primerané financovanie – nedá sa čakať, že po dobudovaní prepojenia Bratislava – Košice (ak raz naozaj nastane) bude hotovo. Na financovanie rozvoja diaľničnej siete treba vytvoriť dlhodobý fungujúci model, najlepšie nezávislý od politickej situácie, čo si zatiaľ na Slovensku bohužiaľ neviem predstaviť.
Adriana Škriniarová, spoluzakladateľka Agapé Senior Park
Dostavba diaľnic a rýchlostných ciest by mala mať vysokú prioritu. Ak na to nestačí štátny rozpočet, PPP projekty či eurofondy sú ďalšie z riešení, avšak dôležitá je transparentnosť a finálna cena. Geograficky sme jedna z najmenších krajín v regióne, napriek tomu s dostavbou diaľnic a rýchlostných ciest oproti susedným krajinám výrazne meškáme. Ekonomika túto infraštruktúru už naozaj veľmi potrebuje.
Martin Šmigura, local partner, WOOD & Company
Fungujúca cestná infraštruktúra odstraňuje regionálne rozdiely a podporuje rozvoj podnikania. Výstavba diaľnic a rýchlostných ciest je preto dôležitá, ale musí byť analyticky podložená. Investície by sa mali realizovať len tam a v takom rozsahu, kde pre štát neexistujú výhodnejšie alternatívy.
Stanislav Verešvársky, managing director a výkonný riaditeľ, DanubiaTel
Cestná sieť je kritická pre rozvoj celkovej infraštruktúry, priemysel a priemyselné parky, ale aj pre dopravu a cestovanie. Vrátane obchvatov miest a mestečiek a odklonenia ťažkej dopravy mimo obytné zóny.
Hana Nováková, generálna riaditeľka, Envi-pak
Výstavba dopravnej infraštruktúry vo všeobecnosti prináša do regiónov niekoľko typov ekonomických, sociálnych a environmentálnych efektov. Niektoré sú pozitívne, niektoré negatívne, avšak pozitívne efekty určite prevládajú. V regiónoch s dobrým dopravným napojením sa tvorí viac pracovných miest, stavia sa viac bytov a vzniká tam viac firiem, čo má významný efekt na ekonomiku v danom regióne.
Ivan Paule, partner, TPA Audit
Základnú dopravnú sieť v krajine, t.j. diaľnice, vlaky aj vstupné kapacity do veľkých miest, je dôležité mať kvalitne nadimenzované a funkčné, nakoľko dnešná doba je vysoko „mobilná".
Lukáš Kmenta, country manažér, HBS pre CZ a SK
Dopravná infraštruktúra je nevyhnutná pre hospodársky rast a mala by byť prioritou. Financovanie je vždy palčivou otázkou, programy ako PPP môžu uľaviť štátnemu rozpočtu a urýchliť výstavbu.
Peter Dostál, predseda dozornej rady, Aliter Technologies
Bez základnej infraštruktúry, ku ktorej isto patria diaľničné koridory, sa krajina nemôže efektívne rozvíjať. Do regiónov neprilákame investorov a nezvýši sa životná úroveň ľudí, ktorí tam žijú.
Oliver Moravčík, rektor, Slovenská technická univerzita v Bratislave
Diaľnice sú tepny hospodárstva každej vyspelej krajiny. Slovensko zdedilo nevyhovujúce plány diaľnic z čias federácie a dodnes si vlády neuvedomili, akú prioritu v doprave diaľnice v plnej vybavenosti a dĺžke predstavujú.
Ivan Štefina, CEO, Repetito, 3peaks
Financovanie dostavby diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku je kľúčové pre ekonomický rozvoj a zníženie regionálnych rozdielov. Kvalitná dopravná infraštruktúra podporuje hospodársky rast, zlepšuje životnú úroveň a láka zahraničných investorov. Moderné cesty tiež prispievajú k zníženiu dopravných zápch a emisií, čo má pozitívny vplyv na životné prostredie.
Jaroslav Mervart, riaditeľ, Chemosvit
Diaľnice staviame neuveriteľne dlho, čím brzdíme ekonomický rozvoj celého Slovenska a prehlbujeme regionálne rozdiely. V katastrofálnom stave už máme aj cesty 1. triedy a veľa mostov. Máme najhoršie cesty vo V4. Je na čase s tým niečo robiť!
Erik Maxin, zakladateľ, Maxin´s Group
Ondrej Laciak, riadiaci partner, Laciak & Co.
Ján Sabol, člen, Generálna rada Združenia podnikateľov Slovenska
Simona Bubánová-Tauchmanová, konateľka, CD-Creative Department
Jozef Bojčík, konateľ, Medi Cool
Andrej Révay, prezident, Slovenská asociácia podnikových finančníkov
Peter Markovič, dekan, Fakulta podnikového manažmentu EU v Bratislave
Drahoslava Kovárová, konateľka, VerbaLex
Robert Spišák, predseda predstavenstva, AZC
Štefan Mácsadi, predseda, COOP Jednota Nové Zámky
Branislav Rentka, CEO, m:zone
Prioritne. Ak nestačia PPP projekty, je možné vybrané úseky prenajať
Miroslav Očenáš, CEO & Founder, Kvety.sk
Určite by pomohlo konečne prepojiť sever/juh, východ/západ. Ak chceme úprimne znižovať regionálne rozdiely, tak dávno mala byť začatá stavba južnej trasy BA-KE. Môže sa stať, že juh už bude tak zaostávať a bude vyľudnený, že už to nebude mať zmysel... Dostupnosť je kľúčová pre rozvoj a rast. Nie je všeliek, ale výrazne pomôže. Má aj pozitívny vplyv na ekonomiku.
Mojmír Vedej, predseda predstavenstva a vedúci organizačnej zložky pre Slovensko, PREMIUM Poisťovňa
Toto snáď ani nepotrebuje bližší komentár, stačí sa „povoziť” po slovenských cestách… preplnené, poddimenzované, nebezpečné! A už takmer bez ohľadu na tzv. „špičky". Bez ohľadu na deň v týždni, víkend a pod. Snáď len v hlbokej noci je možné relatívne spoľahlivo prejsť z bodu A do bodu B v normálnom čase a ako-tak bezpečne. Ale to asi nie je chcené riešenie, riešiť infraštruktúrny problém tým, že bude Slovač jazdiť v noci… a to staviame ďalšie a ďalšie fabriky v miestach, kde by táto elementárna podmienka rozvoja bola doriešená! Bez politického komentára sa to dá zhrnúť asi takto: x-krát nasľubované, nezrealizované, nedotiahnuté, pomalé a životu-nebezpečné (za tie vyhasnuté životy a stovky zranených na preplnených lokálnych cestách nesie niekto zodpovednosť! Mal by si ju uvedomiť).
Stanislav Kučírek, predseda, Slovensko-poľská obchodná komora
Tu treba však pravdivo poznamenať, že prioritným problémom u nás nie je a ani nebolo financovanie (a už vôbec nie technické znalosti, vybavenie, personál, materiál, projektová príprava, komplexný inžiniering atď.), ale organizácia práce na úrovni štátu a jemu podriadených inštitúcií.
Miriam Poništová, CEO, DeutschMann Internationale Spedition
Toto je úplne nepochopiteľné, že za toľko rokov sme sa skoro nikam nepohli. Ja z Trebišova sa rýchlejšie dostanem po Maďarsku do Bratislavy, akoby som išla po našich cestách. Komu platím za diaľnicu? Maďarsku. Našim klientom zo zahraničia je takmer nemožné vysvetliť, že cesta k nám je rýchlejšia cez iný štát, lebo ten štát má diaľnicu a prečo nie je možné takú istú diaľnicu postaviť aj u nás. A rozumiem tomu, že nemáme rovinu ako v Maďarsku. Ani Rakúsko, Taliansko a Švajčiarsko tiež nie sú rovinaté krajiny. Ale toľko rokov? Ešte keď som bola malé dieťa, sa hovorilo o diaľnici. A stále nič. Pre investorov je to zatváranie dverí, pretože tam, kde nie je vybudovaná infraštruktúra, tam sa ani neťahajú. Takže prichádzame i o nové investície, ľudia o prácu a točíme sa dookola. V konečnom dôsledku tým trpíme všetci.
Marek Polic, garant projektov, KROS
Ja preferujem čím skôr dokončenie infraštruktúry. Každý rok nedokončenia generuje obrovské straty a premrhané príležitosti.
Martin Sukupčák, konateľ, BCI-S&T
Bez spojenia niet velenia.
Tomáš Osuský, generálny riaditeľ, Hollen
Diaľnica = rozvoj a investície, nech to stihneme aspoň do 2030 (2010 :)).
Miroslav Adamiš, riaditeľ, generálne riaditeľstvo pre preklad, Európska komisia
Iné/Nevyjadrujem sa
Tomáš Lysina, partner, L/R/P advokáti
Kvalitná a dostupná infraštruktúra zlepšuje nielen mobilitu a spojenie medzi regiónmi, ale zároveň podporuje bezpečnosť na cestách a prístup k základným službám. Investície do diaľnic a rýchlostných ciest nielenže podporujú ekonomický rozvoj, ale aj zlepšujú sociálnu súdržnosť a celkovú kvalitu života občanov.
Dušan Ďurík, advokát, Škubla & Partneri
Bez dobrej dopravnej infraštruktúry bude celkové fungovanie spoločnosti horšie (vrátane ekonomických aktivít). Otázne je len, z akých zdrojov a ako efektívne túto infraštruktúru budovať. A to je asi kameň úrazu.
Rudolf Lukačka, konateľ, Relas
Ján Ondruš, CEO, G. Lehnert
Miloš Vašek, generálny riaditeľ, Dexis Slovakia