Tradiční výrobcovia automobilov od Toyoty a Volkswagenu po General Motors nedokážu držať krok s Teslou a čínskymi konkurentmi vo vývoji kľúčového softvéru. To ohrozuje ich schopnosť zabezpečiť si vyššie zisky v ére elektromobility.
V rebríčku digitálneho výkonu automobilových skupín konzultačnej spoločnosti Gartner sa iba Ford, GM a BMW dostali do prvej desiatky. Vrchol tvoria najmä čínske značky ako Nio, Xpeng a BYD či americké Tesla, Rivian a Lucid.
„Je to určite náročný prechod,“ povedal podľa Financial Times hlavný inžinier a technologický riaditeľ spoločnosti Volvo Cars Anders Bells. Švédska spoločnosť, ktorú vlastní Geely, minulý mesiac predstavila nové plne elektrické SUV.
Dlho očakávaný model EX90 je vybavený pokročilým softvérom a čipmi Nvidia, ktoré umožňujú jeho postupné zlepšovanie a zvyšovanie bezpečnosti. Napriek tomu vývoj centralizovaného výpočtového systému mešká, chýbajú niektoré dôležité funkcie, ako je Apple CarPlay a inteligentné nabíjanie, ktoré výrobca pridá v budúcich softvérových aktualizáciách podobne ako pri smartfónoch.
Problémy, ktorým čelí Volvo, odzrkadľujú situáciu aj u ďalších tradičných automobiliek, ktoré sa snažia znížiť náklady a generovať viac príjmov výrobou áut s pokročilým softvérom. Pri vývoji technológií a softvéru sa tradične spoliehali na vlastných inžinierov. Teraz ale hľadajú talenty v startupoch a u veľkých technologických spoločnostiach ako Apple a Google.
Hviezdna chvíľa hybridov nebude trvať dlho. Trh by mali ovládnuť plne elektrické vozidlá
V júni sa Volkswagen obrátil na americký startup Rivian s cieľom investovať päť miliárd dolárov v oblasti softvéru. Rozhodol sa tak po problémoch a prekročených rozpočtoch v nemeckej divízii Cariad, čo spôsobilo meškanie pri uvádzaní nových modelov.
Analytik spoločnosti Gartner Pedro Pacheco uviedol, že veľké automobilky nedokázali efektívne využiť zdroje k prechodu na softvérové riešenia. „Musí dôjsť k prehodnoteniu ich prístupu k softvéru, pretože ak nebudú premýšľať a konať so zameraním na softvér, bude pre nich veľmi ťažké dobehnúť lídrov v tomto odvetví.“
Podľa spoločnosti Accenture generujú digitálne služby približne 300 miliónov dolárov, teda len tri percentá z globálnych príjmov automobiliek. Konzultačná spoločnosť odhaduje, že do roku 2040 by tento objem mohol vzrásť na 3,5 bilióna dolárov, čo by predstavovalo takmer 40 percent príjmov automobilového priemyslu.