Etiópsky výrobca obuvi soleRebels, ktorého základom sú staré pneumatiky, patrí k svetovo známym obuvníckym značkám. Produkciu spustil v Addis Abebe ešte v čase, keď v Európe nikto také topánky nepoznal. Dnes je soleRebels pojmom i v módnych metropolách ako Londýn či New York, napísala agentúra DPA.
Rebeli, ktorí v roku 1991 zvrhli etiópskeho komunistického diktátora Mengistua Haileho Mariama, si nemohli dovoliť poriadne topánky, a preto bojovali v topánkach s gumovou podrážkou. Približne pred siedmimi rokmi myšlienku rozvinula Bethlehem Tilahun Alemuová a topánky modernizovala. Teraz je 31-ročná B. Alemuová šéfkou jedinej obuvníckej firmy na svete s razítkom fairtrade, uvádza sa na webových stránkach spoločnosti.
Príbeh značky soleRebels ukazuje, že aj najchudobnejšie krajiny sveta sa môžu presadiť na módnom trhu. B. Alemuová založila firmu s piatimi zamestnancami v roku 2005. Dnes tam pracuje 300 ľudí zodpovedných za subdodávky a výrobu. Polovica z toho sú ženy, 55 zamestnancov malo lepru. Aj keď čiastočne prišli o prsty alebo nechty, podľa šéfky spoločnosti sú zručnými tkáčmi a za svoju prácu dostávajú pravidelný príjem.
„Všetko sa vyrába stopercentne ručne, aby sme nezanechávali žiadnu uhlíkovú stopu,“ vysvetľuje podnikateľka. Na „podrážku pre chudobných“ pracovníci pripevňujú zvršok topánky z materiálov vyrobených v Etiópii: juty, kože alebo bavlny. Sortiment zahŕňa i žabky, šnurovacie topánky a lodičky.
Obchod s etiópskmi topánkami pritom v samotnej Addis Abebe otvorili len pred niekoľkými mesiacmi. Tunajšie fairtrade výrobky sú totiž predovšetkým vývozným hitom. Až 99 percent výrobkov sa exportuje do zahraničia. Dosiaľ ich bolo vyrobených okolo 70-tisíc párov.
V Európe sa etiópske topánky dajú objednať na internete za 450 až 800 birrov (približne 20 až 35 eur), uvádza DPA. Na etiópske pomery sú však pomerne drahé.
Topánky s gumovou podrážkou z recyklovaných či prírodných materiálov sa stali trendom i v módnych metropolách New Yorku alebo Londýne. „Stále som nadšená, keď som v New Yorku a vidím ľudí, ktorí majú na sebe naše topánky. Tajomstvom nášho úspechu je, že sa správame ako americká firma a pre marketing využívame najrôznejšie médiá,“ vysvetľuje B. Alemuová.
Bethlehem Alemuová pochádza zo západného okraja metropoly Addis Abeby a uvedomovala si, že chudobné miesto neponúka žiadne pracovné príležitosti. Premýšľala preto, aký druh miestneho výrobku by bolo možné vyrábať, aby už obrázky z Etiópie neponúkali len pohľad na chudobu a žobranie.
Cestovala po svete, aby zistila, aké sú trendy na obuvníckom trhu. Svoje poznatky potom spojila s etiópskou kultúrou. Najťažšie podľa nej bolo spočiatku presvedčiť západných zákazníkov o dobrej kvalite etiópskych výrobkov.
B. Alemuová za svoje úspechy získala už niekoľko medzinárodných ocenení a vlani bola zaradená medzi dvadsiatku najmladších úspešných afrických žien.
Za vystavanie malej továrne v Zenabworku sú jej vďační aj zamestnanci. „Kým som tu začala, sedela som len doma, pretože nebola žiadna iná práca,“ hovorí Máaza Teshomeová zatiaľ čo vkladá žlté šnúrky do tmavozelených kožených topánok. „Teraz sa mi žije omnoho lepšie, môžem jesť zdravšie a kupovať si oblečenie,“ hovorí.
Majiteľka továrne má do budúcnosti ešte mnoho nápadov. Okrem Spojených štátov by chcela expandovať do Kanady, Japonska, Španielska a na Taiwan. Chcela by tiež rozšíriť produkciu a vyrábať aj kabelky podľa rovnakého konceptu ako topánky. Zvonku biomateriál, zvnútra samozrejme staré pneumatiky.
Foto - Flickr.com
Ilustračné foto na titulke - SITA / AP