Divoké nákupy diaľničiarov

Proces verejného obstarávania v Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), prinajmenšom počas skúmaného obdobia roku 2019 a januára 2020, nebol nastavený transparentne a nebránil možným podvodom či korupcii. Také sú závery Najvyššieho kontrolného úradu, ktorý o preverenie svojich podozrení v lete požiadalo súčasné vedenie NDS. Kontrolované boli zákazky v hodnote vyše 420 miliónov eur, pričom kontrolóri odhalili nedostatky tak v príprave, ako aj v dokumentovaní procesov. Diaľničná spoločnosť nearchivovala dokumenty, bielila informácie, nekontrolovala procesy a tým porušovala aj vlastné smernice. NKÚ uviedol, že to automaticky vyvoláva podozrenie, že prostriedky neboli využívané hospodárne.

Verejné obstarávanie na pôde NDS je terčom kritiky dlhodobo. Nezriedka oprávnenej. Známe sú prípady meškania veľkých tendrov, ako napríklad v prípade mýtneho systému a diaľničnej križovatky pri Bratislave. Stovky menších tendrov však často uniknú verejnej kontrole a pokiaľ chýba efektivita vnútorných mechanizmov, klientelizmus a korupcia môžu roky prechádzať bez povšimnutia. Do akej miery sú podozrenia kontrolórov opodstatnené, preverí až policajné vyšetrovanie. Rozpliesť pavučinu nákupov najväčšieho verejného obstarávateľa v krajine si však vyžiada množstvo práce, pričom nitky môžu opäť viesť k najvyšším politickým miestam.

Bývalý riaditeľ NDS Ján Ďurišin a jeho investičný riaditeľ Jiří Hájek.
Zdroj: Milan Kapusta
Bývalý riaditeľ NDS Ján Ďurišin a jeho investičný riaditeľ Jiří Hájek.

Petržalská električka s otáznikom

Ministerka investícií Veronika Remišová aj minister dopravy Andrej Doležal vyjadrili pochybnosti, či bratislavský magistrát stihne dostavať a spustiť električkovú trať do Petržalky do konca roku 2023. Práve to je pritom podmienkou čerpania sto miliónov eur z eurofondov alokovaných v tomto programovom období. Mesto si predbežne s vládou vyjednalo možnosť vyhnúť sa prepadnutiu peňazí tým, že ich v prípade potreby presmeruje na iné projekty. Tender na výstavbu električky je aktuálne vo fáze, kedy pozná svojho víťaza. Konzorcium pod vedením poľskej dcéry firmy Aldesa Construcciones, ktorého súčasťou sú okrem španielskej matky aj slovenské firmy Cedis a Hant BA, čaká na podpis zmluvy.

Keďže zmluvná lehota výstavby novej trate je 27 mesiacov, stihnúť ju možno len v prípade, že sa na stavbe nielen že nevyskytnú komplikácie, ale pôjde dokonca tak hladko, že ju zhotoviteľ dokončí v predstihu. Nestihnutie termínu dostavby neznamená, že električková trať skončí rozostavaná kdesi na polceste. Peniaze na jej dokončenie sa však budú musieť nájsť niekde inde. Pokiaľ by sa prostriedky našli v rozpočte budúceho programového obdobia, tiekli by do Bratislavy na úkor iných projektov v menej rozvinutých regiónoch. Z tohto kohézneho fondu plánuje štát budovať a financovať napríklad aj výstavbu diaľnice D3 na Kysuciach.

električka konečná zastávka Jungmannova v Petržalke
Neprehliadnite

S električkou do Petržalky sa to komplikuje, Bratislava zrejme nestihne vyčerpať všetky peniaze

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa