Bohatí ľudia sa navonok nesnažia vyzerať bohato. Nepotrebujú si totiž nič dokazovať ani nikoho ohurovať. Ich móda je o pohodlí. Nosia to, čo sa im páči. Tichý luxus je akýmsi divadielkom jednoduchosti a ľahostajnosti k výške bankového konta, píšu The Financial Times.

Čomu táto móda rozumie, je dôležitosť signálov, ktoré dokáže rozpoznať iba malá skupina ľudí. Musia byť dostatočne nenápadné a meniť sa vždy, keď sa stanú ľahko čitateľné. Niekedy tieto signály v outfitoch chýbajú úplne a aj odborníci musia status svojich klientov iba hádať.

Staré už neplatí

Prízvuky boli kedysi spôsobom, ako na Britských ostrovoch spoľahlivo rozpoznať ľudí z vyššej triedy. Dnes to už neplatí, vysvetlil majiteľ antikvariátu Timothy Langston. Ani oblečenie už podľa neho nie je spoľahlivým ukazovateľom. „Štandardy sa z krajčírskeho hľadiska uvoľnili – je veľmi zriedkavé stretnúť niekoho, kto má oblečený oblek či kravatu a sako,“ dodal. V dnešných časoch sa totiž považuje za vulgárne obliekať sa tak, aby bol elitný status všetkým na očiach.

Ľudia, ktorí sa nemusia starať o peniaze, dokážu v rámci outfitov ľahko miešať drahé a lacné kúsky, vysvetlil Jonathan Sigmon, majiteľ obchodu s odevmi Alan Flusser Custom. „Medzi klientkami mám ženy, ktoré prídu v starých rifliach a tričku značky The Row, občas majú obuté Chanel topánky, no ruku im zdobia hodinky Rolex z 18-karátového zlata či kabelka od Diora,“ dodal.

Nepísané pravidlo tichého luxusu znie nasledovne: Ak sú jednotlivé časti vášho outfitu ľahko rozpoznateľné mnohými ľuďmi, tak niečo robíte zle. Všetci, až na pár výnimiek, by sa mali snažiť zistiť, čo za značku máte na sebe. Bývalá majiteľka luxusného butiku v Hamptons Tiina Laakkonenová sama zdôraznila, že jej klienti v rámci oblečenia vôbec nemali záujem o viditeľné logá.

Luxus u mužov

V prípade mužov sa zvykne výška bankového konta posudzovať podľa hodiniek a topánok. V tomto smere sa ani s príchodom tichého luxusu nič nezmenilo. Pri hodinkách však treba dať pozor. Je ľahké to s nimi „prešvihnúť“.

Model od Patek Philippe Nautilus síce vyzerá skvelo, no už na pohľad pôsobí veľmi draho, vysvetlil redaktor HTSI Nick Foulkes. Naopak, starožitný kúsok Patek 1518 je znakom skutočného znalca. Jednoduché Rolex Oyster Perpetual z nerezovej ocele sú zas prejavom sebavedomia.

Avšak ani tie v tomto smere nemôžu konkurovať obyčajným lacným hodinkám od Casia skombinovaným s naozaj kvalitným oblečením. Presne na tento štýl sa dlhé roky spoliehajú miliardári i prezidenti, dodal Foulkes.

Pokiaľ ide o obuv, boháči dnes skoro všade nosia mokasíny. Dokonca aj k obleku. Šnúrky v topánkach – aj tých najdrahších – totiž symbolizujú prácu. Ideálne je mokasíny spárovať s imidžom človeka, ktorý má čas chodiť cvičiť.

Luxus u žien

Bohaté ženy sa pri posudzovaní bankového konta ostatných žien spoliehajú na kvalitu látky a starostlivosť o vzhľad. Vlasy bohatých žien bývajú husté, lesklé a v prirodzených tónoch. Ich pokožka je hydratovaná a dobre vyživovaná.

Bohaté ženy majú zvyčajne za sebou aj niekoľko skrášľovacích plastických procedúr, akými sú botox, výplne lícnych kostí či obočia a čiastočný facelift.

Podobne ako pri pánskych hodinkách, aj šperky toho o statuse môžu veľa prezradiť. Redaktorka časopisu Vogue Carol Wooltonová dodáva, že hlavným ukazovateľom je vzácna farba diamantu, ktorú si môže dovoliť len málokto. Zlou voľbou nie sú ani populárne značky Cartier či JAR, no Wooltonová radí siahnuť skôr po takzvaných „podpultovkách“ – kúskoch, ktoré nie sú dostupné v kamenných predajniach. „Svedčí to o tom, že ste na oveľa vyššej úrovni,“ dodala redaktorka.

Rovnaká logika platí aj pri kabelkách. Zberatelia Hermès kabeliek dobre vedia, ktoré kúsky si môžu dovoliť len tí najlepší klienti. Aj absencia tohto doplnku môže niekedy svedčiť o veľkom bohatstve. Evokuje to totiž, že sa niekde nablízku nachádza osobný šofér či asistentka.

V týchto dňoch sa aj majiteľ antikvariátu Timothy Langston spolieha skôr na neverbálne signály – bohatí zákazníci majú špecifickú auru a aj spôsob vyjadrovania. „Často toho veľa nenarozprávajú a ani toho o sebe veľa neprezradia. Je na nich ale niečo zvláštne. Majú istý druh sebavedomia, ktorý majú iba veľmi bohatí ľudia,“ uzavrel Langston.

Ďalšie dôležité správy

6. Philip Anschutz - LA Galaxy (8,2 miliardy) – Anschutz podniká v rôznych sektoroch ako napríklad energetika. Železnice, nehnuteľnosti, šport, médiá, film, divadlá i hdba. Bol jedným zo zakladateľom MLS v USA a okrem Galaxy vlastnil alebo mal podiel aj v iných tímoch napríklad: Chicago Fire, Colorado Rapids, Houston Dynamo, San Jose Earthquakes či DC United.
Neprehliadnite

Kto sú najtajomnejší miliardári sveta? Na verejnosti sa ukážu zriedka, no ich firmy pozná každý