Globálny trh kontajnerovej prepravy bude v najbližších rokoch čeliť prebytkom v kapacite. Sadzby, ktoré zákazníci platia námorným prepravcom, klesli na neudržateľnú úroveň. Vo štvrtok to podľa agentúry Reuters povedal na výročnom valnom zhromaždení akcionárov dánskeho námorného prepravcu Maersk jeho generálny riaditeľ Vincent Clerc.
Maersk minulý mesiac varoval, že nadbytočná kapacita kontajnerovej dopravy v tomto roku negatívne ovplyvní zisky. Tie mali námorní prepravcovia rekordné v období po pandémii „Sadzby za nákladnú dopravu sa od dobrých rokov 2021 a 2022 výrazne znížili a v skutočnosti klesli na neudržateľnú úroveň,“ uviedol Clerc.
Nemecký konkurent Hapag-Lloyd oznámil, že globálny prebytok kontajnerových lodí a kríza v Červenom mori ho tento rok donútia znížiť náklady. Sadzby za kontajnery v decembri a na začiatku januára prudko stúpli, pretože útoky jemenských povstalcov na plavidlá v Červenom mori prepravcov prinútili presmerovať lode zo Suezského prieplavu na oveľa dlhšiu cestu okolo Afriky. Odvtedy sa však sadzby znížili, pretože dostupná kapacita stále prevyšuje dopyt, píše Reuters.
Prísun nových kontajnerových lodí v minulom roku zvýšil celosvetovú kapacitu námornej lodnej prepravy o deväť percent. Očakáva sa, že tento rok sa zvýši o ďalších 11 percent a v roku 2025 o ďalších sedem percent, dodal Clerc. Veľkosť flotily spoločnosti Maersk zostala v rovnakom období nezmenená.
Maersk vlani oznámil, že prepustí zhruba 10-tisíc ľudí, teda deväť percent pracovnej sily. Clerc na valnom zhromaždení akcionárov ubezpečil, že sa bude aj naďalej snažiť držať náklady pod kontrolou.