Hovorkyňa NDS Michaela Michalová ešte v júni informovala, že zhotovitelia, ktorí dostavajú úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, vzídu z viacerých súťaží. Rozdelené budú tak, aby sa optimalizovala rýchlosť dostavby a špecializácia spoločností pre jednotlivé stavebné objekty.

Kvalitu a hodnotu za peniaze má zabezpečiť multikriteriálne hodnotenie ponúk – posudzovať sa budú viaceré kritériá, nielen najnižšia cena. Hlavná trasa a tunel by sa podľa jej slov mali súťažiť formou súťažného dialógu. Ďalšie časti stavby, napríklad technológia tunela, majú byť obstarané v rámci inej verejnej transparentnej formy podľa zákona o verejnom obstarávaní.

Samotné obstarávanie dostavby severnej D1-ky plánujú diaľničiari vyhlásiť ešte v auguste tohto roka. Náklady s dostavbou odhadli na 540 miliónov eur bez DPH s tým, že úsek by mal byť motoristom k dispozícii v roku 2023.

Diaľničiari ešte v marci ukončili zmluvu s pôvodným zhotoviteľom úseku, združením Salini Impregilo – Dúha. Dôvodom bol neuspokojivý postupu výstavby. Zhotoviteľ zložil 27. marca novú bankovú záruku, čím dohoda o ukončení kontraktu nadobudla účinnosť.

NDS podľa jej investičného riaditeľa Jiřího Hájeka vyplatila odchádzajúcemu zhotoviteľovi za stavebné práce vyše 165 miliónov eur.

„Čo zodpovedá zhruba 40-percentnej rozpracovanosti. A v rámci procesu inventarizácie mu bolo k tejto sume doplatených 24,8 milióna eur. V tom je zohľadnený napríklad nakúpený materiál, zadržané platby z minulosti, vyplatená dokumentácia,“ podotkol J. Hájek.