Turné Eras americkej speváčky a skladateľky Taylor Swiftovej dobýva Európu, na každej zastávke vypredáva desaťtisícové štadióny niekoľko večerov za sebou. To vedie analytikov k diskusii, nakoľko môžu desiatky tisíc „swifties“ stimulovať miestnu ekonomiku. Agentúra Reuters vo svojej analýze dochádza k záveru, že sa vplyv hudobných, ale aj športových akcií na ekonomiku preceňuje.
Mnohí ľudia dúfajú, že Taylor Swiftová spoločne s olympiádou vo Francúzsku a futbalovými majstrovstvami Európy v Nemecku pozdvihnú európsku ekonomiku, ktorá sa posledné dva roky s ťažkosťami vyhýba recesii a zaostáva za Spojenými štátmi.
Je tu však jeden problém: „Swiftonomika“ nie je skutočná. Hoci je americká hudobníčka megahviezdou, na zaznamenanie jej ekonomického prínosu budete potrebovať lupu.
Je to malý lokálny ekonomický prínos
Príkladom môže byť Štokholm. V máji sa jej troch koncertov zúčastnilo takmer 180-tisíc fanúšikov, z ktorých polovica prišla zo zahraničia, a vygenerovali mestu obrat blížiaci sa k približne 75 miliónom eur. Pre Štokholm to bol skvelý trojdňový obchod, ale kvapka v mori pre švédsku ekonomiku.
„Tento dodatočný obrat je pre Štokholm a najmä pre jeho odvetvie cestovného ruchu veľkou víkendovou vzpruhou,“ povedal hlavný ekonóm Štokholmskej obchodnej komory Carl Bergkvist. „Ale tým to končí - jeden víkend, bez viditeľného alebo významného vplyvu na celkový hospodársky rast.“
Vplyv na ceny je podobne neviditeľný a mohol by byť dokonca menší, než keď o rok skôr prišla Beyoncé, ktorej vystúpenie vyvolalo strach z inflácie. Či už s efektom Beyoncé, alebo bez neho, švédska inflácia odvtedy klesla z desiatich percent na súčasných niečo málo cez dve percentá.
„Existuje efekt Taylor Swiftovej? Ak áno, tak len extrémne malý a dočasný,“ uviedol ekonóm banky ING Carsten Brzeski. „Pred podobnými veľkými akciami sa vždy veľa hovorí o veľkých ekonomických prínosoch, ale po ich skončení by ste potrebovali lupu, aby ste v číslach tieto takzvané prínosy našli,“ dodal.
Ide predovšetkým o substitučný efekt
To isté platí pre olympiádu a Euro 2024. Sú prínosom pre reštaurácie, pohostinstvá alebo predajcov suvenírov, ale nemajú trvalý vplyv na spotrebu. „Táto spotreba zvyčajne predstavuje výdavky, ktoré by spotrebitelia vynaložili tak či tak, a ide zvyčajne o substitúciu,“ vysvetlil profesor Simon Shibli zo Sheffield Hallam University.
Podľa tohto argumentu idú peniaze na vstupenky alebo ubytovanie z rodinného rozpočtu, v ktorom zostane o to menej na iné výdavky, napríklad na cestovanie alebo stravovanie v reštauráciách. Žartovný „index čapovaného piva“, ktorý vydáva finančný dom Danske Bank, vykázal masívny nárast, keď Dánsko naposledy hralo na majstrovstvách Európy. Na maximum sa dostal, keď hostince a reštaurácie zaznamenali 106-percentný nárast tržieb pri zápase s Anglickom.
„Z mikroekonomického hľadiska tieto akcie znamenajú stimul, ale aj ten je malý a dočasný,“ komentoval tieto dáta Piet Haines Christiansen z Danske Bank. „Sú relevantné pre konkrétne odvetvia ako hotely a stravovanie, kamkoľvek dorazí Taylor Swiftová, alebo pre predaj piva v krajinách, ktoré práve hrajú futbal,“ dodal.
Veľká časť obratov končí v USA
Niektoré miestne médiá sa minulý mesiac chytili prieskumu banky Barclays o míňaní „swifties“ a naznačili, že jej koncerty prinesú britskej ekonomike 1,18 miliardy eur. Ale okrem spomínaného substitučného efektu je potrebné pripomenúť, že veľká časť obratov generovaných turné Eras skončí v USA, čo ešte zmenšuje už tak malý lokálny ekonomický prínos.
V ekonomikách veľkosti Británie alebo štátov kontinentálnej Európy však podobné transfery nepohnú ani s dátami o medzinárodnom obchode, len v apríli totiž prebytok obchodnej bilancie (prevaha vývozu nad dovozom) dvadsiatich krajín eurozóny dosahoval 39 miliárd eur, pripomína Reuters.