Ropná spoločnosť Neste pred pár rokmi vyhlásila, že s jej tradičným podnikaním je koniec. „Dopyt po fosílnych ropných produktoch bude naďalej klesať,“ uviedla sebavedomo koncom roka 2020, keď pandémia skresala ich spotrebu. Firma sa preto v rámci podnikania rozhodla prejsť na biopalivá. Investori túto zmenu privítali, keďže v tom čase bolo v móde nalievať peniaze do čohokoľvek, čo súviselo so zelenými energiami, píše Bloomberg.
Trhová hodnota Neste sa od polovice roku 2020 do polovice roku 2021 zhruba zdvojnásobila na vyše 60 miliárd dolárov. Čoskoro sa však ukázalo, že dopyt po rope len tak ľahko nezmizne. Po burzovom debakli veterných spoločností v roku 2023 je sektor biopalív ďalšou zelenou bublinou, ktorá sfukuje. Bojuje totiž hneď s niekoľkými problémami vrátane výrazného prekročenia nákladov či prebytku produktu, keďže ružové predpovede v oblasti dopytu sa nikdy nenaplnili. Spotreba ropy naopak stúpa.
Trhová hodnota Neste už klesla o viac ako 75 percent na približne 15 miliárd amerických dolárov. Jeden z najväčších amerických výrobcov etanolu Green Plains zaznamenal za posledný rok 50-percentný pokles cien akcií. Iné firmy dopadli ešte horšie. Niekoľko z nich vyhlásilo bankrot alebo balansuje na pokraji krachu. Veľké energetické spoločnosti takisto obmedzujú projekty v oblasti biopalív.
Shell napríklad minulý týždeň uviedol, že zastaví výstavbu jednej z najväčších elektrární na biopalivá v Európe. Chevron, ktorý v roku 2022 kúpil skupinu Renewable Energy Group za 3,15 miliardy dolárov, začiatkom tohto roka zatvoril z dôvodu nepriaznivých trhových podmienok dva závody.
Všetky tieto firmy čelia problémom najmä preto, že v rokoch 2020 až 2022, keď mánia v oblasti biopalív vrcholila, stavili na chybný predpoklad, že covidový chod sveta bol novým normálom. Strmý pokles spotreby fosílnych palív bol skôr následkom lockdownov než dôkazom zrýchľovania prechodu na čisté energie.
Do roku 2023 dosiahol globálny dopyt po rope úroveň vyše 102 miliónov barelov denne, čím pokoril historické maximum. Podľa konzervatívnych predpovedí ho bude prekračovať každý rok a do roku 2029 sa podľa Medzinárodnej energetickej agentúry vyšplhá na vyše 105 miliónov barelov za deň. Z toho vyplýva, že svet dnes spotrebováva viac benzínu, nafty a leteckého paliva než kedykoľvek predtým. Ich zelené ekvivalenty sú pritom stále dva až šesťkrát drahšie, a preto ich spotrebu udržiavajú nažive iba vládne mandáty na zmiešavanie udržateľných palív a daňové úľavy.