Niektoré z najväčších spoločností na svete využívajú AI, aby im pomohla orientovať sa v spleti čoraz zložitejších dodávateľských reťazcov. Vyplýva to zo skutočnosti, že čelia vplyvu geopolitického napätia a tlaku na zvýšenú ochranu životného prostredia a ľudských práv, uvádza denník Financial Times.
Medzi tých, ktorí využívajú AI pri hľadaní nových dodávateľov a vyjednávaní zmlúv alebo na pomoc pri identifikácii osôb v prípadoch ujgurských moslimov v čínskom regióne Sin-ťiang, patria Unilever, Siemens a Maersk. Hoci AI prináša osoh pri riadení dodávateľského reťazca už roky, vývoj takzvanej generatívnej technológie AI ponúka nové príležitosti na ďalšiu automatizáciu. Viac nadnárodných spoločností čelilo potrebe držať krok so svojimi dodávateľmi a zákazníkmi uprostred pandémie, ako aj rastúceho geopolitického napätia. Nové zákony o dodávateľskom reťazci v krajinách ako Nemecko, ktoré vyžadujú, aby spoločnosti monitorovali problémy životného prostredia a ľudských práv vo svojich dodávateľských reťazcoch, vyvolali záujem a investície v tejto oblasti.
Technologický riaditeľ spoločnosti Maersk Navneet Kapoor uviedol, že „veci sa za posledný rok dramaticky zmenili s príchodom generatívnej AI“, ktorú možno použiť na vytváranie četbotov a iného softvéru. Druhá najväčšia kontajnerová prepravná skupina na svete v decembri prispela 20 miliónmi dolárov pri financovaní podniku Pactum v San Franciscu. Jeho robot podobný ChatGPT vyjednával zmluvy s dodávateľmi pre Maersk, Walmart a distribučnú skupinu Wesco. „Keď vypukne vojna alebo epidémia kovidu, alebo dôjde k narušeniu dodávateľského reťazca, musíte zostať v kontakte s dodávateľmi,“ povedal spoluzakladateľ spoločnosti Pactum Kaspar Korjus.
Napríklad ani taký maloobchodný gigant ako Walmart nemá čas osloviť desaťtisíce dodávateľov. Podobne ako iné nadnárodné spoločnosti, aj nemecký priemyselný konglomerát Siemens zrýchlil úsilie o zníženie svojej závislosti od čínskych dodávateľov. Od roku 2019 Siemens využíva služby berlínskeho startupu Scoutbee, ktorý tento rok predstavil svojho četbota. Údajne dokáže reagovať na požiadavky na nájdenie alternatívnych dodávateľov alebo zraniteľných miest v dodávateľskom reťazci používateľa. „Geopolitický aspekt je pre Siemens kľúčovou témou,“ uviedol výkonný riaditeľ spoločnosti Michael Klinger. Generálny riaditeľ Scoutbee Gregor Stühler povedal, že ich ďalší zákazník Unilever bol takisto schopný identifikovať nových dodávateľov, keď počas pandémie Čína zaviedla blokády.
Podľa aktuálneho prieskumu medzi 55 vedúcimi pracovníkmi logistickej skupiny Freightos až 96 percent aktérov v dodávateľskom reťazci plánuje používať technológiu AI, hoci len 14 percent z nich tak už urobilo.