Švajčiarsky cestovný ruch prekvitá. V roku 2024 zaznamenali tamojšie hotely 42,8 milióna prenocovaní – najviac za posledných 50 rokov. Hlavným dôvodom je rastúci počet bohatých turistov, najmä z USA, ktorí sa hrnú do Álp v rekordných počtoch.
Švajčiarsko bolo už desaťročia synonymom pre luxusnú dovolenku – od päťhviezdičkových hotelov a michelinských reštaurácií po súkromné horské chaty a diskrétne bankové služby. Po pandémii sa krajina ešte viac zameriava na personalizované zážitky pre vyvolených.
Hotely v strediskách ako St. Moritz, Zermatt či Gstaad posúvajú hranice luxusu. Ponúkajú služby na nadštandardnej úrovni. Napríklad asistenti na svahu, ktorí predhrievajú lyžiarske topánky, nastavujú viazanie, zabezpečujú leštenie lyží.

Drvivá väčšina ľudí zbytočne míňa veľa peňazí v jednej oblasti, prezradil milionársky kouč
Päťhviezdičkové hotely poskytujú benefity, ako sú privátni šéfkuchári či concierge služby, ktoré organizujú jedinečné zážitky na mieru. Napríklad The Chedi sa pýši zbierkou tisícok vzácnych cigár – niektoré z nich stoja až 8 600 eur.
Podľa Svetového ekonomického fóra sa majetok globálnych miliardárov v roku 2024 zvýšil o 1,94 bilióna eur. Pre Švajčiarsko sa tak stratégia zameraná na bohatých cestovateľov ukazuje ako výnosná. Minulý rok sa počet prenocovaní zahraničných hostí zvýšil o 5,1 percenta na 22 miliónov. Američania tvorili asi štvrtinu z nich, pričom počet návštevníkov z Číny a Indie rástol dvojciferným tempom.

Turisti bočia od Európy. V sezóne 2025 ubudne najviac Američanov. Boja sa vysokých cien
Aj keď bohatí turisti nepredstavujú väčšinu návštevníkov, ich ekonomický prínos je výrazný, uvádza Euronews. Päťhviezdičkové hotely síce tvoria iba osem percent všetkých prenocovaní, no ich hostia sa podieľajú na 25 až 30 percentách celkových príjmov zo švajčiarskeho cestovného ruchu.
„Čísla hovoria samy za seba,“ uviedol Markus Berger zo Switzerland Tourism pre BBC. „Vysoký ekonomický význam opodstatňuje zameranie na luxusných hostí.“
Ďalšie dôležité správy
