Dopravný podnik Bratislava (DPB), ktorý v hlavnom meste prevádzkuje mestskú hromadnú dopravu (MHD), by v súčasnosti potreboval prijať do zamestnania zhruba 60 šoférov autobusov.
Súčasný stav vodičov u mestského dopravcu totiž neumožňuje rozširovať MHD a v prípade rozsiahlejšieho výpadku (napríklad pre pandémiu) môže vážne ovplyvniť výpravu spojov. Pre TASR to uviedol hovorca DPB Martin Chlebovec.
Súboj o vodičov
„Situácii nepomáha ani pretrvávajúci 'súboj' o vodičov autobusov v Bratislavskom kraji,“ podotkol. DPB tvrdí, že vníma aktivity nového autobusového regionálneho dopravcu - spoločnosti Arriva. Ten sa vo svojom úvode borí s nedostatkom vodičov.
Situácia s Arrivou je „mega faux pas“. V Bratislave sa začína cenová vojna, tvrdí Vallo
Chýba mu ich zhruba 100, čo sa podpísalo v týchto dňoch aj pod výpadok viacerých prímestských spojov. Nových vodičov sa po novom snaží získať aj na náborový príspevok v hodnote až 4000 eur.
Primátor Bratislavy Matúš Vallo vníma situáciu okolo nového regionálneho dopravcu v Bratislavskom kraji ako "mega faux pas". To, že pod tlakom nedostatku vodičov zvýšila Arriva náborový príspevok až na takú vysokú sumu, mení podľa neho trh v celej Bratislave. „Veľmi nás to znevýhodňuje a začína sa cenová vojna, na ktorú môžeme len všetci doplatiť,“ skonštatoval.
Celoslovenský problém
Problém s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily je podľa DPB celoslovenský. „Pri pohľade na iné krajiny možno konštatovať, že až celoeurópsky,“ podotkol Chlebovec. B
ratislavský mestský dopravca tvrdí, že vďaka najlepším podmienkam na trhu eviduje zvyšujúci sa záujem o túto pozíciu, a to nielen od konkurenčných dopravcov, ale i zo strany "nováčikov".
„Dôležitým prvkom je okrem náborového príspevku aj výška bežnej mesačnej mzdy, ktorá je z dlhodobého hľadiska tým najdôležitejším faktorom,“poznamenal hovorca.
Arriva stále zlyháva pre nedostatok vodičov, masívny výpadok prímestských autobusov pretrváva
Fakt však je, že DPB a Arriva sa v týchto dňoch dostali do citeľnejšej súťaže spôsobenej problémom nového regionálneho dopravcu vypravovať všetky spoje. DPB chystá v sobotu (20. 11.) aj náborový deň. V rámci bežného pracovného úväzku vodičom avizuje, že si môžu zarobiť brutto 1 300 až 1 800 eur.
Nábor zamestnancov
„Nadčasy prepláca podnik nad rámec zákona, navyše platí aj za čakanie medzi spojmi. Budúcim kolegom DPB zaplatí preškolenie na skupinu D a finančne pomáha aj s ubytovaním,“ podotkol Chlebovec.
Záujemcovia o prácu vodiča musia spĺňať stanovenú vekovú hranicu 24 rokov a musia byť držiteľom vodičského preukazu minimálne skupiny B. Jedným z benefitov DPB je, že si ho môžu v autoškole podniku rozšíriť o oprávnenie na vedenie vozidiel skupiny D.
Dezintegrovaná doprava a dezorientovaní šoféri. Nástup Arrivy je viac než rozpačitý
Arriva okrem vysokého náborového príspevku láka nových vodičov na priemernú mzdu 1 500 eur, k tomu navyše 600 eur za získanie každého ďalšieho kolegu – vodiča.
Rovnako aj na každoročné zvyšovanie platov o päť percent a celkovú hodinovú mzdu vo výške 7,37 eura a k nej príplatky za prácu v noci, sviatky či víkendy. Obaja dopravcovia poukazujú aj na svoj zmodernizovaný vozový park.