Kompaktná geografia strednej a východnej Európy uľahčuje rozvoj nových kapacít v automobilovom priemysle. Región je známy rozvinutou sieťou dodávateľov a vysokou koncentráciou automobilových výrobných závodov, čo priťahuje investície do produkcie bezemisných vozidiel. S odvolaním sa na informácie zverejnené na stránke mobilityportal.eu na to upozorňuje Slovenská asociácia pre elektromobilitu.

Automobilový priemysel je základným ekonomickým pilierom v strednej a východnej Európe. V minulom roku pochádzala z viac ako 12 miliónov automobilov vyrobených na celom kontinente takmer tretina zo šiestich krajín tohto regiónu, Českej republiky, Slovenska, Poľska, Maďarska, Rumunska a Slovinska. Automobilová výroba pritom v týchto krajinách prechádza na produkciu elektromobilov, čo odráža globálny trend smerom k udržateľnosti a znižovaniu emisií.

Slovensko v tomto regióne vyniká ako popredný svetový výrobca vozidiel na obyvateľa, ktorý v roku 2023 vyrobil 1,1 milióna automobilov, z toho 130-tisíc elektrických. Posun smerom k elektromobilite je u nás v plnom prúde, pričom v najbližších rokoch plánujú uvedenie elektromobilov na trh Stellantis, Volkswagen a Kia. Okrem toho otvorí nový závod Volvo. Ten bude produkovať výlučne vozidlá s nulovými emisiami, s projektovanou kapacitou 250-tisíc kusov ročne.

Česká republika nasleduje tesne za Slovenskom ako druhý najväčší výrobca áut v prepočte na obyvateľa na svete. Vlani ich vyrobila 1,4 milióna, z toho 180-tisíc elektrických. Elektrické modely Hyundai a Škoda sú už na trhu a očakáva sa, že Škoda uvedie na trh nový model, Elroq, do roku 2026. V Maďarsku s celkovou produkciou pol milióna vozidiel BMW investuje dve miliardy eur do závodu určeného na výrobu elektrických vozidiel série Neue Klasse. Mercedes medzitým vyčleňuje miliardu eur na nový elektrický model, ktorý sa pripojí k výrobe EQB.

V Poľsku začala čínska spoločnosť Leapmotor produkovať elektromobily v závode Stellantis, ktorý sa špecializuje na cenovo dostupné modely. Poľsko je navyše druhým najväčším výrobcom elektrobusov v Európe. Súčasťou tejto transformácie je aj Rumunsko a Slovinsko. Kým prvý začína vyrábať nový elektrický Ford Transit Courier, Renault plánuje vo svojom závode v druhej krajine spustiť výrobu nového elektrického modelu, ktorý doplní Twingo.

Ďalšie dôležité správy

Volkswagen
Neprehliadnite

Volkswagen potápa bizarný nemecký model riadenia aj neskrotná bruselská ambícia