Americký výrobca lietadiel Boeing musí v dôsledku štrajku siahnuť po úsporných opatreniach. Firma pozastaví prijímanie nových zamestnancov a zvažuje dočasné prepúšťanie pre nedostatok práce. V liste adresovanom zamestnancom to uviedol finančný riaditeľ spoločnosti Brian West. Ďalšie vyjednávanie medzi vedením firmy a odbormi sa má začať v utorok.
Štrajk zhruba 30-tisíc zamestnancov Boeingu na západnom pobreží USA pokračuje štvrtým dňom.
Vplyv štrajku na spoločnosť
„Viem, že tieto opatrenia vyvolajú určitú neistotu a obavy,“ napísal West. „Tento štrajk významným spôsobom ohrozuje našu obnovu, a preto musíme prijať potrebné opatrenia, aby sme si udržali hotovosť a zabezpečili našu spoločnú budúcnosť,“ dodal.
West ďalej uviedol, že štrajk bude mať vplyv aj na dodávateľský reťazec výrobcu, pretože firma prestane vydávať väčšinu objednávok na nákupy pre dodávateľov dielov pre výrobu modelov 737, 767 a 777.
Dlhší štrajk by zaťažil nielen hospodárenie Boeingu a dodávateľov, ale aj leteckých spoločností, ktoré si u firmy objednali nové lietadlá. Podľa odhadu spoločnosti TD Cowen by štrajk trvajúci zhruba 50 dní mohol Boeing pripraviť o tri až 3,5 miliardy dolárov. Posledný štrajk zamestnancov Boeingu v roku 2008 uzavreli závody na 52 dní a znížili denné tržby zhruba o 100 miliónov dolárov.
Vedenie spoločnosti bude podľa ratingovej agentúry Fitch v prípade dlhšieho štrajku zrejme potrebovať nájsť nové zdroje likvidity, aby dodržalo svoje finančné ciele a neriskovalo negatívne vplyvy na úverový rating. Ak sa štrajk skončí skôr ako o dva týždne, nemusel by ale rating ovplyvniť, dodal Fitch.
Štrajk zamestnancov
Zamestnanci, ktorí sa združujú v odborárskom zväze IAM 751, minulý týždeň najprv výraznou väčšinou odmietli dohodu o novej kolektívnej zmluve a následne si odhlasovali začatie štrajku. Odboroví predáci, ktorí dohodu vyjednali, ju pritom označovali za historickú a najlepšiu, akú kedy dokázali vyjednať.
Okrem zvýšenia miezd o 25 percent zamietnutý návrh nového kontraktu obsahuje napríklad vyššie príspevky zamestnávateľa na penziu a zdravotné poistenie alebo garanciu, že prípadný nový komerčný model sa bude vyrábať v regióne Seattlu. Odbory ale pôvodne požadovali zvýšenie platov o 40 percent.
Išlo o prvé takto rozsiahle kolektívne rokovanie po 16 rokoch. Pri súčasnom kontrakte z roku 2008 zamestnanci združení v odboroch dvakrát schválili jeho predĺženie. Naposledy bola zmluva predĺžená v roku 2016, a to na osem rokov.
Boeing v druhom štvrťroku prehĺbil stratu na 1,44 miliardy dolárov, čo je proti strate 149 miliónov dolárov pred rokom nárast zhruba na desaťnásobok. Firma v júli pristúpila na mimosúdne uznanie viny v prípade dvoch tragických nehôd lietadiel 737 MAX z rokov 2018 a 2019. V rámci dohody zaplatí pokutu 243,6 milióna dolárov.