Úsporné opatrenia spoločnosti Stellantis sa ukázali byť pre jej kľúčové značky Jeep a Ram osudnými. Napriek trvalo vysokému dopytu po SUV a pickupoch zaznamenali tieto modely v Spojených štátoch výrazný medziročný pokles predajov, až o pätinu.
Prázdne produktové portfólio navyše viedlo ku katastrofálnym hospodárskym výsledkom. Čistý zisk automobilovej skupiny klesol v druhom štvrťroku o 48 percent na 5,65 miliardy eur z pôvodných 10,92 miliardy eur. Zostupný trend sa zhoduje so 48-percentným prepadom jej akcií, pričom od januára opustilo spoločnosť najmenej sedem vrcholových manažérov.
Podľa analýzy spoločnosti Cox, zatiaľ čo priemerné ceny nových vozidiel vzrástli od roku 2019 do jari 2024 približne o štvrtinu, ceny áut značiek Jeep a Ram stúpli o 50 respektíve 40 percent.
„Stellantis účtoval príliš veľa, čo viedlo k strate podielu a zvýšeniu zásob,“ vysvetľuje agentúra Bloomberg. „Výkon podniku v prvej polovici roka nesplnil naše očakávania. Preto sme sa rozhodli pre ambicióznu produktovú ofenzívu a tento rok predstavíme viac ako 20 nových modelov áut. Čaká nás ešte veľa práce,“ doplnil k výsledkom hospodárenia C. Tavares.
Stellantis, ako vyplýva z firemných dokumentov, optimalizuje výrobu v USA a plánuje ďalšie radikálne úpravy. Obnovenie výroby ikonických modelov Jeep Cherokee, Dodge Charger a Challenger doplní o dve nové offroad elektrické vozidlá, Wrangler Recon a Wagoneer S s výkonom 600 koní. Obidva posledné zmieňované modely by sa mali čoskoro začať predávať.
Automobilka nezávisle od hospodárskych a geopolitických turbulencií vo svojom výhľade na zvyšok roka očakáva pozitívny voľný peňažný tok a dvojcifernú maržu upraveného prevádzkového zisku, informuje Bloomberg.