Najväčší nákladný železničný dopravca Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) tvrdo dopláca na svoju historickú závislosť od hutníckeho priemyslu. Od vypuknutia obchodnej vojny medzi USA a Čínou v roku 2018, v dôsledku ktorej sa hutnícke toky Pekingu presmerovali do Európy, sa oceliari na starom kontinente potápajú čoraz hlbšie do recesie. Podľa údajov medzinárodnej World Steel Association vyrobila Európa za prvý polrok roka o pätinu menej ocele, ako v rovnakom období vlani.
Situácia je citeľná aj na Slovensku, kde je hutníctvo tretím najväčším priemyselným odvetvím. S poklesom výroby ocele klesá aj potreba prepravy železnej rudy a uhlia, na ktorej sú štátne nákladné vlaky závislé.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia zrejme prepustí skoro 500 pracovníkov
Negatívne dopady na železničiarov tento rok znásobila kríza vyvolaná šírením nového koronavírusu. Dopyt po preprave klesol aj v ďalších odvetviach. Výsledkom súčtu vplyvov je doposiaľ najhorší rok v histórii štátneho železničného karga. Firma v snahe vyhnúť sa krachu spustila tvrdú optimalizáciu nákladov, ktorej súčasťou je aj rušenie stoviek pracovných miest.
Výsledky, aké ešte neboli
Nepriaznivú situáciu badať už vo výsledkoch spoločnosti z minulého roka. Značný prepad v objeme prepráv badať pri všetkých kľúčových komoditách. Množstvo prepravenej železnej rudy, najdôležitejšej prepravovanej suroviny, ktorá tvorí približne tretinu celkového objemu prepráv štátneho karga, klesla vlani oproti roku 2018 o viac ako pätnásť percent. Podobný pokles bol aj pri uhlí, druhej najčastejšie prepravovanej komodite. Kovov železničiari vlani prepravili o viac ako 23 percent menej.
Mierny nárast prepráv zaznamenali len pri vývoze hnojív a ropných výrobkov, ten však ani zďaleka nedokázal firmu zachrániť. Kým v roku 2018 ešte ZSSK Cargo prepravila viac než 34 miliónov ton nákladu, vlani to bolo len necelých 30 miliónov, teda o takmer trinásť percent menej.
Situáciu ďalej zhoršuje postupný útlm uhoľných elektrární, predpokladaný pokles ťažby dreva a celosvetová koronakrízová ekonomická depresia a neistota. Ochladenie priemyslu, nielen v hutníctve, ale aj v automotive a ďalších odvetviach spôsobilo, že tento rok sa výkony prepadli ešte hlbšie. „Za obdobie prvých ôsmich mesiacov tohto roka ZSSK Cargo prepravila 16,7 milióna ton tovaru, čo je medziročne o 4,2 milióna ton menej,“ upozornil začiatkom jesene Jaroslav Daniška, riaditeľ úseku obchodu spoločnosti.
Pokles prepráv pokračoval aj v ďalších mesiacoch. V súčte výkonov za desať mesiacov roka štátne nákladné vlaky prepravili 21,3 milióna ton tovarov, teda o 4,4 milióna ton menej, než za rovnaké obdobie minulého roka. Rok 2020 sa tak do histórie spoločnosti ZSSK Cargo zapisuje ako doposiaľ najhorší vôbec.
Firma výrazne zoštíhľuje
Klesanie objemu prepráv má, prirodzene, dopad aj na hospodárske výsledky spoločnosti. Po štyroch rokoch zľahka nad nulou, so ziskami v rozmedzí od 77-tisíc do 149-tisíc eur ročne, sa minulý rok spoločnosť prepadla do viac než 1,8-miliónovej straty.
Úloha zvrátiť vývoj štátnej firmy pripadla novému manažmentu, ktorý sa funkcií ujal po voľbách, tento rok v apríli. „Museli sme sa pozrieť pravde do očí: buď prijmeme radikálne, hoci veľmi nepríjemné opatrenia, alebo spoločnosť skončí do troch rokov v zadlžení a krachu,“ skonštatoval Roman Gono, nový predseda predstavenstva ZSSK Cargo. Vedenie podniku tak začalo s optimalizáciou jeho chodu. Vzhľadom na to, že spoločnosť má spomedzi železničných nákladných dopravcov najnižšie tržby na jedného zamestnanca, v rámci optimalizácie pristúpi aj k nepopulárnemu hromadnému prepúšťaniu.
Podľa pôvodného avíza malo spoločnosť už od novembra opustiť 490 zamestnancov. Prepúšťanie sa napokon firma rozhodla mierne oddialiť. Spomínaných 490 zamestnancov príde o prácu do konca prvého štvrťroka budúceho roka, pričom po ukončení prebiehajúceho personálneho auditu sa toto číslo ešte zvýši.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?