Stále viac nemeckých podnikov zvažuje investície v zahraničí s cieľom znížiť vysoké náklady spojené s biznisom na domácom trhu. Poukázal na to prieskum, ktorý uskutočnila Nemecká priemyselná a obchodná komora.
Obchodníci zrealizovali prieskum na vzorke 1 900 firiem. Ako uviedli, 42 percent z anketovaných podnikov plánuje investovať v zahraničí. V predchádzajúcom prieskume z minulého roka predstavoval ich podiel 41 percent.
Aj keď podiel takto uvažujúcich firiem sa zvýšil iba mierne a z historického pohľadu to nie je vysoké číslo, vysoké je percento firiem, ktoré chcú investovať v zahraničí s cieľom znížiť náklady.
Až 35 percent nemeckých podnikov z celkového počtu anketovaných uvažuje o investíciách v zahraničí práve pre vysoké náklady v Nemecku.
„Naposledy sme takéto vysoké číslo zaznamenali v roku 2008,“ povedal člen Výkonnej rady obchodníkov Ilja Nothnagel.
V prípade menších podnikov s počtom zamestnancov pod 200 je percento firiem, ktoré chcú presunúť investície do zahraničia pre náklady na domácom trhu, ešte vyššie. Ako povedal Nothnagel, v ich prípade je to 37 percent z celkového počtu anketovaných podnikov.
„Je to alarmujúce a ukazuje to, že Nemecko potrebuje zvýšiť svoju atraktivitu,“ dodal Nothnagel s tým, že dôvodom súčasnej situácie sú ako vysoké náklady, tak aj geopolitická neistota, digitalizácia a vysoké ceny energií.
Aj v prípade plánovaných zahraničných investícií je vidieť rastúcu opatrnosť nemeckých podnikov. Iba 30 percent z tých, ktoré sa zúčastnili na prieskume, plánuje objem investícií zvýšiť. Ďalších zhruba 28 percent ich chce zredukovať.