V snahe ušetriť začali americkí spotrebitelia míňať viac peňazí. Nový trend dostal názov „spaving“ a môže byť pre ich peňaženky veľmi nebezpečný, keďže už teraz zápasia s vysokou infláciou a rastúcimi dlhmi. Za spaving možno považovať napríklad aj situáciu, keď si zákazník do košíka v e-shope vloží tovar za ďalších 20 eur, aby sa vyhol desaťeurovému poštovnému. Ďalším príkladom je nakupovanie produktov, ktoré človek nutne nepotrebuje, no aj tak si ich kúpi, pretože sú v zľave a možno sa jedného dňa zídu.
Rozmach nového trendu podporujú rôznymi lákavými akciami najmä obchodné reťazce. Medzi marcom 2023 a 2024 sa miera dočasných zliav zvýšila o 72 percent a počet akcií vzrástol o 15 percent. Podľa portálu CNBC to vyplynulo z údajov firmy Numerator. Obľúbenými taktikami obchodov sú bezplatná doprava a akcia „1+1 zdarma“. „Ak míňate viac peňazí, pretože sa zameriavate na akciu, nie na to, čo ňou získate, situácia začína byť naozaj nebezpečná,“ varoval spoluzakladateľ Inštitútu pre finančnú psychológiu Charles Chaffin.
Spotrebitelia na akcie v súčasnosti dobre reagujú, pretože majú pocit, že majú menej peňazí než kedykoľvek predtým, dodala riaditeľka maloobchodnej stratégie v poradenskej firme CI&T Melissa Minkow.
Hoci sa spaving niekedy oplatí, často spočíva v impulzívnych nákupoch, ktoré môžu byť z dlhodobého hľadiska pre finančné ciele spotrebiteľov škodlivé. „Ak vytvárame dlh, ktorý nemôžeme splatiť, ovplyvní to naše úverové skóre, čo bude mať obrovský vplyv na našu schopnosť kúpiť si dom či získať financovanie na uskutočnenie veľkých nákupov,“ uzavrel Chaffin.