Solún má prvú linku metra približne po polstoročí. Druhé najväčšie grécke mesto, v ktorom žije 320 000 ľudí, teraz obsluhuje linka s 13 stanicami a plne automatizovanými vlakmi, informuje agentúra Reuters. Výstavbu, ktorá sa začala v roku 2006, komplikovali archeologické nálezy a dlhotrvajúca finančná kríza, v ktorej sa krajina zmieta už desať rokov.
Solúnske metro pred jeho spustením dnes popoludní okrem iných navštívili grécky premiér Kyriakos Mitsotakis a prezidentka Katerina Sakellaropoulosová. Metro, ktoré má kapacitu až 250 000 ľudí denne, by malo výrazne odľahčiť dopravu v Solúne. Predpokladá sa, že súčasná linka sa v budúcnosti predĺži.
Prvé plány metra boli schválené v roku 1976, ale stavebné práce sa začali až v roku 2006 a trvali takmer 20 rokov. Takmer desať kilometrov dlhá trať sa musela vyrovnať s početnými archeologickými nálezmi. Počas výstavby našli robotníci budovy a pozostatky pochádzajúce z obdobia starovekého Ríma a Byzancie. Niektoré z nich sú zakomponované do staníc metra.
Výstavbu skomplikovala kríza verejného rozpočtu, ktorá prinútila grécky štát znížiť výdavky.
Mitsotakis dnes na slávnostnom otvorení uviedol, že výstavba metra stála tri miliardy eur. Z premiérovho vyjadrenia však nie je jasné, či táto suma zahŕňa aj nákup súprav metra.