Nepriaznivý demografický vývoj, nízky počet domácich pracovníkov ale aj náročný proces získavania zamestnancov z tretích krajín, nevyhovujúca úroveň vzdelávania a kvalifikácie dostupnej pracovnej sily, či chýbajúca stratégia pre konkurencieschopnosť Slovenska. Tieto problémy trápia v súčasnosti slovenský priemysel.
Ako ďalej odznelo pri prezentovaní výsledkov projektu FAST (Framework for Automotive Skills Transformation) zameraného na výzvy zamestnanosti súvisiace najmä so zelenou a digitálnou transformáciou automobilového priemyslu v Českej a Slovenskej republike, samotné firmy však ponúkajú konkrétne odporúčania na ich riešenie.
„Horizont ich prijatia je na úrovni dvoch až troch rokov, práve teraz sa pritom rozhoduje, čo sa bude na Slovensko diať o dva až tri roky, či sa jednotlivé koncerny rozhodnú investovať u nás, alebo svoje projekty presunú mimo nášho územia," zdôraznil v tejto súvislosti generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu Viktor Marušák.
Ako doplnil, podporu aktuálne vyžaduje celý priemysel naprieč všetkými sektormi. Navrhnuté opatrenia sa týkajú nielen samotnej pracovnej sily, ale aj stredoškolského, vysokoškolského a celoživotného vzdelávania.
Firmy dlhodobo upozorňujú na problém vysokého zaťaženie práce, nízkopríjmové skupiny má Slovensko zaťažené viac ako v zahraničí. Privítali by preto zníženie daňového a odvodového zaťaženia. Samostatnou kapitolou je minimálna mzda. Priemysel upozorňuje, že za desať rokov rástla rýchlejšie ako priemerná mzda a najmä produktivita práce.